De äter inte ensilaget ut det finmaskiga nätet!

I

Isislover

I söndags så hängde vi in ett finmaskigt nät från Ca***s i vår "foderautomat". I det serverade vi lite ensilage som vi visade dem hur de skulle pilla ut genom maskorna. De verkade fatta grejjen. Igår så fodrades hela dagsransonen med ensilage i nätet, men de hade ju inte ätit någonting när de släpptes in på kvällen. 2 superhungriga pållar slängde sig över sin kvällsmat inne. Vad kan ha gått fel? Vad kan vi göra för att få dem att äta där ur? Min stallkompis ska visa dem idag igen, så får vi se om de fattar hur man gör? Men om inte det funkar då? Är det bara att ge upp idéen, eller har ni tips på nått mer vi kan göra?

Sv: De äter inte ensilaget ut det finmaskiga nätet!

Hur har ni hängt nätet? Kommer de åt vettigt? Det är lättare för hästarna att äta ur näten om de är rejält fyllda.

Jag skulle fortsätta ge hösilage som vanligt men dessutom fylla nätet varje morgon sen när man ser att de börjar pilla i näten så skulle jag minska den "lösa" högivan lite var dag tills de helt och hållet äter ur näten.

Det låter som ni har gjort övergången lite för snabbt.

För min unghäst fungerade det inte. Han lyckades få ut lite ur maskorna men det var under halva hans dagliga ranson. Jag som absolut inte ville ha slowfeeding överhuvudtaget bestämde mig då för att byta stall.

Sånt där kan gå i perioder. Tänk på att den kvalitén det är i nätet lätt fryser om det blir fuktigt/kallt, och då blir det mycket svårare att få ur höet. Och som sagt, lagom svårighetsgrad för stunden, vilket kan variera från dag till dag så det kan vara lite pusslande i början.
Brukar ha som tumregel (om jag håller på att experimentera med att försvåra, vilket du ju gör nu jämfört med innan) att ha minimigiva jag vill att hästen/-arna ska ha under tiden det gäller mer lättillgängligt, alltså absolut minimum vad jag vill att de ska äta, men inte så mycket att dom inte bryr sig om det svåra.
Hänger det fritt är det mycket svårare än om de kan trycka fast hönätet emot något.

Det kan gå ganska snabbt sen när dom väl lärt sig.. Så det gäller att hänga med i svängarna! ;)

Invänjningsperioden bör nog vara på mer än en vecka, beroende på häst. C**** rekommenderar själv att man har nätet fylld och del av givan löst som vanligt tills de vant sig vid nätet.

det tar lång tid att vänja dem, och gör du det för svårt för snabbt ger de upp.

jag hade kollat på hur silaget är skuret riktigt noga.... inte alla varianter beroende på hur det är skuret, fungerar i småmaskigt nät, dvs hästarna får inte tag i stråna och ger upp.

Tack för era svar!
Det verkar som att ensilaget vi haft inte funkar i nätet. Iofs så har det regnat och slasksnöat nästan hela tiden så silaget blir blaskigt och extra svårt att få ur nätet. Nu har vi fått nya balar som är torrare och när vädret tillåter så provar vi igen. Vi har fyllt nätet och de har kommit åt det bra, men silaget var för svårt att få ut helt enkelt. Vi måste komma på en lösning med tak också så ensilaget inte blir så blött.

Liknande trådar

Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 335
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 177
Senast: cactuspower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?