Dax givetvis ett litet hus som skydd! att göra hage!

Royal_724

Trådstartare
Hmm.... övertexten blev ju helt knasig! Dax att göra hage i alla fall! : )

Har haft mina kaniner inne i stallet, men tycker nu att det är dags att ta ut dem! Nu har jag ingen utebur än utan får bygga!
är det någon som har nån bra idé, bilder. Hur bor era kaniner ute?
Jag vill gärna ha ganska stor yta som dem kan skutta på och givetvis ett hus som dem kan skydda sig i!

Senast ändrad:
Sv: Dax givetvis ett litet hus som skydd! att göra hage!

Kennys utebur är ca 1,5 * 2,5 m, Den är ihoskruvad, för att lätt kunnas plocka ihop, ca 15 cm under mark ligger nät som är fästat i buren.
Nätet sitter överallt i mellan två träreglar och är fästat både med trä häftstift och skruv.
Buren är byggd för att kunna stå emot hundar, grävlingar och rävar.
Använd inte höns nät, eftersom det lätt forseras av ovanstående!

Inuti har han flera våningar, ett halvt nergrävd cement rör, ditplanterat gräs mm
Taket är fast skruvat, i sommar skall jag skruva loss det och sätta gångjärn på så att det är lättare att sjäv komma in i buren vid rengöring osv;)
Har pressening över 3/4 av buren för skydd mot sol och regn.

Som rast hage har han tre uppsättningar kompost galler, hagen har han bara tillgång till, då nån är hemma!

Har inget hus i buren eftersom Kenny ändå inte använder dom istället ser jag till att det finns vind skydd och regn skydd.

Än så länge är han bara i buren dagtid, men om några veckor flyttar han nog dit även nattetid!:)

IMG_0752.jpg

IMG_0742.jpg

IMG_0753.jpg

IMG_0744.jpg

Åh, vilken härlig bur!:love: :love:

Vilken härlig hage! Jag måste dock ha väldigt höga staket plus tak även om mina hagar är stora. För mina skruttisar vet hur man hoppar över dom där gröna :)

Även jag planerar att bygga bur och sommarhage åt de små liven. ;)

Har i princip specialbeställt en bur efter eget tycke och smak av uppfödarna till senaste bebisen, som alltså även bygger fina burar. Det kommer att bli något i likhet med denna http://www.avifauna.dk/images/tilbudsfotos/gnaver/bure/101582006238.jpg, fast den ska stå på ben så att den kommer upp en bit från marken. Det kommer alltså att vara golv även på det nedre planet, och så ska det finnas en liten lucka för in- och utpassager.

Runt buren ifråga ska jag sedan bygga en hage. Har dock inte riktigt kommit underfund med hur jag vill ha den.. De ska ju inte kunna gräva sig ut, eller kommas åt av diverse andra djur. Tak och golv av galler/nät är alltså ett måste. Jag vill dock med lätthet kunna ta mig in själv i den, för att kunna göra rent, utfordra och bara sitta där inne och vara lite social med de små skruttisarna. Vet inte riktigt hur man gör detta på smidigast möjliga vis? :smirk:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 360
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 907
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 267
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar