Dax för ny unghästtråd!

Sv: Dax för ny unghästtråd!

Idag var Emil här och aktiverade hästarna, så jag hade inte lika dåligt samvete när jag rullade in på allén till gården, efter att ha sovit bort hela dagen efter en tung natt på jobbet, när jag såg Systrarna Bus busa runt i hagen.
Tog istället in dem lite tidigare och fixade lite med manarna. :D

Hej!
Jag har en unghäst som nu är 3 år. Har inte varit aktiv här på buke tidigare men tyckte det var skoj att läsa om vad ni gör med era unghästar. Min Quarter kille köpte jag då han var 2år han var sadeltam och longerad så det var en bra början gjord.
Helt lätt har det inte varit och jag har haft ett Varmblod i 14 år som var en riktigt mjuk och känslig individ före min Quarter och må säga att jag vart lite överraskad då denna kille hade rätt tuff attityd.
Men med hjälp av tränare och mycket tålamod så har det mesta löst sig. Har nu lärt mig älska denna lille kille trots att har en viss attityd men samtidigt så tror jag den kommer att va bra att ha då det även gäller att nya saker och inte vara rädd för allt som händer runt omkring.
Snygg är han också och jag föll för hans vackra rådjurs ögon och i mina ögon verkligt fin exteriör. Tänkte först att läckert att köpa unghäst det finns ju så mycket fina färger på denna ras...men han är BRUN och så fin med sina sotiga ben och mule <3 Skulle gärna dela med mig en bild men tyckte det verkar lite krångligt..eller?

Hur som helst så är det så roligt att se dom utvecklas och glädjas då dom gör framsteg och de där omöjliga plötsligt fungerar en dag. Det är värt allt arbete att skapa och bygga upp sin egna häst (tror jag) vi är ju långt ifrån i mål :)

/ Mia

Välkommen Mia! Nu börjar vi bli många i tråden, kul! :banana:

Ikväll lastade vi dotterns russ och Shelby och åkte till ridhuset. Shelby har varit riktigt krånglig att lasta de sista gångerna men idag kom jag på lösningen... MAT! :angel:
Jag har loovat mej själv att inte lasta mina hästar med mat men med henne får man lixom välja sina fajter.. :rofl:

Välkommen Texas!

Har du fått en hjälpare malumbub?

Sofie, jag gråter inte om de får litet gott i samband med lastning. Allt är lixom inte svart eller vitt.

Själv är jag trött. Idag startade jag projekt träning/igångsättning, både för mig själv och mina hästar.
Hela familjen gick vi på promenad med hästarna i det vackra vädret. Maken tog gammelmärren med sonen uppepå, jag och dottern turades om att leda tvååringa Vanilla.

Första femhundra metrarna på landvägen var stressiga för hennes hjärna, ville springa i rumpan på gammelmärren och var väldigt nervös. Lagom när vi kommit ut på landsvägen kom såklart en stor lastbil och hon trodde hon skulle dö och bajsade såklart på sig.
Vid sjön, innan vi gick upp i skogen, pausade vi och plösligt gick luften ur henne. Snällt knallade de båda på under vår tvåtimmarspromenad.

Provade att gå först vid något tillfälle, litet läskigt men hon tog det. Inga problem med vatten/ispölar eller att gammelmärren drog iväg framför henne i trav utan knallade lugnt och fint i grimman brevid dottern.

mvh Eva

Nä jag vet, hellre lite mat och enkel lastning än en massa bråk... Hon är inte ett dugg rädd, hon SKA bara INTE :grin:

Imorgon hämtar jag "Spottan" och det känns faktist skönt att få hem henne igen... :banana:

181590_1431093435604_1780934778_809323_3692457_n.jpg

Hellre lura än bråka.

Bättre spara kraften till när man verkligen måste bråka.

mvh Eva

*kl*

Red ut ensam på Enya idag igen, hon har gått ett par dagar denna veckan så hon var hyfsat cool.

Valde därför att rida ut och leta nya ridvägar, har inte kunnat det på ett bra tag iom att Skunk inte går att ta ut själv och min mams är lite osäker så då väljer vi trygga vägar där vi vet vart vi hamnar när hon är med.

Enya tyckte det var ganska läskigt men knatade duktigt på! På ett par ställen valde jag att sitta av och leda henne förbi det hon tyckte var hemskt,bland annat ett blött parti med isskorpa på. Men när jag gick före följde hon snällt med!

På vägen hem klättrade vi uppför en lång brant backe i skogen, hoppade över ett dike och sen mötte vi pappa som stod och lastade av timmer med traktor och skogsvagn som vi fick klämma oss förbi. Där gick hon bara rakt förbi utan att tveka trots att det var så trångt att mitt ben skrapade mot skogsvagnen :love:

Väldigt stolt över min duktiga tjej idag :D

Håller med Eva, allt är inte svart och vitt..

Funkar mat som belöning när du lastar så mata på!

Enya får alltid lite hö inne i släpet så hon tuggar när jag stänger, just stänga är fortfarande lite läskigt :)

En annan sak som jag tänkte på med det att de "fryser fast" .. Tycker ni det är okej att hoppa av och leda förbi?
Lilla Loppan bara står där. Hon är inte rädd eller så. Hon bara står. Hon hade nog kunnat stå där i flera timmar... då hoppar jag av och leder förbi... "förlorar" jag då? :confused:

Hmm är dom skraj så är jag okej med att hoppa av och leda dem en bit, läs visa vägen som en snäll ledare. Såsmåningom brukar de klara av mera med ökad ålder och erfarenhet.

En häst som fryser av istadighet eller ovilja däremot, njäe. Bättre då att den lär sig att har matte sagt vi skall gå här så gör vi väl det.

mvh Eva

kl

malumbub, Ja jag trodde du fått en medryttare som hette så ja :D

Bismark, bra jobbat:bow:

mvh Eva

Jag tycker man får läsa situationen lite, är hästen rädd och osäker så hoppar jag hellre av och leder för att inte "göra en grej" av det den reagerar för. Jag ser inte det som att man förlorar utan jag ser hellre det som att jag ger min häst en chans att lita på mig när det händer något. Fryser de för något läskigt väntar jag oftast en stund, låter dem coola ner och uppmuntrar dem att våga gå. Men funkar inte det så hoppar jag av och leder för att sen hoppa upp igen och fortsätta.

Försöker träna mina hästar att stanna om de blir rädda för något, reagera - visst men stanna sen!

Är de däremoit istadiga så NEJ!! Då sitter jag kvar och är irriterande:angel: Gör ingen stor grej av det utan bara bumpar med benen tills de tar nåt steg framåt och då blir jag still. Sen fortsätter det så tills hästkraken behagar göra som jag vill :)

Hmm... okej... Hon är absolut inte rädd. Hon bara stannar och står där. Jag har försökt att bara sitta och vara jobbig och "bumpa", smacka you name it och det slutar oftast med att hon försöker bocka av mej... :D
Det är riktigt jobbigt. Hon kan hålla på så en hel runda.... :mad:

Jag skulle inte sitta av, trägen vinner. Att jobba in en ny vana tar ca 2 veckor.

Fick du hem Spottan idag?

Själv var jag lika flitig idag som igår. Tvingade ut hela familjen på en 1 1/2 timmas promenad med båda hästarna. Idag blev det på ganska svår terräng. Nyttigt för Vanilla fick lära sig att lyssna och vara noga med var hon satte fötterna.
Efter promenaden en välbehövlig svanstvätt:bump:

Hur går det för er andra i tråden?

mvh Eva

Här har det varit lugnt idag. Försökte oss på en ridtur, men det var halt och stenhårt så vi gav upp rätt fort. Hoppas på bättre väder imorgon och så blir det nog en tripp till ridhus på måndag.

img_0911_183279356.jpg

Kanske inte Honeys bästa fotomin, men vem blir inte hängig när det är så tråkigt väder... Men att stå lös på gången har börjat funka riktigt bra :)

Torsdag = ridtur (C)
Fredag = tömkörning (L) och ofrivillig longering (C)
Lördag = promenad (L) och ensam-i-hagen-träning (C)

Imorn söndag (eller idag kanske jag borde skriva?) blir det antingen vila för båda eller aktivering av båda eller bara Chili. Det får deras dagsform avgöra. Lotta skulle behöva röra på sig, men hon har varit lite "loj" de senaste dagarna. Inte så pass loj att hon är sjuk, men ändå en skillnad mot det vanliga. Vet inte om det är växtvärk eller om hon bara tycker att det är jobbigt att gå nu när alla hovavtryck m m blivit stenhårda i kylan. Jag får avvakta några dagar och se hur det utvecklas. Ingen feber i a f och hon äter bra. Hovar och ben känns och ser bra ut. Prognoserna säger att marken blir mjuk igen till nästa vecka, så jag får ha is i magen.

Chili:
dsc01215.jpg

dsc01235.jpg

Lotta:
dsc01203.jpg

dsc01207.jpg

*kl*

Honey håller på att tappa sina I3 och har bitit sig i tungan där dom tänderna sitter, verkar inte ha ont och jag får vara där och peta, men ni som kan det bättre än jag, hur vanligt är det att hästarna biter sig i tungan? Och är det mer vanligt i samband med tandlossning?

Hmm... okej... Hon är absolut inte rädd. Hon bara stannar och står där. Jag har försökt att bara sitta och vara jobbig och "bumpa", smacka you name it och det slutar oftast med att hon försöker bocka av mej... :D
Det är riktigt jobbigt. Hon kan hålla på så en hel runda.... :mad:

En såndär ungmärr har jag med! Jätte irriterande! Hon gör samma sak om jag (enligt henne) ställer för stora krav på ridbanan. Jag sitter oxå å bumpar med benen. Sätter jag mer press på henne börjar hon bara bråka rejält, sparka och stegra. Ena gången backa hon ner i diket och in i elstaketet, fick sig en stöt och gick då framåt. Kofösare kanske kan va nått?! :devil:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka