Dax för ny unghästtråd!

Sv: Dax för ny unghästtråd!

Haha, ja grisfösare är kanske grejen ;)

Just nu är hästhumöret sådär... Hämtade ju hem Spottan i lördags och skrittade henne en runda i går... Hon va helt underbar :love: Fantastiskt att rida en häst som bara går på. Hon har nog mognat en del sen hon var hemma sist. Hur lugn och fin som helst :laugh: Sen fick hon tyvärr ett sticksår på v bak och två täcken sönderbitna av vår ena ardenner så nu står jag med en halt, täckeslös häst... :mad:

Shelby är surare än någonsin och biter och sparkar efter mig i boxen. Surmärr... :mad:

För att spä på det lite så ramlade min 5-åriga son av dotterns B-ponny och bröt armen i lördags...

SUCK

Både bra och dåliga nyheter då! Hoppas det läker fint och grabben din är tapper. Och likaså med Spottan!

KL.
Jag har börjat bumpa för att samla Ubbe, vi börjar stillastående och han ska ju då inte gå framåt för bumpandet. Innan gungade jag men jag har fått nya tips. Men jag blev lite tankespridd igår när mammas unghäst stannade och inte ville gå framåt, då bumpade jag för att få honom irriterad och gå fram. Detta är ju helt dubbla signaler, ska de samla eller gå?

Samling är ju att gå, så jag ser inte riktigt hur du menar? Eller menar du att
du "bumpar" för att "sänka huvudet"?

Vad ser du för poäng med att bumpa?

Själv har jag inte tränat häst idag..:( Men väl målat sadelkammaren ett varv. Det känns ju liiitet hästigt iaf...

mvh Eva

Jag fick den lilla riden idag och så tömkörde jag den stora själv. Imorn hoppas jag på att kunna rida själv, men det beror på hur det går med pluggandet nu ikväll. Har inte börjat än, men jag ska "bara" läsa lite, så än är det inte för sent. :D

Det blir samma sak, jag tänker bara samla om det :angel:

_Eva_: Jag tänker att det kommer hjälpa mig när Ubbelibubb har hettat till, vägen dit är lång men detta är iaf första steget. Bara att han lär sig att stå still, sänka huvudet och koncentrera sig så pulsen kan gå ner och hettan lägger sig är guld värt. Det är så förbaskat tråkigt att han blir dyngsur av svett efter 3-4 galoppfattningar bara för att han aldrig lugnar sig. På ridbana går det ju alltid lägga in volt efter volt för att få ordning men ute i skogen finns det inte riktigt plats.

Jag hoppas ni har förstått vad jag menade, jag förstår att det blev lite förvirrande!

KL.
Isbana ute och imorgon är det träning. Det är bara att hoppas på det bästa!

Nu får du nog förklara bättre för jag förstår faktiskt inte alls poängen med bumpandet.

mvh Eva

Nej det blir inte samma sak. Samling är när hästen bär sig med bakbenen,
att sänka huvudet är att.... Ja, sänka huvudet?

Du kan aldrig samla en häst stillastående, det krävs rörelse.

Åh gud vad jag är dålig på att förklara :grin: Det är inte så konstigt som det låter och klart att det krävs rörelse för att de ska bära bak. Jag återkommer med en mer lättförstådd förklaring när har jag mer tid!

Jag gör som du. I bägge dina fall. För mig betyder inte bumpandet att gå fram, men kanake lite att ta ner huvudet. Jag har en unghäst och precis som med unhästen du red så vill hon inte gå fram ibland, drivning hjälper inte, utan jag bumpar, för att få uppmärksamheten. Desamma om hästen tappar konsentrationen, tex att vi möter en älg, och hon lyssnar inte alls på mig, huvudet är 7 m upp i luften, men i det läget tar jag i tyglarna, bumpar med benen, för att få henns uppmärksamhet och sänka huvudet.

Gud så bra att du kom in och räddade mig i mitt förklaringsdilemma :crazy: Fast under rörelse vill jag ha samling som mål av bumpandet men huvudsaken är att han inte ska sammankoppla bump med framåt.

Mustang och _Eva_: Nu då?

Nja, vi är nog på olika planhalvor vi.

Du/ni vill uppnå något som inte jag håller med i, med en metod jag inte
förstår resultatet av. Jag förstod redan från början, men ville se om
du hade något eget tänk i det och inte bara kopierade något som
en tränare sagt. Och om den tränaren då hade förklarat hur H*N
tänkte.

Det finns många där ute som springer runt på bogen med fin-fin
böj på nacken, och som inte förstår att det inte är samling.
Redan från gräsrotsnivå hela vägen upp till eliten.

Det jag inte förstår med bumpande är varför man har som mål att
koppla fri huvud/mun från kroppen.
Jag har aldrig tyckt att det är logiskt att bumpa i magen = sänk nosen.

Och det är oftast just logiken som plockar över folk till westernridning.

Att nosen sänks av att rida in häcken under hästen är också resultat
av träning. Men en utbredd trend är att sänka nosen FÖRST (Bumpa)
för att efteråt hinna ifatt nosen med bakkärran.

Insåg i o f s att detta blev väldigt off-topic! Sorry, tänkte inte på att
det inte var en träningsdiskution, utan en Show your horse-tråd.

Blir så när man är enkelspårig. Så nog om detta och förlåt igen...

Anledningen till att jag vill nå honom på fler sätt än att "rida ihop" är just att komma åt honom när han står och studsar/taktar/bråkar. Jag räknar med att studsandet kommer lägga sig och att jag kan sätta honom i annat arbete (öppna, sluta osv) men vi har inte nått dit och tills dess har jag ingen lust att ta och ge, ta och ge 70% av passen. Jag hade gärna använt andra sätt men det är svårt när jag bara har grusväg att använda, volterna jag använder på ridbanan får ju inte plats.

Då bumpar jag hellre så han tar ner huvudet och om han inte samlar automatisk så är han framförallt lättare att inverka på med huvudet i normalposition. Jag strävar inte efter att han ska nosa i backen, det är ju som att be honom att gå på bogarna.

*kl*

Ibland har man en dyr häst. Och ibland har man en billig...

Red Skunk första gången efter vilan igår. Och även om jag vet om att hon har "spunk" efter att ha stått så blir man ändå så trött på att det ska ta ett helt pass för att få henne att sluta stimma och börja koncentrera sig! Hon skyggade för samma tomma hörn hela passet :p

I det läget gäller ju bara tålamod, tålamod och lite mer tålamod. Fick ha lite kvartsamtal och som tur var så lossnade det lite framåt slutet av passet.

Men nu är vilan äntligen över för denna gången, Skunk uppskattar inte vila och jag uppskattar inte Skunk efter vilan:angel:

Hon stod i hagen och humrade tills hon blev hämtad när hon såg att släpet var kopplat och travade upp i släpet när vi skulle åka igår:rofl:

Jag har gjort ridpass tre och fyra på Texas efter 3 månaders vila.
Barbacka med bosal, sänkt nacke och öronen nöjt rakt ut åt sidan. :D

I love my horse! :)

*kl*

Var till ridhuset idag. Inte vårt bästa pass kan jag lova. Hon var verkligen på tårna och vägrade slappna av = jag spänd och oavslappnad.. Fick verkligen kämpa för att få till något men på slutet frustade hon loss och livet blev lite lättare, galoppfattningarna börjar i alla fall sitta ordentligt :laugh:

Insåg i o f s att detta blev väldigt off-topic! Sorry, tänkte inte på att
det inte var en träningsdiskution, utan en Show your horse-tråd.

Blir så när man är enkelspårig. Så nog om detta och förlåt igen...

Fast någon "Show your horse"- tråd är det väl iof inte. Alla diskutioner är väl välkomna! :)

Vi galopperade minsann på träningen idag! *stolt* Första gången uppsuttet. Det blev en del bock serier men jag kvar... (yheay!) :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka