Dax för ny unghästtråd!

Sv: Dax för ny unghästtråd!

Usch sadlar är ett gissel...

Var glad att dina grejjer passar. Jäkla tur de är helsyskon för dom brukar som bekant vara lika och då blir det ju väldigt mycket billigare utrustningsmässigt.

Jag har alltid haft hästar som är olika varandra i storlek. Så märren som drar 145 i täcke får inte plats i 125 eller 135 täcken som vanligen passat mina andra hästar. Och den enda gången som jag haft en häst som vuxit i 145 täcken så passade ingen av mina sadlar...:cry:

Enda glädjen just nu är väl att betr beg marknaden på sadlar så är det köparens marknad :D

mvh Eva

Inga skor här inte. Rider aldrig på väg utan stigar i skogen. Det har inte varit isigt än heller så vi klarar oss från skor ett tag till. Endast om det blir isigt måste jag sko...annars får dom fortsätta vara barfota. Storleksmässigt drar nog Rocket tvåor fram och ettor bak men jag är glad så länge jag slipper sätta på några ;)

...och jag håller med angående sadlar...ETT GISSEL!!! Jag har dock lyckats få tag i ett par sadlar till bra pris. En Premier och en Double C. För tillfället är det Double C som ligger bäst och den är suverän att rida i ;) ...för dagen har jag 3 sadlar till två hästar...ska ev. sälja en sen men väntar nog tills marknaden är bättre.

Shelby har alltid ömmat så henne fick vi sko fram när vi började rida och eftersom hon har lite veka kotor bak tyckte vet att hon skulle ha ringskor bak... Tur att min man är hovslagare... ;)

Hihi, de här gamla skorna som blir tränshängare är 4x0 :p

Men numera så är det hela 0or :rofl:

Tur du har som har en egen hovslagare, iaf så länge som det inte blir som skomakarens barn...

mvh Eva

Vad roligt med en tråd som rör western! Det är man inte så bortskämd med...

Själv har jag ett QH sto född 2007 som jag delar med min syster. Vi rider reining med henne och satsar fullt ut på att "bli bäst"... ;) Skämt åsido, lilltjejen är född i Tyskland och kom hit förra året på Alla Hjärtans Dag. Kan det bli bättre?
Då vi satsar seriöst inför tävling finns inte mycket utrymme för "lek", men för tillfället har vi plockat av hennes plates för första gången och satt på vanliga skor så nu ska hon få komma ut i *skogen*. Det ser jag fram emot med stort intresse hur det ska gå då detta är en riktig "arenahäst" som älskar att jobba. Det där med skogsridning är hon ganska ovetande om, även om vi gått lite på grusvägen. Under dessa veckor som hon har vanliga skor ska hon få lite välbehövlig vila med.

Det ska bli roligt att fortsätta läsa om er och era hästar. Jag visste först inte om jag skulle våga skriva eftersom vi satsar ganska seriöst och därmed kanske inte platsade här, men så tänkte jag att "asch, jag gillar ju att läsa om alla andra oavsett vart de befinner sig i utbildningsskalan så kanske de tycker det är kul att läsa om vår lilla tjej trots allt." :laugh:

Var glad att dina grejjer passar. Jäkla tur de är helsyskon för dom brukar som bekant vara lika och då blir det ju väldigt mycket billigare utrustningsmässigt.

Jo, de är för det mesta väldigt lika, men nu efter några månader börjar det dyka upp fler och fler olikheter. Lotta är nån cm lägre och nån cm kortare i ryggen (jippie - ännu svårare att hitta bra sadlar!) och hon är dessutom inte lika bred över bogarna, så på henne passar min sadel bättre än på Chili. :D Sen har Lotta 135 i täcken, medans Chili lätt kan bära 145. Chili har även större hovar och lite större bakben än Lotta, men jag har noll koll på skostorlekar. Hovis bjuder på intressanta diskussioner om det mesta när han är på besök, så det där "gamla vanliga" pratet jag höll på med 08-hovslagarna hinns inte med. :o

Sen verkar Lotta lite mer lättfödd än syrran och det ska bli intressant att komma fram till hur stora skillnader det blir i de slutgiltiga individuella foderstaterna. :D

Vilket genast kommer till frågan, har någon av er tvingats att sko än?

Lotta skoddes i somras, i samband med inridningen. Det blev rätt många timmar i rundkorallen, så det fanns inga andra alternativ. Bak är hon dock oskodd och det funkar riktigt bra även när jag rider.

Chili kom skodd runt om, så hon får fortsätta så. :)

Jag har för övrigt sparat Lottas första skor. Jag har även sparat de skor som Chili kom i och de som hovis satte på första gången, bara för att kunna jämföra i sommar.

*kl*

Vi gjorde stora framsteg idag. Skulle åka till ridhuset och testade skicka in henne i transporten. Hon dansade in som ingenting :love:

Från att gå från att vara så rädd för transporten till idag känns jättekul! Yey!

Hihi, de här gamla skorna som blir tränshängare är 4x0 :p

Men numera så är det hela 0or :rofl:

Tur du har som har en egen hovslagare, iaf så länge som det inte blir som skomakarens barn...

mvh Eva

Haha, han sköter sig... (skulle bara våga annat! ;) )

Jag visste först inte om jag skulle våga skriva eftersom vi satsar ganska seriöst och därmed kanske inte platsade här, men så tänkte jag att "asch, jag gillar ju att läsa om alla andra oavsett vart de befinner sig i utbildningsskalan så kanske de tycker det är kul att läsa om vår lilla tjej trots allt." :laugh:

Klart du med kan skriva.. Unghästar är ju unghästar vare sig de bara ska tävlas eller skogsmullas eller nått därimellan.

Men bild och namn på hästen vill jag gärna veta oxå!? :)

Ojoj... nu kommer visst min stora häst lite oväntat hem igen (har varit utlånad) Shit, vad ska jag göra med henne och hur ska jag hinna :confused: Men men hon är också "unghäst" så hon får vara med i tråden iallafall :laugh:

302426_10150315094910959_654065958_8054251_1614935259_n.jpg

Top Spot (Fullblod/Knabstrupper)
Född 2006
e: Phaustino

God afton :)

Denna dagen har varit fantastisk! Nej, jag har inte ridit Rocket men tog en skön runda i skogen på Lilly och hade Rocket på släp. Solen sken från klar himmel, snön hängde tung i träden och snön på marken var tuff att forcera. Fortfarande knädjupt, hårdare nu efter nattens minusgrader. Rocket är rätt kul för han tar inte ut sig i onödan. Inte är han lättskrämd heller. Vi passerade ett område med ungträd och dom hängde tungt ner mot marken. Vi fick sicksacka oss fram och jag duckade vilt och svängde runt där i sadeln för att undvika de värsta men några svingades till ordentligt och daskade Rocket i huvudet...tror ni det berörde honom??????????????.................Nope, inte det minsta:cool:...Nu har jag 3 långpass framför mig så dom får vila.

Trevligt med lite solsken! Här får vi rida i halv storm, 1+ och snöblandat regn :( Men ut kom vi iallafall! :banana:

Ja det känns verkligen som ett stort steg :laugh:

*kl*

Idag blev det ingen ridning. Jag fortsatte projekt "tömma lillhagen på bajs" vilket var lättare sagt än gjort. Tack vare allt regn väger ju skitet as!
Blev ingen ridning idag, utan vi siktar på uteritt imorgon istället :)

Välkommen till tråden, men din häst tarvar än bättre presentation så du får knöa in en bild :)

Jag visste först inte om jag skulle våga skriva eftersom vi satsar ganska seriöst och därmed kanske inte platsade här, men så tänkte jag att "asch, jag gillar ju att läsa om alla andra oavsett vart de befinner sig i utbildningsskalan så kanske de tycker det är kul att läsa om vår lilla tjej trots allt." :laugh:

Undrar vad du menar med "satsar ganska seriöst"?

Åtminståne jag gör ingen skillnad på de som vill skriva i tråden, ju fler desto roligare :rofl:

mvh Eva

*kl*

Här har vi stormvarning och regnrusk som kommer från alla håll..

Lastade Enya och åkte till ridhuset, spenderade sen en timme med att få fröken trött. Hon bjussade både på travar-trav, bockserier längs långsidorna och ett par tjusiga sparkar mot skänkeln:angel:

4-års trots är väl underbart??:devil:

Konstigt att man kan rida kluriga bomserier, backa runt i alla möjliga former, trava mönster så man nästan slår knut på hästkraken men rida runt på en volt och göra rakspår? Nej ICKE säjer Enya!!

Men den sista kvarten var hon riktigt, riktigt fin och jag kunde bara sitta där och njuta :love:

Grattis en extrahäst SofieL:crazy:

Doleron, du får göra som jag om du kommer efter med handmockningen-skaffa en traktor och skrapa rent med skopan.

Kul några av er kom ut iaf. Själv jobbade jag till sisådär 20-tiden och sen var det blött, äckligt och vidrigt svart så jag skickade ut ungarna att sköta hästarna:angel:

Måste börja röja bland mina hästprylar, allt ligger i en jäkla röra i en container. Läge prova en sadel på Vanilla, trots allt är hon ju två år nu...

mvh eva

Jag har inte riktigt kläm på allt här än, men lär mig allteftersom. Därför blir det ingen bild just här, men ni kan se henne i min blogg;

www.cielobprettyannie.blogg.se

Bloggen ligger lite efter i uppdatering (milt sagt!), men tiden har bara inte räckt till under hösten med alla andra "måsten". Det finns en del roliga saker att uppdatera den med.

Det är min syster som tävlar henne "seriöst" medan jag har gjort en tävling så här långt. Till sommaren tänkte jag ta mig ut på mindre tävlingar för att skaffa mig själv rutin.
Vi delar henne och har henne varannan vecka. Mycket smidigt, både ur kostnadssynpunkt och tidsmässigt. Dessutom gillar vi lite olika saker, som att rida ut. Jag tycker om det medan syster avskyr det. Annie får varierad träning på många sätt. :)

Idag hade jag tänkt ta mig ut i skogen på en rejäl tur men av det blev det inget... Vädret var inte nådigt idag och det var en blöt liten tjej som helst ville gå in och äta sitt hö istället. Så vi tar nya tag imorgon. Hon försökte klura ut hur man bäst skulle kunna ta sig till stallet, helst i trav, med rumpan först mot regn och vind. Hon gav snart upp och knatade på bredvid mig. ;-)

Ja det skulle ju vart nått, blir dock lite väääl tight med min studentlön :rofl:
Får nog handmocka ett par år till tror jag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka