dax för hingst...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Caress
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 388

Caress

Trådstartare
rkan-1.jpg

jaha då e det dax att betäcka snart. men jag velar mellan 3 st.
Belamour men han e ju ny så man vet inte så mycket om honom,men väldigt fin.
Warsteiner men hörde att hans semi inte varit så bra förra året så jag blev avrådd att ta honom...:(
Donnerfly e mitt 3:e val. han mest hänger i luften. han e fin å låter bra.
men snart e det dax att välja...oj oj va svårt det är.
skulle vara kul att få bolla lite med er och höra vad ni tycker om mitt val till min donna på 16 år.

Sv: dax för hingst...

Är Donnerfly i avel?
Jag såg Warsteiner på hingsttåget och blev impad. Han har superfin typ och utstrålning, rör sig kalastrevligt. Har för mig att han ligger bra till i Blup med, jag har mest sett föl och de vad jättefina. Men avkommorna lär bli skarpa så man ska nog använda honom på ett stabilt sto.
Belamour är helt ny så vi vet ju inte vad han lämnar.. Men det ska vara en fux iår? ;)

Men om du skriver stam och stoets styrkor, svagheter, tidigare föl, önskemål etc så är det lättare att kommentera valen.
U

haha ja ibland skriver man bara för man vill ha allt gjort så snabbt som vanligt...:p
Heureka som hon heter är efter magritte å dulcumara.
magritte e ju efter magini å han efter maraton...:)
Heureka är en otroligt snäll häst med ett lynne av guld (utan att överdriva;))
i ridningen är hon väldigt het. det är mycket häst att rida men när du väl kommer till ridning är hon underbar.
jag har inte hoppat henne så högt men på löshoppning har hon hoppat 90 utan att direkt anstränga sig. hon har mer tid att springa runt och visa upp sig.
som ni ser på bilden är hon rätt kort å kompakt. 1.63-65 hög. aldrig skadad, peppar peppar ta i trä.
ja vet inte direkt vad ja ska skriva mer. lärde känna henne i oktober så jag vet bara att jag älskar henne och vill bevara hennes lynne å fina stam å ha en efter henne.
jag ska behålla fölet och är intresserad av mer aloraund. sen vill jag så klart ha en fux:love:

Av de hingstar du väljer mellan hade jag satsat på Belamour. Warsteiner har jag aldrig varit förtjust i och om han kan lämna skarpt hade jag inte kombinerat det med Magritte-blod. Donnerfly lämnar lite varierat av vad jag sett. Har sett en riktig snygging med Democritos i andra led. Den går msv dressyr är stooor och lite sen i utvecklingen. Det enda den hästen har gemensamt med de andra e Donnerfly är färgen och att den är mastig... Har sett "taxar" som har varit rätt så kokko, men det kan ju alltid bero på annat än hingsten.

belamour var den första jag fastnade för. jag har ju bollat fram å tillbaka mellan olika hingstar. don carly var oxå med på kartan men han hörde jag att det inte gått så bra för, så han e visst inte med på semi nu.
det är jättesvårt just för att jag vill ha en fux innom dressyr/aloraund så finns det inte så många att välja mellan. det kanske blir belamour tillslut men det är ju lite nervöst eftersom han är ny.

Don Charly tävlar väl nu och är inte i avelsboxen.
Ganska många av de yngre hingstarna tar avelspaus när de tävlar. Endel av de äldre har också svårt att göra både och.

Visserligen tror jag att Belamour passar till ditt sto, men jag skulle inte välja bort någon hingst pga annan färg än fux.

Don Charly tävlar väl nu och är inte i avelsboxen.
Ganska många av de yngre hingstarna tar avelspaus när de tävlar. Endel av de äldre har också svårt att göra både och.

Visserligen tror jag att Belamour passar till ditt sto, men jag skulle inte välja bort någon hingst pga annan färg än fux.

det är ju fux jag vill ha. sen har jag naturligtvis kollat på andra hingstar med annan färg men det har inte passat in vad jag strävar efter. sen har det blivit kvar alla fuxar. men om ni kommer på en hingst som skulle passa in så säg till. jag är sämst på detta å har pratat med semistationer å stallvänner om hingstar. men nästan alla jag vill ha betäcker naturligt av annan färg än fux jag kollat på.detta är skitsvårt. är tacksam för all hjälp:)

ja nu e det dax att göra det baktriella provet. vet kommer imorgon och gör det, nu närmar det sig. jag e så nervös:crazy: sen är det bara att vänta på provsvar och en brunst till sen är det dax:banana:

Går det att ta baktprov om stoet inte brunstar? Det krävs väl att stoet är öppen i cervix annars kommer de inte åt att ta provet? Som jag förstår det är stoet bara öppen under brunst?

Är många år sen nu jag jobbade på station, men där var det bruklöigt att först ta en "städbrunst" då man tog baktprov och skjöljde för att sen kunna seminera på nästkommande brunst. Hög dräktighetsprocent blev resultatet!

donnan är i brunst och man kan ta prov du när hon e i början på brunsten. bara man får in ett finger. men jag ska ju inte skrika hej innan allt e klart imorgon. sen får man ju se vad svaren säger.

Jag såg Belamour 1151 live på flyinges hingsttåg i Skövde. Jag ska betäcka med honom i år. Det som var avgörande för mig är hans psyke, verkade cool lugn trots att han bara är fyra, sedan så har han nio på benen. Mitt sto är het samt att hon inte har helt korekta framben. Han var dessutom riktigt fin. Jag skulle dock önska att han var av en lite mer "ädlare" modell.

jaha:) kul att höra att det är fler som valt honom. nu står jag å velar mellan warstainer å belamous. ena dagen ligger warstainer etta för mig å nästa dag inte. men jag har ju 3 veckor att bestäma mig på:crazy:

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har sådan fruktansvärd vånda....Jag jobbar inom vården och bytte jobb i okt. Jag kände på förra jobbet att jag jobbat för länge med...
Svar
5
· Visningar
1 155
Senast: Krans
·
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 525
Senast: Marty
·
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 646
Senast: Jealle
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 537
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka