dax att skos

Sv: dax att skos

Tycker att det verkar fruktansvärt tidigt att sätta på snösulor och broddar nu! Iofs bor jag ju här i södra Sverige, och det brukar inte bli så jättemycket snö, men ändå. Det har ju precis varit sommar! ; ]
Så nej nej, aldrig i livet att jag hade satt på sånna vintergrejer nu. Vet dock inte hur det är i Finland och när snön brukar komma och så, men...

bor i umeåtrakten om man skall jämföra geografiskt. här brukar den första snön o kylan komma i oktober, men varierande hållbarhet, dvs snö o kallt ena dagen, slask nästa kallt o halt o sen barmark. typ

o visst skulle jag ha råd att sko en extra gång. men det har varit många utgifter från hästkontot på sista tiden, saker som inte tidigare har behövts men som plötsligt har blivit akut, tex exemtäcke. o då jag själv är sjukskriven sen 2 månade så kommer det inte så jättestora summor in på mitt konto

Min gubbe ska skos i morgon. Blir då sommarskor med 2 broddhål. Ska sen skos om 7 veckor igen, i slutet av okt. Tror ej att det är brodddax då heller.
Bor i Uppland.

Jag som bor långt ner i landet ska inte sko med vinterskor eller snösulor förren i november tidigast tror jag, dom senaste åren har det inte varit vinter här förren i tidigast januari/februari så jag väntar iår med att sko med vinterskor.

Jag ska sko om 1-2 veckor och jag tänker slå på min vinterskor. Kommer dock inte slå på några sulor eller sätta i brodd än. Sätter dit brodden när snön väl kommer.

Tycker att det inte skadar om hästen går med skor med hål för broddarna i fall att det skulle komma snö innan jag skor honom igen.

vi skor min så ofta så jag kommer inte sätta på vinterskor/broddar förns det verkligen blir snö/is. Han får ha sommarskor med broddhål eftersom vi hoppar på gräs osv.

Om du bor där vintern kommer tidigt kan du ju alltid be hovslagaren slå på skor med 2 alt 4 hål och sätta i blindbrodd.:idea:

Skodde här i veckan och hovisen hade med sig sommarskor, tyvärr hamnade jag åka och köpa några broddbara skor då det skall hållas en utomhustävling på gräs (terränghoppning) och möjligen fälttävlansträningar här i stallet. Annars skulle det nog ha blivit sommarskor då jag inte väntar mig snö förrän i november, efter det blir det mest klottväder fram till februari. Bor i södra skärgården i Finland, kan jämföras med Stockholm geografiskt.

knapp
Pålle ska skos på måndag, då blir det sommarskor. Ingen ide att redan slå på vinterskor!
Men nästa skoning borde bli i slutet av okt/början på november, och då blir det vinterskor och brodd. Vi har i vårt kontrakt med stallägaren att hästarna ska vara broddade från november, så eftersom han ändå ska skos då passar det bra. Slänger antagligen på snösulorna då också, för då kan det ju komma snö närsomhelst(om man har tur). Bor i Umeå.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 251
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 482
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 106
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 872
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025