dax att skos

vinkelina

Trådstartare
arg. kom på att det snart börjar vara dax att sko hästen igen.

men med vad. skall jag sko med broddar nu (gör ej att skruva i broddarna själv på denna häst) o snösulor, men det känns lite onödigt. men nästa gång som det är dax så är det ju i november.

har nu inte riktigt råd heller att sko en extra, onödig gång, ifall jag lägger på sommarskor nu, o sen kommer det is o snö om 4 veckor.

hur skulle ni göra

Sv: dax att skos

Jag skodde nyss, men valde sommarskor.
Tror inte de kommer komma så mycket snö innan de är dags för nästa skoning. Inte så de blir halt i padock och hage så hästen måste ha brodd. Om inte annat har jag tillgång till ridhus.

jag skodde med sommarskor och kommer sko nästa gång i slutet av oktober och sätter på vinterskor då. Känns lite onödigt att sätta på det redan men det beror ju på vart man bor.

Jag skall sko om i slutet på september och jag kommer nog att slå på sommarskor då också. Baserat på de senaste milda vintrarna här uppe så känns det onödigt att slå på broddskor så pass tidigt.
Kommer vintern tidigt så får jag lösa problemet då på ngt vis :)

Har alltid vinter skor, sen broddar jag själv när det blir dåligt väder.
Men jag tror du kan vänta till november det blir ju inte vinter här förren mars ;)

Jag skodde förra veckan, med sommarskor. Om 6 veckor hoppas jag att det fortfarande är barmark, det är ju i slutet av oktober då, så det borde inte vara några problem. Men det finns broddhål vid trakten i mina skor ifall jag MÅSTE ha brodd (annars använder jag mig jämt av 4 brodd/hov).

Jag skodde i onsdags, sommarskor (eller ja, med två broddhål då). Nästa skoning (om 5 v) blir det med fyra broddhål, dock inga snösulor eller liknande.

jag ska sko imorn, kommer att ta sommarskor denna gång också. blir det blixthalka innan nästa skoning (6-8veckor) får jag väl ringa ut hovis för byte eller hålla mig till skritt barbacka i skogen ett tag :angel:
det är ju bra september än, tror inte att det blir snö innan slutet på oktober/november tidigast här (men man ska ju inte lita på vädret egentligen, med tanke på hur ruggigt det är redan :crazy:).

använder aldrig snösulor, har med hovkrats i fickan i stället + kratsar bara ur det värsta innan ridtur (sten/grus eller linande) - lite smuts gör att mindre snö fastnar. alt. smörjer med liiite vaselin..
tycker bara att sulorna går sönder eller så iaf...

Senast ändrad:

Jag ska sko i början av oktober, och kommer sko med sommarskor då, och slår på vinterskor nästa gång det är dags.

Det beror ju på var man bor, men mina hästar ska skos om nu i början på veckan och jag har inte en tanke på brodd än.

Liten fråga också!

Hörde talas om att en del använder typ lastbils pressening istället för snösulor och att detta skulle fungera lika bra mot snöklampar.

Någon som har provat?

min heppa for dock "lätt panik" när hon har styltor i hovarna, går inte att kratsa ur om inte nån hjälper till att hålla henne. tror att nån någon gång har använt hammare för att få ut styltorna

Det är väl lite väl överdrivet att sko med vinterskor och snösulor i september men ni kanske har ett annat klimat än vad vi har i Sverige...

Själv skor jag inte med brodd förrens det har varit halt. Att gå med brodd på barmark sliter oerhört mycket på hästarnas ben och verkligen inget att rekomendera... Skulle det komma mycket snö innan du hinner sko så strunta i att kratsa hovarna innan du rider ut. Har du lite strö material kvar i hovarna hindrar det snön att klampa i hoven.

Min ponny ska skos imorgon, hon får vanliga sommarskor på sig.
Hon ska endå skos om fem veckor igen, så jag tror inte att det har blivit så mycket snö till dess.

Jag ska sko om mina om 3 veckor. Jag kommer fortsätta att använda vanliga sommarskor (dvs med 2 broddhål) och inte lägga på några snösulor. Till nästa skoning (i mitten av november) kanske jag lägger på snösulorna.

Det beror ju på var man bor, men mina hästar ska skos om nu i början på veckan och jag har inte en tanke på brodd än.

Liten fråga också!

Hörde talas om att en del använder typ lastbils pressening istället för snösulor och att detta skulle fungera lika bra mot snöklampar.

Någon som har provat?

Det låter intressant, vill jag med veta. Om alternativ till snösulor.

Hälsning Maja

Våra ska skos på tisdag, blir sommarskor då. Får se hur det blir nästa skoning om det blir några vinterskor.

Förra året så satte vi vinterskor i okt/nov, men ingen vinter. I feb tog vi bort snösulorna, dagen efter kom snön... :cool:

ok. jag är väl kanske lite paranoid. till saken hör att vårt stall ligger uppe på en backe, o ridplan nedanföre. pluss att vi nu har hagarna där nere oxå då de renoverar de gamla.

arg. kom på att det snart börjar vara dax att sko hästen igen.

men med vad. skall jag sko med broddar nu (gör ej att skruva i broddarna själv på denna häst) o snösulor, men det känns lite onödigt. men nästa gång som det är dax så är det ju i november.

har nu inte riktigt råd heller att sko en extra, onödig gång, ifall jag lägger på sommarskor nu, o sen kommer det is o snö om 4 veckor.

hur skulle ni göra

Jag har iof inte dessa problem då jag bor i skåne;)
Men om man har häst så hoppas jag att dom flesta ägare har ett "häst konto" för just hästen.
Du skrev att du just nu inte har råd med en extra skoning....
Det är just det man har det kontot till, tänk om det händer hästen något, då har du inte råd till det heller?? Skaffa ett spar konto till detta så behöver du inte bekymra dej nästa gång du har dessa funderingar. Se inte detta som nåt kaxigt översittar svar utan som ett tips från en hästälskare:idea:

Jag har iof inte dessa problem då jag bor i skåne;)
Men om man har häst så hoppas jag att dom flesta ägare har ett "häst konto" för just hästen.
Du skrev att du just nu inte har råd med en extra skoning....
Det är just det man har det kontot till, tänk om det händer hästen något, då har du inte råd till det heller?? Skaffa ett spar konto till detta så behöver du inte bekymra dej nästa gång du har dessa funderingar. Se inte detta som nåt kaxigt översittar svar utan som ett tips från en hästälskare:idea:

Fast hon skrev 'inte riktigt råd', det tolkar jag som att hon HAR råd om det är kris, men att pengarna helst bör gå till annat/finnas kvar på sparkontot?

Lite på samma sätt som jag skulle kunna skriva 'inte riktigt råd köpa nytt täcke nu'. Det betyder ju inte att jag inte har några pengar, eller inte skulle kunna betala en veterinärräkning (eller ett nytt täcke). Men att det inte riktigt passar in i ekonomin just då med en extrautgift som jag inte absolut måste.

Snösulan är jag väldigt försiktig med. Det blir lätt smuts under den och bölder kommer som ett brev på posten.

Jag sätter inte snösulor förrän marken frusit, eller om det vankas snö inom kort. Då tar jag hellre ut hovslagaren en gång extra för att sko om med sulor om jag blir tvungen. Det handlar om hästens välmående. Inget annat. Pengar har ingen vikt i jämförelse.

Brodd är eg inte heller jättebra att ha när det inte ligger ngn snö efter som att belastningen på hoven (avlastningsytan) påverkas av att hästen står på 4 broddar istället för på hela hoven. Detta upplevde jag i vintras att min häst fick problem med. Han började röra sig illa och slappnade inte av.

Jag bor i Uppland och jag kommer inte att brodda förrän det blir kallt (dvs nån gång i dec troligen) och detsamma gäller sulorna. Snön brukar visa sig på riktigt här i slutet på dec tidigast.

Så bor du där jag bor skulle jag absolut avvakta.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 251
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 482
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 106
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 872
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka