Dax att lämna tillbaka foderponny?

GladFliicka

Trådstartare
Visste inte alls var jag skulle lägga tråden men tänkte att det har ju ändå med hästens välmående att göra..?

Iallafall, min foderponny har jag haft hos mej i 7,5 år och han är nu 21 år gammal. Som sagt är han en foderponny och någon dag kommer/måste han ju åka hem. Personligen tycker jag inte alls om när folk säljer äldre hästar då jag tror att de, framförallt på ålderns dar, mår bäst av att vara i en stabil hemma miljö där de trivs. Ponnyn jag har har stått i samma stall under alla dessa åren, stått i samma box, går i samma hagar & har en del av "orginalvännerna kvar". Bästa vännen flyttade i våras vilket han blev ganska ledsen över.
Jag älskar verkligen ponnyn och vill ha kvar honom så länge jag bara kan men om jag skulle lämna honom om några år är jag ju inte bättre än de som säljer egentligen då det innebär en stor omställning för honom då han inte är van vid att flytta (eller resa överhuvudtaget..). Tankarna går ju om att lämna tillbaka honom nästa sommar då han blir 22 för att fortfarande ska ha ett par år kvar och det inte ska bli "traumatiskt". Han är ju fångponny oxå vilket innebär massa specialbehandling vilket man alltid är rädd att inte ska efterhållas på samma sätt. Jag vet ju hur känslig han har varit & är.. Troligtvis kommer det ju inte vara några problem men man målar ju upp de värsta bilderna i huvudet iallafall.. Överdramatiserar jag om flytten och kan utan dåligt samvete och utan att vara egoistisk ha kvar honom ett par år till eller börjar det (med tåren i ögat) bli dax för honom att åka hem?

Vill bara hästens bästa, att han ska må bra och vara lycklig! Hur hade ni gjort? :(

Sv: Dax att lämna tillbaka foderponny?

Vad säger ägaren? Är du säker på att ägaren vill ta hem honom? Dey kanske är så att hon/han tycker att han kan få bo hos dig tills han tid för dom gröna ängarna kommer, eller vill inte du det?

Varför måste han åka hem? Om du älskar honom, vill ha honom kvar och han trivs hos dig kan han väl få stanna? :)

Ägaren har inte varit mycket med i bilden under åren. (Är en "släkting" till oss men ingen vi har så mycket kontakt med) Har varit lite snack en två, tre ggr om att de vill ha hem honom men har ångrat sej varje gång och tycker att jag ska få ha honom så länge jag vill, var ett par år sen senast. Hörde av sej för kanske ett år sen och undrade om jag fortfarande ville ha kvar honom trots att han började bli gammal och jag har som sagt kvar honom så länge jag bara kan! Men de kan ju lika gärna säga om ett par år att de vill att han ska få komma hem el så kanske jag börjar plugga någon helt annanstans.

Självklart vill jag att han ska vara hos mej tills hans tid här är slut, det är det minsta jag kan göra för denna fantastiskt snälla och fina ponny som har gett mej så mycket men framtiden känns osäker och jag vill känna att han inte står här för att jag inte kan "släppa taget" och inse att det är tid att han ska åka.

Efter att ha skrivit, raderat, skrivit och raderat om och om igen kom jag till sist fram till att han har ett nästan garanterat hem här minst två år fram om inget oförutsett händer och det bästa kanske är att vänta och se med tiden? Förhoppningsvis gör inte året extra där någon skillnad för honom om det skulle bli så att det tar slut sen.. eller vad tror du? Har blivit skrämd innan av att de gett mej en veckas varsel och då blir man knäckt (även om det aldrig blivit av) så man vill väl hinna förbereda sej innan det händer. Man vill ju deras bästa och det är så tunga beslut att ta..

Vill inte riskera att skicka hem en tex 25 år gammal häst utan isåfall hade det varit bättre för honom att åka nu. Det är väl i huvudsak därför jag funderar på att låta honom åka så jag kan "garantera" att han får stå på samma ställe tills det är dax för honom med. Vill inte att han ska bli stressad och olycklig som riktigt gammelhäst utan han förtjänar bara det bästa! :) Men det bästa just nu är kanske bara att njuta nu och se vad som händer sen :)

Varför skulle dom vilja ha hem honom, av vilken anledning liksom? Om dom inte brytt sig på så många år..

Rids han fortfarande och sådär?

Jag tycker om du orkar och vill att du ska ha kvar honom så länge som möjligt! Då vet du att han haft det bäst i väldigt många år och beroende på vilken form han är i nu och om han får vara frisk och kry så kanske han inte har så hemskt mångs år kvar?

Det gäller absolut inte alla hästar, men många ggr så är det vi som har mest ont av att dom kommer till nytt ställe/flyttar och inte dom. Dom är oftast väldigt anpassningsbara och lugna :)

Sen hör jag ju till sorten människor mångs ogillar.. men många ggr är det även snällare mot djuret att låta dom springa vidare till dom gröna ängarna medans dom är lyckliga och slippa flytta runt..

Sen beror det ju självklart på djurets hälsostatus och i det här fallet om du vet att han åker tillbaks till ägaren och får stanna där resten av sitt liv?

Jag hade haft kvar hästen så länge det hade fungerat och sedan hade jag låtit honom somna in. Jag tycker inte att det är någon större skillnad på att flytta en häst som är 22 eller 25 år utan det är en gammal häst vilket som och jag tycker inte att en så gammal häst ska behöva flytta. Eftersom han dessutom är en fångponny så kan det mycket väl bli så att han får fång av omställningen och då måste tas bort där. Då är det ju bättre att han får somna in där han känner sig hemma. Du kan inte be dem att de skriver över honom på dig så att du slipper oron över att de plötsligt ska vilja ha hem honom och att du sedan kan ta bort honom när tiden är inne? Eller blir det att väcka den björn som sover och att de vill ha hem honom då?

Jag har tagit hand om en 26-åring och en som troligen var runt 30, det var inga problem för dem att byta stall. Ha kvar hästen så länge du vill, kan och får, fundera inte över sedan, det kommer att fixa sig.

Ägaren har inte varit mycket med i bilden under åren. (Är en "släkting" till oss men ingen vi har så mycket kontakt med) Har varit lite snack en två, tre ggr om att de vill ha hem honom men har ångrat sej varje gång och tycker att jag ska få ha honom så länge jag vill, var ett par år sen senast. Hörde av sej för kanske ett år sen och undrade om jag fortfarande ville ha kvar honom trots att han började bli gammal och jag har som sagt kvar honom så länge jag bara kan! Men de kan ju lika gärna säga om ett par år att de vill att han ska få komma hem el så kanske jag börjar plugga någon helt annanstans. [...]

Jag tolkar markeringarna som att det är troligt att ägaren ändå tycker att ponnyn kan få stanna hos dig. Ärligt talat, det är nog inte superattraktivt att få hem en 20+ ponny som dessutom haft fång. Jag skulle vara glad att den blir väl omhändertagen om jag var ägaren;).

Om den av någon anledning skulle flytta: hästen vet inte om den är 22 eller 25. Skulle den vid 25 års ålder vara så knackig att den verkligen känner av åldern så är det kanske inte läge att flytta någonstans utom till de gröna ängarna. Är den lika pigg som nu - var ligger skillnaden för hästen? Vi vet att det kan vara stor skillnad på 22 (som inte är en direkt ovanlig ålder) och 25 (som faktiskt rätt få hästar blir), men det gör inte hästarna. De vet inte heller att de förmodligen har 1-2 eller 2-4 år kvar. Inte heller kommer de, vid livets slut, att tänka "om jag ändå fått stanna där jag var när jag ändå bara skulle vara här ett år". Det är mänskliga känslor och tankar.

Men - jag tycker att det vettigaste verkar att ta ett snack med ägaren om att ponnyn ska få stanna hos dig resten av sitt liv. Att du tar över honom alltså, ev mot en symbolisk summa. Sedan behöver du inte oroa dig utan kan själv fatta alla beslut.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 259
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 227
Senast: Johanna1988
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 729
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 368
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31