Datorprogram för små barn?

Sv: Datorprogram för små barn?

??? jag har inte svarat på något om vitamineral till barn,så där kan du inte dra in mig och säga att jag dömer någon!!

Däremot har jag svarat i denna tråd och sagt att jag tycker det är för tidigt att sätta barn framför en skärm vid 1,5 års ålder,spelar ingen roll om det är tv eller dator,och det är min personliga åsikt!

Anser att det finns så mycket annat att göra med barn,det är så mycket i deras utveckling,motorik mm som är viktigt!

Du kan skriva spaltmetrar om vad du gör med ditt barn och så,men jag kommer ändå att tycka att det är alldeles för tidigt att sätta en 1,5åring framför en skärm! För det är det jag har svarat på!
Sen att du gör massor med annat med ditt barn,det är jättebra,men..dator vid 1,5 år? Nej!
 
Sv: Datorprogram för små barn?

Än en gång, det handlar inte om att "sätta framför datorn", det handlar om att tillsammans utforska något nytt. Och jag tycker inte man kan jämföra en datorskärm med TV. TVn har du ingen kontroll över, men man väljer ju själv vad som visas på datorskärmen och det blir ju inga snabba skiftningar och klipp som på TVn, menar jag.

För säkerhets skull poängterar jag det en gång till: Det handlar inte om att "sätta framför datorn". Inte i den meningen som du verkar tolka in det i alla fall.
 
Sv: Datorprogram för små barn?

Om det är ordet sätta som irriterar,så byt ut det mot "tillbringa tid"..
 
Sv: Datorprogram för små barn?

Åh,vad det låter härligt,blir liasom lite nostalgisk.Förutom att datorer inte fanns när barnen var så små. Det var ändå inte på stenåldern:rofl:Ville bara i all välmening kanske ge chansen till eftertanke,innan det är för sent.Det var mera så mitt inlägg är menat som.Småbarnsåren går så himla fort,vips sitter det en trulig,inåtvänd tonåring som inte äter,sover,rör på sig,inte svarar på tilltal,helt LOST i datorns värld.Detta händer över en natt,känns det som,som en blixt från klar himmel.Fast med facit i hand hade det "varnats för oväder" många år tidigare.OM,man läst väderrapportens manual:love:
 
Sv: Datorprogram för små barn?

Jag forskar inom närliggande område och har läst en del om hur barn och dataspel fungerar. Forskningen är inte entydig i den frågan. Det enda det finns belägg för är att små barn inte ska få för mycket röriga synintryck men det var det ju inte fråga om i det här fallet.

Ett fenomen som det däremot finns forskat en del på är den moralpanik som uppstår i samband med nya/förändrade medier. Människor har lätt att förfasa sig över det de inte är vana vid eller själva var med om som barn. När barnböckerna utvecklades blev mer barnanpassade och slutade vara uppbyggliga historier som Pelle Snusk etc fanns det vuxna som förfasade sig och ni kanske kommer ihåg hur det var på 70-talet då vuxna förfasade sig över att barn läste serietidningar som Bamse och likadant var det när videon kom. En generell slutsats man kan dra av att betrakta dessa medier i efterhand är att det hittills aldrig har varit mediet som är problemet utan i så fall innehållet i mediet. Men det finns som sagt inga entydiga resultat om hur/om dataspel är skadligt för barn och vilka typer som i så fall är skadliga.
 
Sv: Datorprogram för små barn?

Om det är ordet sätta som irriterar,så byt ut det mot "tillbringa tid"..

Nej, det är inte själva ordet som irriterar, utan de fördomsfulla förhastade slutsatserna. Jag förklarar gärna en gång till att tanken är att göra även det här tillsammans med min son. Jag anser att det dröjer flera år innan det är lämpligt att låta honom sitta själv/ensam framför vare sig dator eller TV.

Som jag försökte förklara med mitt något långa inlägg ovan, så gör jag och sonen ganska mycket tillsammans. Vi har valt att ha det så här just nu, sambon har precis tagit steget att bli egen företagare och möjligheten att tjäna ganska mycket pengar så att jag kan vara hemma med vår son (och förhoppningsvis ett framtida syskon). Jag "offrar" (inom situationstecken, för jag ser det inte som ett offer) gärna min tid på min son, det känns väldigt meningsfullt och jag är mycket tacksam över att ha den här möjligheten. Det samma känner min sambo. På kvällar och helger gör vi saker tillsammans, alla tre och ibland pappa + son enbart.

Barn bryr sig inte om kvalitetstid, de vill ha kvantiteter av tid istället, vad man gör är mindre viktigt än att man gör något ihop. Och jag tror inte att sonen blir traumatiserad av att vi leker med datorn en stund ibland inemellan. Variation och omväxling kan ju inte vara helt fel.

Minns inte vem som sa det, men jag tror också stenhårt att barn behöver ha tråkigt och stillsamt ibland, som motvikt! Och även att de behöver lära sig att leka själva och inte ständigt bli uppassade och aktiverade och ledda genom livet.
 
Sv: Datorprogram för små barn?

Åh, vad det låter härligt, blir liasom lite nostalgisk. Förutom att datorer inte fanns när barnen var så små. Det var ändå inte på stenåldern :rofl: Ville bara i all välmening kanske ge chansen till eftertanke, innan det är för sent. Det var mera så mitt inlägg är menat som.

Småbarnsåren går så himla fort, vips sitter det en trulig, inåtvänd tonåring som inte äter, sover, rör på sig, inte svarar på tilltal, helt LOST i datorns värld. Detta händer över en natt, känns det som, som en blixt från klar himmel. Fast med facit i hand hade det "varnats för oväder" många år tidigare. OM man läst väderrapportens manual :love:

Visst går tiden fort, alldeles för fort ibland. Och jag njuter innerligt av att ha den här möjligheten att få se honom växa upp och utvecklas på nära håll. Ibland sakta och ibland med stora språng. :love:

Vem vet hur livet ser ut för en tonåring längre fram? Datorer är kanske helt blasé och nya "ännu värre" saker är på modet. :D
 
Sv: Datorprogram för små barn?

. När barnböckerna utvecklades blev mer barnanpassade och slutade vara uppbyggliga historier som Pelle Snusk etc fanns det vuxna som förfasade sig och ni kanske kommer ihåg hur det var på 70-talet då vuxna förfasade sig över att barn läste serietidningar som Bamse och likadant var det när videon kom .
Jag tänkte på samma sak: min mamma brukade när jag var liten vara arg på mig för att jag mest satt med näsan i böcker och inte var ute och lekte och fick frisk luft....Numera är man ju jätteglad om barnen läser NÅGOT ,min son har äntligen kommit bra igång med tex Kalle Ankas pocket, vilket ju var skräpläsning då man själv växte upp.

Till TS: ta det lugnt, låt pojken prova på datorn om han är nyfiken. Själv har jag haft en längre paus från det här forumet pga att det alltid, med 100% säkerhet, kommer en massa pekpinneaktiga kommentarer på trådar som tex denna :crazy:.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Datorprogram för små barn?

Astrids Lindgren's Pippi
Händer olika roliga saker när man klickar runt sig i huset. Finns sagor att lyssna till. Och viktigast inga knappar där det händer diffusa saker som man som föräldrer har en massa problem att rätta till.
Jag har en version från 95-96, har sett andra versioner med mer faciliteter på (och därmed de där icke önskvärda knapparna med). Men min version har räckt långt till två barn, allt från så fort de kunde klicka till sporadiskt användande som sexåring.
 
Sv: Datorprogram för små barn?

Till TS: ta det lugnt, låt pojken prova på datorn om han är nyfiken. Själv har jag haft en längre paus från det här forumet pga att det alltid, med 100% säkerhet, kommer en massa pekpinneaktiga kommentarer på trådar som tex denna :crazy:.

Jag var också en riktig bokmal som liten, läste jämt ända sen jag kunde själv (från 4 års ålder). Eftersom sonen är intresserad, så vill jag lära honom hur det fungerar så smått. Han är även otroligt intresserad av hästar! Så jag ska åka nånstans så att han får träffa livs levande havremopeder och kanske även sitta på en. Vem vet, man får kanske pekpinnar för såná tilltag med. ;) :D
 
Sv: Datorprogram för små barn?

Och viktigast inga knappar där det händer diffusa saker som man som föräldrer har en massa problem att rätta till.

Tack för tipset! Men du behöver inte oroa dig för "diffusa saker" å mina vägnar, jag har satt ihop min egen PC del för del utan hjälp och installerat div program mm. Jag är mao hyfsat datorvan, trots att jag numera kan titulera mig förälder. :D
 
Sv: Datorprogram för små barn?

min dotter fick börja med excel :o :)

Förstorade upp rutorna och texten och gjorde dem färglad och sen var det jättekul att trycka på knapparna. Pedagogiskt värre eller hur ;)

Men sen blev det kalle kunskap, mamma mu, pettson och findus & bolibompa! tipsar om att det finns spel att låna på biblioteken iallafall här i Göteborg :)
 
Sv: Datorprogram för små barn?

Tack för tipset. Även om han är lite liten nu, så har jag hört att han kommer att växa. :angel: :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 482
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 309
Senast: Calmiche
·
Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 370
Senast: ako
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
61 860
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp