data och dator ÄR 2 olika saker

Sv: data och dator ÄR 2 olika saker

Oj, mitt svar skulle ha varit till trådstartaren, måste ha tryckt fel någonstans :(

läste ändå :)

kort sagt
data = mjukvara
dator = hårdvaran

mjukvara kan du inte ta på utan det är information
hårdvara kan du ta på tex en hårddisk

datorn är "den dära lådan"
data är mjukvaran i "den dära lådan"

Ne0 skrev:
datorn är "den dära lådan"
data är mjukvaran i "den dära lådan"

Mjukvara är samma sak som programvara, men data är inte omedelbart detsamma som mjukvara thank you very much.

Data = pluralformen av latinets datum ("det givna"). Råa fakta eller observationer, bokstäver, siffror, tecken som inte givits någon mening. Till exempel: temperaturer från väderstationer runt om i Sverige, planeters position vid en viss tidpunkt, röster vid ett val, nedtryckningar vid ett tangentbord.

Elektron skrev:
Data = pluralformen av latinets datum ("det givna"). Råa fakta eller observationer, bokstäver, siffror, tecken som inte givits någon mening. Till exempel: temperaturer från väderstationer runt om i Sverige, planeters position vid en viss tidpunkt, röster vid ett val, nedtryckningar vid ett tangentbord.

förkortning = information ;)

Om vi ska vara riktigt bildade så är information inte samma sak som data (om det nu var det du försökte säga, det är lite luddigt) utan tolkade data.

Elektron skrev:
Om vi ska vara riktigt bildade så är information inte samma sak som data (om det nu var det du försökte säga, det är lite luddigt) utan tolkade data.

word :P
(((((10)))))

Vilken härlig diskussion :D
Namnet dator används numera för en elektroniskmaskin som utifrån ett tilldelat program automatiskt bearbetar information.
.... typ :D

Computer =one who computes
Äldre svenskt namn = matematikmaskin

Matematikmaskiner delades in i huvudsakligen två grupper:
Analogimasker och siffermaskiner.

Tänker inte gå in noggrant på skillnaden här men 1957 döptes siffermaskinen om till datamaskin och sedan till digital dator 1969 och följdaktligen fick då analogimaskinen namnet analog dator.

Den digitala datorn var sedemera den som utvecklades och användes mest, så när man i dagligt tal pratar om dator så är det den digitala datorn man åsyftar.

Varför jag började babbla om detta är inte lätt att veta.
Men iaf.. En gubbe som jag inte minns vid namn tyckte att vi skulle säga "data" om datamaskinen, samt "dator" om flera datamaskiner, så samma sätt som vi säger gata och gator.
Så det har inte alltid varit självklart hur vi skulle använda ordet.
Men nu så.. nu har vi kommit fram till något:D

Jag är en person som dock inte gärna retar mig på folk som skriver med dålig svenska eller liknande.
(Med tanke på hur jag slarvar när jag skriver så är det ine så konstigt :D )
men iaf om nån säger "data" till mig och menar dator så tar inte jag illa upp.
Något som jag kanske kan reta mig på dock är när t ex IKEA skriver "CPU-hållare" om en detalj på ett skrivbord där själva datorburken skall stå, ungefär som om en cpu var flera liter stor eller nåt :p

Ja iaf.. gonatt ;)

haha har de skrivit cpu hållare ngn stans :D ASG
jo för en cpu behöver man ju en hållare till ;)

Elektron skrev:
Fast du sa ju att data är "icke analyserade siffror". Det kan vara mycket mer än så.

Jo men jag vet fortfarande skillnaden, sedan att jag inte skrev alla definitioner av vad data är för något det är en annan sak......;) :angel:

Distinktionen data/dator är ganska praktisk, även om jag tyckte att det var roligt att data faktiskt kan betyda dator.

Språklig utveckling

Visst skulle den vara praktisk, om den tillämpades, men genom att data har kommit att få dubbla betydelser, kan man inte räkna med att alla ska tillämpa den.

Det är ungefär som fallet var/vart. Vart används så ofta i betydelsen var, att man helt enkelt får räkna med den möjligheten numera, även om det för tidigare generationer har varit självklart att skilja mellan dessa ord, exempel:
Var köpte du biljetten? På resebyrån.
Vart köpte du biljetten? Till Hong Kong.

Ibland medför utvecklingen att språket blir otydligare. Ett annat exempel är att själv ibland används synonymt med ensam. För mig betyder frågan "reser du själv" att frågeställaren är tveksam till att jag skulle klara av det. Kalle (7 år) går själv till skolan, men en vuxen, icke förståndshandikappad, reser ensam. Dock får man inse att den skillnaden inte finns för alla språkanvändare. I stället för att gå och reta sig på att ord ändrar betydelse, kan man konstatera att språk är levande och ständigt förändras.

(Denna lilla utvikning är inte personligen riktad till Elftor, utan en allmän kommentar om att distinktioner mellan olika ord ibland går förlorad.)

Sv: Språklig utveckling

eller till exempel så missbrukas även chans/risk på buke vilt :D

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har ingen dator hemma men tycker jag behöver något att skriva på. Jag har ju min jobbdator på jobbet och så telefon, har därför...
Svar
12
· Visningar
380
Senast: Anna-Bella
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 956
Senast: Cattis_E
·
Samhälle Kan någon förklara vad som är skillnaden mellan sjukhus och lasarett? Kompisen och jag var på utflykt till Nyköping idag och när vi...
2
Svar
21
· Visningar
2 345
Senast: sjoberga
·
IT & mobiler Jag skulle vilja ha en app där man enkelt kan kryssa i att olika saker blivit gjorda. Jag vill inte ha sju ton reklam, behöva betala för...
Svar
17
· Visningar
748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar