Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa
Hos Kempke Hof kostar ett föl ca 50 000 det är precis samma pris som ett svenskt säljs för om inte uppfödaren ska med förlust. Så där kan jag inte se att de säljer billigare än i Sverige. Man får dessutom lägga till kostnaderna för att få den hästen. Som kan bli ansenliga om man bor en bit upp i landet. Inte heller hittar någon riden häst under 100 000 på deras sida. Så om man har de summorna att handla häst för kan man hitta bra hästar även här hemma och får då dessutom dra nytta av den svenska köplagstiftningen med t ex dolda fel m m. Inte alls säkert att samma gäller vid köp i annat land.
Det som man ska börja fundera över att köpa från andra länder är hästar i prisklasser som hörs för bra för att vara sant. Det är det också oftast, för bra för att vara sant. Som att köpa en välutbildad storhoppande sex sjuåring för sextiotusen. Då är det något som inte stämmer med den hästen. För är den hel och frisk, välriden och har kapacitet så hade den kunnat kosta bra mycket mer och ändå blivit såld väldigt snabbt. Den hästen hamnar inte hos en hästhandlare på annons sida på nätet. Den har har en hästhandlare köpare till innan den ens kommer in.
Det förstår jag. Men då borde det ju logiskt vara så att när den tyske uppfödaren sålt en häst för 500 000 kr (exempel) och han har 5 st till i stallet som måste säljas innan nästa "kull" kommer året efter, borde han ju kunna dra ner priset på dessa 5 hästar om han märker att ingen "toppryttare" bjuder på de. Det kanske blir så att han måste ut med dessa hästar på "kreti och pleti"-marknaden och att kreti och pleti då kan få råd att köpa en helt okej häst till ett mycket bra pris? Eller till och med en bra häst? (nu pratar jag om föl och unghästar till 3 år).
Jag vet inte hur det är med att namnge företag på denna sida, men ta tex Kempke Hof. Ser man på deras sida finns det mycket hästar till salu. Nu är jag ju medveten om att de bästa hästarna inte säljs såklart (vem skulle sälja det) och att de också har lite dyrare hästar till salu. Men överlag är ju deras hästar "billiga". Enligt er här inne är det bara skräp? Men vad är skräp?
De flesta i Sverige är ju amatörryttare. Om hästen går igenom vet.besiktning, UA röntgen osv, är fortfarande den billiga hästen skräp?
Och finns det då en annan definition på skräphästar i Sverige? Är det under 100 000 skräp?
Hos Kempke Hof kostar ett föl ca 50 000 det är precis samma pris som ett svenskt säljs för om inte uppfödaren ska med förlust. Så där kan jag inte se att de säljer billigare än i Sverige. Man får dessutom lägga till kostnaderna för att få den hästen. Som kan bli ansenliga om man bor en bit upp i landet. Inte heller hittar någon riden häst under 100 000 på deras sida. Så om man har de summorna att handla häst för kan man hitta bra hästar även här hemma och får då dessutom dra nytta av den svenska köplagstiftningen med t ex dolda fel m m. Inte alls säkert att samma gäller vid köp i annat land.
Det som man ska börja fundera över att köpa från andra länder är hästar i prisklasser som hörs för bra för att vara sant. Det är det också oftast, för bra för att vara sant. Som att köpa en välutbildad storhoppande sex sjuåring för sextiotusen. Då är det något som inte stämmer med den hästen. För är den hel och frisk, välriden och har kapacitet så hade den kunnat kosta bra mycket mer och ändå blivit såld väldigt snabbt. Den hästen hamnar inte hos en hästhandlare på annons sida på nätet. Den har har en hästhandlare köpare till innan den ens kommer in.