Därför rider jag alltid med hjälm och väst!

Sv: Därför rider jag alltid med hjälm och väst!

Fick en flygtur för ett tag sen, blev trampad i huvudet. Tack gode gud för hjälmen. Har alltid hjälm på mig vid ridning och även vid tömkörning.
 
Sv: Därför rider jag alltid med hjälm och väst!

Själv så flög man omkull när hästen snubbla på en stenig åker, landade rakt på rygg och fick en muskel skada (som nu är helt läkt :bump: ) hästen hoppa upp direkt och galoppera iväg oskadd. Om jag inte hade haft väst på mig den dagen så sa doktorn att jag troligtvis hade brutit ryggraden. eller fått värre permanenta skador. så för mig så är västen + säkerhets stigbyglar lika självklara som hjälmen :angel:
 
Sv: Därför rider jag alltid med hjälm och väst!

Håller med dig! Jag lärde mig rida i början av 70-talet. På den tiden drevs många ridskolor av gamla militärer. Det fanns saker med det som inte alltid var så kul... men de var benhårda med disciplin och säkerhet vid all uteritt!
Rida på linje en och en eller två och två. Alltid hålla ihop, t ex rida över vägen så att alla kom över, dvs inte lämna hästar kvar på andra sida vägen. Alltid ge tecken bakåt vid tempobyte. Aldrig rida förbi ryttaren före. Aldrig lämna ledet. Alltid hålla avstånd. Alla gör halt omedelbart om ngn trillar av osv osv... Nåde den som inte löd - då var man inte mkt värd! Sen fast ju inga väster på den tiden och hade man hjälm satt oftast inte gummihakbandet särskilt fast ....
 
Sv: Därför rider jag alltid med hjälm och väst!

Min första ridlärare var gammal militär. Skrek och gapade, men var väldigt mån om hästarna, och mycket nogrann men just sådant om du skriver här.

En häst, är en häst, är en häst...de är medgörliga och snälla, men går inte att lita på. ;)
 
Sv: Därför rider jag alltid med hjälm och väst!

Hjälm är en självklarhet för mig skulle aldrig rida utan, väst har jag däremot bara ibland när hoppar, blir väl så då jag inte haft väst från början hade kanske varit annorlunda då, vem vet.

Förstår mig inte på dom som säger "min häst är så snäll och trygg jag skulle aldrig ramla av så jag behöver inte hjälm" Nehe det är väl upp till var och en men är man inte det minsta rädd om huvudet eller, kan man ju fråga sig.

Men har man tappat vettet så har man ju.
 
Sv: Därför rider jag alltid med hjälm och väst!

Man kan bli evigt trött på folk som tycker att dom är duktiga för att dom använder hjälm. Det är väl ingen som går ut och startar en tråd för att dom använder bilbälte. Va bra att folk har hjälm, tyvärr så hjälper det inte till att förhindra olyckor som beror på dålig träning och taskig ridning. Jag skulle vilja se en tråd som säger, " Äntligen har jag lärt mig hur man gör hästen till en trygg kamrat, hjälmen har jag bara för säkerhets skull"
 
Sv: Därför rider jag alltid med hjälm och väst!

:rofl:
Som att säjer "titta mamma, jag kan knytta sko själv" :D
Ibland undra jag om det handla om Säkerhet eller Rädsla?

I´v yet too see body armour stop a broken neck "Superman"
 
Sv: Därför rider jag alltid med hjälm och väst!

:rofl:
Som att säjer "titta mamma, jag kan knytta sko själv" :D
Ibland undra jag om det handla om Säkerhet eller Rädsla?

I´v yet too see body armour stop a broken neck "Superman"

Vad larvig du är (och Kenneth också - som om det enda utesluter det andra! Dessutom - skillnaden mot bilbälte är att det är lag på bilbälte, och kända förare uppträder inte offentligt utan bilbälte så att unga förare börjar tycka att det är coolt.)

Och nej utrustning förhindrar inte att man bryter nacken men det kan förhindra väldigt mycket annat.
 
Sv: Därför rider jag alltid med hjälm och väst!

Jag har inte väst så ofta men alltid hjälm, men det hjälpte inte mig när jag i lördags ramla av och landade på hakan... Akuten och 12 stygn. Jag säger verkligen inte att det är dåligt att rida med hjälm och väst men det är tyvärr inte alltid det hjälper...
 
Sv: Därför rider jag alltid med hjälm och väst!

:rofl:
Som att säjer "titta mamma, jag kan knytta sko själv" :D
Ibland undra jag om det handla om Säkerhet eller Rädsla?

I´v yet too see body armour stop a broken neck "Superman"

Det kvittar väl om det handlar om säkerhet eller rädsla? Det viktiga är väl ändå att man förhindrar de skador man kan förhindra, och dem man inte kan förhindra får man helt enkelt ta.

Om jag kan slippa en allvarlig hjärnskakning genom att använda hjälm gör jag förstås det.

Om jag kan slippa brutna revben och knäckta ryggkotor genom att använda väst gör jag förstås det.

Att min utrustning inte förhindrar att jag bryter nacken gör förstås inte att jag skippar utrustningen eftersom den kan förhindra andra skador. Och det är inte roligt att vara skadad och kanske sjukskriven, det för med sig mycket elände.

Visst handlar det om att vara uppmärksam även i skritt på lång tygel, men att hästen snubblar eller trampar ner i ett hål kan man inte förhindra hur uppmärksam man än är.
 
Sv: Därför rider jag alltid med hjälm och väst!

Förresten kan man inte nog ofta påpeka hur viktigt det är med säkerhet och säkerhetsutrustning.

Man ser väldigt ofta foton på ryttare utan hjälm, säkert för att de tycker att det är snyggare så, men jag kan inte förstå den typen av nonchalans.
 
Sv: Därför rider jag alltid med hjälm och väst!

Jag red ett helt år utan väst precis när jag hade börjat rida :S hjälm hade jag hela tiden, sen så skaffade jag väst också men det var inget jag gillade. visst att det skyddar bra och så men jag blev stel och osmidig och tappade balansen enklare = jag ramlade av lättare.. :O kanske låter knäppt men så var det! Så nu rider jag bra med hjälm :)

Såg en tjej jag gick i skolan ihop med när jag var yngre, hon är hoppryttare och har en jättefin arab. Dock så är hon riktigt stöddig och en mycket elak människa mot andra människor, märktes när vi gick i skolan ihop. Skitsamma, som sagt hon är extremt stöddig och jag har sett henne rida ute på vägen ibland utan ridhjälm.. Vafan är det för jävla sätt egentligen?! Livsfarligt, samtidigt som det finns andra yngre ryttare som ser upp till henne så finns det ju risken att dem försöker apa efter och rida utan hjälm som henne >:( Idiot.. jäklar va arg jag blir..

På min förra häst, ett 19 år gammalt islandssto så red jag utan hjälm två gånger.. Men det var i paddock och jag skrittade barbacka bara för att känna hennes steg, men ändå, det var dumt gjort, det kunde ha hänt något. Så oavsett vad man än gör så ska man ha hjälm, även den snällaste hästen kan explodera och kasta av dig, eller bara snubbla på sig själv.
 
Sv: Därför rider jag alltid med hjälm och väst!

Skrev fel.. Nu rider jag bara med hjälm * haha känns bra att jag inte kan stava idag! :D
 
Sv: Därför rider jag alltid med hjälm och väst!

Var finns "Gilla"-knappen till kenneth's inlägg..? :D

Utan att på någotvis hänvisa till min egen utrustning vid ridning.. Jag anser att det är min privatsak hur jag resonerar, men jag är väl medveten om att andra ryttare kan påverkas av hur jag beter mig vid ridning.

Har dock en fråga, till alla hjälmbärande ryttare här: Är ni lika duktiga när ni cyklar..?

// Mvh - J
 
Sv: Därför rider jag alltid med hjälm och väst!

Var finns "Gilla"-knappen till kenneth's inlägg..? :D

Utan att på någotvis hänvisa till min egen utrustning vid ridning.. Jag anser att det är min privatsak hur jag resonerar, men jag är väl medveten om att andra ryttare kan påverkas av hur jag beter mig vid ridning.

Har dock en fråga, till alla hjälmbärande ryttare här: Är ni lika duktiga när ni cyklar..?

// Mvh - J


Kan hålla med, han har faktiskt rätt! :bow:

Kan ju erkänna att jag har cykelhjälm på mig oavsett om det ser "töntigt" ut.. En skada i skallen är inte så värst coolt men :D
 
Sv: Därför rider jag alltid med hjälm och väst!

Bra "horsemanship" är väl att alltid använda hjälm och väst? Vill även slå ett slag för att alltid även använda halsrem. Det är ett bra "säkerhetsbälte" samtidigt som man undviker att dra hästen för hårt i munnen om något skulle hända...

Jag tror inte jag har cyklat på tjugo år. Men använder alltid säkerhetsbältet i både bilen, bussen och lastbilen.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 768
Senast: co-SMAD4
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 394
Senast: Roheryn
·
Träning Hej! Jag har för en månad sen skaffat en islandshäst på foder. Problemet är att han är väldigt krånglig när det kommer till att göra...
Svar
5
· Visningar
1 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp