Därför rider jag alltid med hjälm och väst!

Ingridl

Trådstartare
Vill slå ett slag för säkerheten och vikten att ALLTID rida med hjälm och även väst - även när man bara ska ska skritta en liten runda.
Jag gjorde precis detta idag på morgonen. Skrittade en liten runda. Jag skrittade rätt fram på en skogsväg på lång tygel, min häst var helt lugn och avslappnad och vi njöt av den fina morgonen. Plötsligt snubblade min häst, gick ner på knä och stöp i med huvudet rätt i marken! Jag gjorde en kullerbytta över hennes huvud, dvs med både huvud och rygg ner i marken! Som tur var så var marken mjuk och där fanns inga stenar så vi kom på fötter snabbt och jag kunde konstatera att vi båda var otumlade, smutsiga och lite mörbultade men oskadda. Jag gick en bit för att kolla att hästen var ohalt och kunde sedan sitta upp och skritta hem!
En olycka som denna har som jag ser det inget som helst samband med vare sig min hästs beteende eller min skicklighet som ryttare, utan är ju ngt som bara händer. Jag rider i princip dagligen och har ramlat av 6 gånger under de senaste 20 åren och 4 av dessa har varit denna typ av händelse, dvs hästen jag har ridit har halkat / snubblat och gått omkull utan att vare sig jag eller hästen kan "rå för" det hela.
Därför rider jag alltid med hjälm och väst - även när jag bara ska skritta ut en liten runda!
 
Sv: Därför rider jag alltid med hjälm och väst!

Västen erkänner jag att jag slarvar med, men den är alltid på vid hoppning och uteritt på opålitliga hästar (jaaa jag vet att alla hästar kan få fnatt och att allt inte behöver vara hästens fel heller).

Hjälm har jag däremot alltid.
 
Sv: Därför rider jag alltid med hjälm och väst!

Rider alltid med hjälm och väst, speciellt när jag ska rida ut i skogen, även om jag bara ska skritta. Slarvade mycket med västen när jag var yngre men numera är den lika självklar som hjälmen.

Min mamma gjorde en liknande avsittning som du gjorde för några år sedan, fast i paddocken. Slutade med att hon fick en spricka i bäckenet och tillbringade en tid på kryckor. Om en väst hade hjälpt vet jag inte, men hade hon inte haft hjälm hade det kunnat sluta värre.
 
Sv: Därför rider jag alltid med hjälm och väst!

Väst har jag faktiskt aldrig haft. Om det hade hjälpt när jag slagit i korsrygg och bäcken vid avfallning vet jag inte. Men hjälm har jag alltid. En enda gång har jag ridit en liten skrittur med några andra utan hjälm, och det kändes jättekonstigt, "naket" liksom. Hjälmen är på även om det så bara är skritt på ridbanan.
 
Sv: Därför rider jag alltid med hjälm och väst!

Jag hade ju tur idag. Där jag stöp i backen var marken mjuk och utan stenar och jag lyckades göra en riktigt gymnastisk kullerbytta!:p
Jag har kanske inte lika mycket tur en annad dag dock och då kan min hjälm och väst vara skillnaden mellan lite småblessyrer och mycket värre skador ...
En olycka händer som sagt så lätt även när man bara skrittar och njuter det fina vädret på en lugn och fin häst!
 
Sv: Därför rider jag alltid med hjälm och väst!

Bra att du skriver detta. Jag är själv jättenoga med hjälm, däremot inte med väst - som är så vansinnigt obekvämt... har aldrig lärt mig rida med väst. Men visst, det finns säkert någon utmärkt sort som passar även griniga mig. ;)

Ok detta med avramlingar - jag ramlar inte av sådär jätteofta nu för tiden, men då det hänt har det ALLTID varit ur skritt på det senaste... Just som du beskriver. Man sitter avslappnat på lång tygel och har inte hjärnan påkopplad, bara njuter efter ett tufft pass, eller under skogsturen. Så ser hästen en igelkott, eller studsar till av någon orsak... så ligger man där. För bara några veckor sedan så fes hästis till så det small och sprätte då direkt iväg fyra språng i rena förvåningen. Jag åkte givetvis i backen, utan sadel. Hästis kom direkt tillbaka, snällt och urskuldande, men vi fick promenera en bra bit för att hitta en lämplig stuppe för mig att klättra ombord igen.

Mhm. Ska köpa väst. Snaaaart.
 
Sv: Därför rider jag alltid med hjälm och väst!

Västen hjälper inte så mycket angående sprickan i bäknet. Flög av i våras och smällde i rejält bäcknet (var inte, dumt nog, hos läkaren trots att jag knappt kunde gå), jag hade väst på mig.

TS: Rider allat med väst nu mera, hjälm har jag alltid haft. E väldigt noga med att ta på mig den efter en fin avsittning där jag landade på bakhuvudet. E en billig livförsäkrning
 
Sv: Därför rider jag alltid med hjälm och väst!

Ja usch, alltid viktigt med säkerhet men ibland räcker inte ens den. En bekant som gick bort nu häromdagen som blev krossad under hästen som snubblade i skritt i paddocken. Dog direkt, trots säkerheten på en lugn häst i skritt.

Man glömmer bort ibland hur stora och tunga hästar faktiskt är och det krävs inte mycket för att det ska sluta väldigt illa.
 
Sv: Därför rider jag alltid med hjälm och väst!

Tillägger bara att jag inte menar att säkerhetsgrejer inte hjälper utan mer att man kan inte ha dom som en falsk trygghet vilket också lätt händer och pga det slappnar av lite för mycket.

Jag tror att det bästa sättet att undvika "onödiga" olyckor är att helt enkelt inte slappna av för mycket och tänka på annat. Hur mysigt det än är men man måste vara såpass med och vaken att man kan parera hästen eller kunna hänga med frammåt om hästen hastigt sticker osv. Man måste vara såpass med att man hinner reagera.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Därför rider jag alltid med hjälm och väst!

Hjälm och väst kan givetvis aldrig ersätta sunt förnuft och gott "horsemanship" . En känsla av falsk trygghet kan ju också infinna sig och det får man vara på sin vakt mot... och man kan ha otrolig otur oavsett ....
Det jag menar är att olyckor händer när man minst väntar det. Då kan i vissa lägen kan väst och hjälm göra stor skillnad och det är ju den skyddsutrustning vi har att tillgå ...Så jag hoppas att med mitt exempel kunna ge lite argument till den som vill förmå sig själv eller andra att skapa lite bättre och säkrare vanor.:)
 
Sv: Därför rider jag alltid med hjälm och väst!

Bra start av tråd ju.

Hjälm är en självklarhet för mig skulle aldrig rida utan, väst har jag däremot bara när jag rider ut och hoppar, samt på vintern för att det är varmt och gott, blir väl så då jag inte haft väst från början hade kanske varit annorlunda då, vem vet.

Förstår mig inte på dom som säger "min häst är så snäll och trygg jag skulle aldrig ramla av så jag behöver inte hjälm" Nehe det är väl upp till var och en men är man inte det minsta rädd om huvudet eller, kan man ju fråga sig.
 
Sv: Därför rider jag alltid med hjälm och väst!

Min ack så dyra väst hängde oftast kvar i sadelkammaren o samlade damm när jag red ut, för att jag "skulle bara" typ :crazy:, ända tills i maj i år. Då var jag i skogen alldeles intill stallet, där tant är trygg o säker, skulle bara ta en trudelutt i skritt, och så kliver tant på en gren som går av under henne med ett knak och hon skjuter iväg i 90 graders vinkel i full fart. Jag slungades av och damp ner i backen nästan innan jag ens hann uppfatta vad som hände.

Jag landade på rygg med en himla smäll och det som jag tänkte på var att jag hade sån tur som inte landade på en rot eller en gren eller en sten eller något. Jag hade kunnat skada ryggen rejält. Och det skulle västen ha förhindrat, eller åtminstone mildrat....

Jag är numera också som du, att även västen ska på, även om jag "ska bara".
 
Sv: Därför rider jag alltid med hjälm och väst!

Jo, hjälm och väst ska man väl alltid ha men man kan även se till att hästen inte snubblar genom att hålla hästen vaken, att se till att ha koll på vägen hästen går på osv. Många hästar går ju faktiskt och mer eller mindre sover när man är ute och skrittar, då är det lätt att dom glömmer bort att lyfta på fötterna. Sånt kan man förhindra genom att se till att hästen är lite mera med även på lugna skrittrundor.

Olyckor som händer när man minst anar det är ju faktiskt ofta sånt som man kunnat förhindra genom att man är lite mera uppmärksam och ser till att även hästen är det.

Det är mycket man kan göra för att förhindra olyckor.
 
Sv: Därför rider jag alltid med hjälm och väst!

Jag rider aldrig utan väst o hjälm! Dessutom har jag en sådan stor väst ( typ tänk er hockey-utrustning) med extra skydd för axlarna.
Den är svinful men ack så bra. Har nämligen dåliga axlar och brukar alltid lyckas landa på dem när jag ramlar av hehe (fråga inte varför)

Men så sitter det i huvudet - har man ingen väst så känns det naket och så inbillar man sig att man säkert kommer flyga av.
på vintern är det ju bara fördelar -håller värmen grymt bra :P
 
Sv: Därför rider jag alltid med hjälm och väst!

Förstår mig inte på dom som säger "min häst är så snäll och trygg jag skulle aldrig ramla av så jag behöver inte hjälm" Nehe det är väl upp till var och en men är man inte det minsta rädd om huvudet eller, kan man ju fråga sig.

Jag fattar inte heller, att ha hjälm är ju SJÄLVKLART! (för mig i alla fall) Förstår inte hur man kan ens tänka sig att rida utan.. :confused:
 
Sv: Därför rider jag alltid med hjälm och väst!

Skulle aldrig få för mig att sätta mig på en häst utan hjälm!!
Däremot har jag varit anti västarna så länge jag kan minnas..men för ca 3 veckor sedan tjongade min gosse av mig och jag hamnade på rygg och han klev mig mitt på revbenen:crazy: Jag hade tur för jag kom undan med en spricka och livet i behåll..

Behöver jag säga att jag pep iväg och köpte mig en väst:p
 
Sv: Därför rider jag alltid med hjälm och väst!

Jag råkade ut för ungefär samma upplevelse som du för några veckor sedan, med den skillnaden att jag kom (i skymningen) i galopp på en grusväg som jag måste ha ridit på 1000 gånger i mitt liv.

Men den här gången hade allt regnande på sistone lyckats underminera vägen i en liten backe, så att ett hål plötsligt öppnade sig eller möjligen förstorades, just som min häst trampade ner sin framhov. Han gjorde ett tappert försök att rädda situationen med ytterligare ett galoppsprång, men sedan blev det en omedelbar krasch som följd. Och en verklig störtlandning med huvudet (= hjälmen) före mot en i övrigt hård och kompakt grusväg, utan en chans att lindra smällen.

Helt otroligt hur mycket kraft en hjälm kan fånga upp, för det kändes att det var en stenhård smäll men gjorde ändå inte alls ont i huvudet. Men tanken på vad som hade hänt med huvudet om det inte varit skyddat av en hjälm är inte så festlig. (Hjälmen blev givetvis kasserad omedelbart efter hemfärd och utbytt mot en ny.)

Och: med ödets enorma försyn, så klarade sig även hästen utan svårare skador. Skrapsår på framknäna och en blodig mule, men vad som kunde ha hänt utöver det vill man helst inte alls tänka på....
 
Sv: Därför rider jag alltid med hjälm och väst!

Önskar fler tänkte så. Det är alltför vanligt att ryttare säger att min häst är så snäll att det går bra att rida utan hjälm. Det är ungefär som att säga att man inte behöver bilbälte för att man alltid kör försiktigt och lagligt. Det är ju andra faktorer som också spelar in. Jag har också hjälm när jag rider.
Sen är en balanserad ryttare, en skolad och miljötränad häst, rutiner och goda vanor en stor säkerhetsfaktor också. Det får man inte glömma. Säkerhetsutrustning får aldrig bli ersättare för sånt utan endast ett komplement.
tänk bara på uteritter med grupp. När jag varit på ritter hos turridningsföretag blir jag förvånad över hur dåligt säkerhetstänkande det finns. De frågar ofta "är alla klara?" istället för att fråga "Är det någon som inte är klar?" (ett nej hörs inte bland alla ja, men vänder man på frågan svarar bara den som inte är klar) De travar och galopperar ofta iväg utan att meddela det bakåt, vilket gör att ryttare i slutet av ledet ibland blir väldigt överraskade. Inte bra. Man talar om det för att alla ryttare ska skicka det bakåt och väntar så att alla har chansen att höra innan man travar eller sätter hästen i galopp. Likaså är det viktigt att ha en säker ryttare i kön (sist) Det jag varit med om är att ledaren satt en annan erfaren ryttare bakom sig. Den platsen ger jag den minst erfarne ryttaren.(som nr2) och så sätter de en oerfaren i kön där det ska finnas någon med vana som kan hålla koll på gruppen.
Det finns så många faktorer och vanor som ökar säkerheten och ibland undrar jag om de missar detta på utbildningar/ridskolor nu för tiden.
 
Senast ändrad:
Sv: Därför rider jag alltid med hjälm och väst!

Jag har ridit i 2 år. Har alltid haft väst. Red 1 gång UTAN och då ramlade jag av och skadade min ländrygg :(
Så nu har jag alltid väst.
Typiskt att det hände va?? :P
ps. idag har jag återhämtat mig! :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 768
Senast: co-SMAD4
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 394
Senast: Roheryn
·
Träning Hej! Jag har för en månad sen skaffat en islandshäst på foder. Problemet är att han är väldigt krånglig när det kommer till att göra...
Svar
5
· Visningar
1 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp