Där fick jag

Sv: Där fick jag

Vilket djävla svin till fv!! Faan, jag hatar oärliga människor, som inte vågar stå för vad de gör! Jag kräks på sånna!!

Hjärtat åkte nästan upp i halsgropen på mig när jag såg bilderna. Det är hemskt att se, och ännu värre att veta att männsikor kan göra så mot ett djur.
Skönt att hästen är hemma hos dig nu. Klandra inte dig själv - nu är hon hemma och du kan ordna upp saker och ting igen.

Lite lugnare är jag nu, ska passa på o svara er alla innan det släpper ;).

Såhär såg hästen ut två månader innan fv fick henne. http://www.ladda-upp.com/bilder/23643/h-C3-A4sten
Omusklad, men inte fet. Har ingen nyare bild där man ser kroppen så bra.

Hur som helst, vet kommer imorgon fm för att besiktiga, behandla och dokumentera.
Försökt ringa fv hela dagen, inget svar. Vid ett tillfälle har det efter ett par signaler blivit upptagetton.
För två timmar sedan fick jag tag på hennes sambo, som berättade att hon glömt mobilen hemma, men gav mig numret till väninnan hon var med (samma väninna som var med när jag var nere). Ber att få prata med fv. Frågar om hon har något att tillägga på hur hästen såg ut, det hade hon inte och förstod inte alls vad jag menade. Jag berättade att hästen var halt, hade ordentligt med mugg, lymfangit på g och dessutom var ordentligt mager. Det var tydligen bara lögn från min sida. Väninnan tog över samtalet och tyckte jag kunde komma tillbaka när jag hade mer kött på benen. Hon tyckte även jag var otroligt omogen när jag avbröt henne vid ett tillfälle. Jag förklarade att det inte finns några som helst ursäkter för att ha en häst i det skicket och att efter vet skrivit ned hälsotillståndet imorgon kommer det vidarebefodras till polis och länsstyrelse. Även att jag kommer kontakta advokat som i sin tur kommer kontakta fv eller fv advokat. Fv gastade på i bakgrunden, vi kom ingenstans i resonemanget och avbröt det. Väninnan hälsade att fv var färdig med mig.

Jag är då inte färdig med fodervärden! :mad:

BRA att du konfronterar henne som du gör! Hon ska fan inte komma undan det brott hon begått!:bow: Du gör så rätt!

Återkomma när du hade mer kött på benen?? haha, skrattretande, dom måste ju veta att du har rätt men har sån stolthet/dumhet så dom inte kan erkänna...Kan man HOPPAS, annars e hon bra korkad, och såna människor är farligare än nåt annat..

Men som sagt, bra att du kämpar för detta, för din häst och för att hon inte ska tro att hästar bara är slit och släng och att man kan göra så utan konsekvenser..som sagt, bra jobbat!!:bow:

Och btw, när man ser bilden på din donna innan, så förstår man ännu mer att inte maten heller skötts:(

Då tycker jag hon var nästan på gränsen där :o
Det var en vinter då alla hästarna jag hade tappade en del, vissa mer, och vissa mindre, och ett par var det nästan på sin plats ;)

Hon måste ju veta att hon gjort fel tycker jag, men hon gapade om att hon inte tänkte anlita någon advokat för hon var inte ett dugg orolig för att hon hade rätt. Så jag börjar faktiskt undra hur det står till med tomtarna på loftet...

tycker helt klart att du ska fortsätta har läst hela tråden och det är helt sjukt att hon säger att hon inte har gjort något... stå på dig.. finns ingen chans att hon kommer att vinna den här striden.

hoppas att allt kommer att lösa sig på något sätt och att din häst blir bättre snart

Du är min idol! Det är så få som faktiskt gör något när det blir så här, jag hade iofs inte alls lika mycket att gå på som du (bilderna talar ju för sig själv) och jag hejjar på dig, ge dig inte!
Jag tror att fv reagerar så här hett för att hon eg. vet att det blivit fel, men det hade ju varit så jäkla mycket bättre om hon kunde chilla lite och säga; "Visst gjorde jag fel, jag tycker det blev pinsamt och jag är ledsen för det" och självklart betala vet.-kostnader för detta! Men jag tror det är mycket stolthet som står emot.
Jag hade kunnat acceptera ett sånt läge om fv hade lagt korten på bordet (från början givetvis). Det är ju sånt här som gör att man inte vill låna ut sin häst...

Jag tycker du gör helt rätt som kämpar på!

Det känns som att man måste markera tydligt med såna människor att det inte är okej, förhoppningsvis så blir den människan "känd" så inte fler vill lämna ut några djur åt henne.
Saker sprids fort :O

Vad är det för en människa? 30+ men gömmer sig bakom pappa och kompisen? Ja, jag undrar också hur det står till i hjärnkontoret...ganska tomt, skulle jag tro.

Hennes teknik att slingra sig, hota och gömma sig bakom andra har säkert fungerat mer än en gång, tyvärr. Förmodligen tror hon att dina "hot" är av samma slag som hennes. Hon kommer att bli förvånad. :devil:

Lite lugnare är jag nu, ska passa på o svara er alla innan det släpper ;).

Jag berättade att hästen var halt, hade ordentligt med mugg, lymfangit på g och dessutom var ordentligt mager. Det var tydligen bara lögn från min sida. Väninnan tog över samtalet och tyckte jag kunde komma tillbaka när jag hade mer kött på benen. Jag är då inte färdig med fodervärden! :mad:

:eek:
Du kunde ju kontrat med att det snarare var hästen som skulle ha mer kött på benen...
Ursäkta, den var dålig. Men jag blir så förbannad på såna här människor. Har de inte ögon att se med? Hur kan man INTE märka att hästen är mager? Har du mutat veterinären eller?
Förbannade idiot. Jag hoppas sannerligen att du kan snoka reda på ägaren till nya foderhästen och berätta ett och annat och komplettera med foton!
Och för allt vad du gör: ge dig inte! En sån människa klarar sig säkert undan hela tiden pga sitt sätt och det är jättebra att du markerar att det inte är okej att man bär sig åt så här och sen skickar över till sin pappa och sin kompis!
:devil: arg Angelwings

Ja, tack och lov är det inga allvarligare grejer som hänt, och hästen blir nog fullt återställd :)

Liten, Jaxonmaxon och Breccia-> Ja, jävlar. Hon ska sättas dit så hårt det bara går. Och även om det inte leder någonstans, så finns det alltid (nåja, i tio år) i misstankeregistret att hon varit misstänkt för vanvård av häst.

yennork-> Amen. Jag är på krigsstigen. Läcker jag locket på all ilska kommer jag rikta den mot någon annan. Då är det bättre att lägga den på den som förtjänar det.

angelwings-> Tyvärr inte fått tag på någon ny ägare ännu. Men jag, och flera jobbar på det.

Vet besiktning idag. Hästen har konstiga sår inuti öronen på tipparna. Vet kunde inte konstatera vad det är, men jag smörjer och avvaktar tills vi ses igen. Svamp runt ögon och öron i skav från flugskydd. Muggen på bakbenet visade sig ha ett ordentligt sår under som inte var omhändertaget, troligtvis efter att hästen trasslar in sig i eltråd eller dyl. Ingen lymfangit. Blodprov taget för att kolla korsförlamningen. Pencellin för benet. 1 grad halt på samma ben utan böjprov.

Det som dock oroar mig mest, är att min häst är så snäll. Hon står stilla när man säger åt henne, jag fick fixa såret/muggen utan att bli halvt ihjälsparkad, jag fick tom smörja öronen. Hon skiter i boxgrannar och hagkompisen och äter bara. Det är inte min häst någonstans. Hon är en röjande galning. Stallägaren sa att det var en snäll häst. Jag höll på att skita på mig, det har jag aldrig hört någon säga förut. Men orken kommer väl snart tillbaka när hon blivit rundare.

Skönt att se hur ditt inlägg lyser av din energi, och att du inte blivit uppgiven som jag tror är lätt hänt. Den här historien är för sorglig... Det låter som om din häst haft det för bedrövligt längre än de två veckor i avvaktan på hemtransport. Jag har svårt att tro att hon skulle vara så personlighetsförändrad annars... och matfixerad :( Det är klart att sår, mugg och hudirritationer även säkert gör sitt till... Nej, måtte fodervärden bli avskräckt från att ha häst efter att du är klar med henne >:(

:bow::bow::bow: Till dig som driver detta vidare.
Hoppas du inspirerar och ger mod till andra som är i samma sits som dig.
Det är lätt att tycka och tänka och vilja göra som du, men det är nog många som drar sig ur och kanske inte vågar gå vidare med ärendet.

Och även om denna omogna och oansvariga fodervärd kanske inte får sig en tankeställare eller lär sig av sina misstag så kommer iallafall din häst att må bra nu när hon är i din vård igen.

Lycka till med allt! ;)

Är så imponerad av dig som orkar driva saken vidare! :bow:
All världens lycka önskar jag dig och din häst!
Håll oss gärna uppdaterade:)

Jag pratade med fv idag. Jag sa att vet varit ute och att hon verkligen inte gått igenom.
"Det är inte mitt fel" svarade fv. Va!? Ursäkta!? Fv påstår att hon inte ridit hästen en enda gång i år (vilket är lögn, hon har berättat hur hon har ridit och tävlat, tävlingsresultat finns även från i år. Jag frågade varför hon inte ringt mig eller vet om hästen varit så dålig att hon inte kunnat rida på hela året. Då kom fv plötsligt på att hon satt i bilen och inte kunde prata i telefon längre...

Och nu fick jag ett sms...

"Ja du mittnamn tänk om det hade gått och diskutera med dig istället för att du ska dra upp en massa fel hela tiden, varför inte dragi upp allt då du var här? Visst har jag ridit lätt påhenne i år samtidigt som jag knodat och gnott på denna häst men någon träning nej helt uteslutet de här året tyvärr haft i tanken hela tiden att lämna tillbaka henne för att hon inte skulle hålla för mina kriterier vilket du säkert visste om då jag berättade för dig mina planer när vi var och tittade på henne. Så nej mittnamn att hon är sjuk är inte mitt fel då jag knappt ridit henne, men stått och masserat henne varje dag... Men ring ikväll du de tycker jag. Svarar allt efter 21.30"

Jag blir galen på människan! Hon har tävlat hästen i år ju. Och hästen håller definitivt för hennes kriterier, dom tävlar bara lättare klasser, den här hästen har gått svår klass och varit skadefri hela livet. Vid besiktningen vid utlåningen sa vet att det var den absolut fräschaste sextonåring denne sett. Inte ens vet igår trodde hästen var 18, trots hennes skick. Men att en häst ska hålla för något om man inte har råd att sko, troligtvis inte att träna heller, behandla skador etc är knappast konstigt.

Jag biter mig i fingrarna för att låta bli att svara.

Det är bra att ni lyssnar på mig i alla fall, så får jag ut lite ;)

Men fyyy :crazy:

Vilken idiot!
Hon kommer väl bli tvungen att betala?
I värsta fall finns det faktiskt inkassoföretag som inte alltid är 100% lagliga men de brukar kunna sätta lite respekt iaf bara genom att finnas där, så du får pengar för allting.

Hur förklarar hon tävlingsresultaten från i år? :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 246
Senast: Stergo
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 431
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 604
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 313
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar