Där fick jag

Sv: Där fick jag

*kl*

NÄÄ!!! :cry:
Har hon skitit i o ge hästen mat nu när du skulle ta hem henne eller vad e det frågan om???
Jag kan inte beskriva med ord hur sjukt jag tycker detta är, och hur illa jag tycker om såna här människor!! Som någon skrev, man skulle verkligen kunna svartlista såna dä människor så dom aldrig får sätta sin fot nära en häst igen..Fega kräk oxå, dumpar av den stackars hästen bara så där. Kalla fega kräk..

Jag blir bara så upprörd, och jag är så glad att hästen är hemma hos dig igen:) Nu är hon i säkert förvar, och klandra inte dej själv, du kunde omöjligt veta att det var ett sånt ärkekräk som hade din häst, du lät henne vara kvar där för att du ville hästens bästa, för att du inte ville transportera henne i det tillståndet hon var i. Nu är hon iaf hemma och är trygg!:bow:

Ser framemot att höra mer från er i framtiden, när hon nu kommit hem igen!

Verkar inte bättre :crazy:

Juzzen-> Jo, tyvärr måste ju hästen varit mager när jag var där också, för sådär kan hon ju inte falla ur på två veckor... Och även om hästen är hos henne, så är det ytterst fortfarande mitt ansvar. Och jag missade det helt :(. Såhär i efterhand förstår jag ju precis hur hon tänkte med att inte ta av täcket helt...

maria-mp-> Tack, det gör mycket :love:

angelwings-> Ja, jag är faktiskt sugen på att luska reda på vad det är för häst hon har och kontakta ägaren. Fast frågan är väl vad ägaren tror jag är för pucko när jag kontaktar denna?

Cinora-> Tveksamt om det leder någonstans. Fast o kontakta miljö o hälsa kan man ju alltid göra förstås. Fast nu är hon här, vet inte hur det funkar då?

Jag tycker du har rätt mycket på fötterna för att försöka luska rätt på ägaren till den nya hästen. Själv hade jag gärna velat ha det samtalet så jag kunde kolla själv.

Det är jättesynd på hästen, tur att hon är hemma. En ordentlig veterinärbesiktning med ALLT noterat (och kolla att hon inte är halt, har mask etc) tycker jag du ska kosta på, och meddela fv att du kommer att gå vidare med den vanvård hon utsatt din häst för.

Tappar nästan andan när jag ser bilderna. :eek:
Fy sjutton alltså för sådana människor! Men nu är hon iaf hemma och kommer säkert krya på sig snabbt med rätt vård och kärlek.
Förhoppningsvis kommer detta kosta fodervärden också.

Hittar du ägaren till den nya hästen hon tagit hem tror jag inte hon kommer att tycka du är ett pucko! Visst lite förvirrande i början kanske men de är ju bara att visa henne bilderna du la in här!! Menar.bättre för henne att bryta kontraktet nu,än om ett par mån då kanske hennes/hans häst ser likadan ut oxå med en drös obetalda veträkningar!! :S hemska människor!"DOm borde inte få ha häst!

Verkar inte bättre :crazy:

Juzzen-> Jo, tyvärr måste ju hästen varit mager när jag var där också, för sådär kan hon ju inte falla ur på två veckor... Och även om hästen är hos henne, så är det ytterst fortfarande mitt ansvar. Och jag missade det helt :(. Såhär i efterhand förstår jag ju precis hur hon tänkte med att inte ta av täcket helt...

maria-mp-> Tack, det gör mycket :love:

angelwings-> Ja, jag är faktiskt sugen på att luska reda på vad det är för häst hon har och kontakta ägaren. Fast frågan är väl vad ägaren tror jag är för pucko när jag kontaktar denna?

Cinora-> Tveksamt om det leder någonstans. Fast o kontakta miljö o hälsa kan man ju alltid göra förstås. Fast nu är hon här, vet inte hur det funkar då?

Fyfan vad jag lider med dig! Vet precis hur det känns också, verkligen helt vidrigt när man får hem sin häst och den ser ut så där, det är under all kritik, hur kan man som fodervärd bara... jag vet inte, låta det bli så? Jag blir mörkrädd på riktigt. Jag försöker ändå tänka att de flesta med hästar eller hästintresse vill hästens bästa, skulle jag ha en häst på foder och den började falla ur hade jag ringt ägaren och pratat med denne just för att det kan ha hänt förrut, vad kan tänkas funka, man ska ju absolut inte hålla käft om sådant!
Nej usch, stackars dig och stackars häst men så skönt att hon fått komma hem och nu kan du ju andas ut å hennes vägnar iallafall!

:eek:
Herregud, hur har människan kunnat göra så här mot häst stackaren???
Förstår om du "anklagar" dig själv, men gör inte det! Så lätt att vara efterklok ju :(
Är så upprörd över denna människa så jag har inte ord:mad:
Jätteskönt att hon är hemma hos dig nu! Hoppas hon lägger på sig fort nu!
Håll oss gärna uppdaterade!

kl.

Det här borde väl ändå gå att polisanmäla? Göra nånting. Hon har ju förstört din häst! Jag är så undrande om hon (bara antar att det är en hon) skulle gjort såhär till sin egen häst? Men varför ringde inte stallägaren eller någon till dig och berätta sanningen? Varför har du levt i ovisshet? Det är är precis en sådan sak som INTE FÅR HÄNDA! Något så självklart som en bra hästhålling är ju en förutsättning för att lämna ut sin häst. Något som alla hästägare och de som håller på med hästar måste ta som självklara saker, att man inte struntar i hästens hälsa.

Jag förstår inte hur denna människa tänker, varför ger man lidande till en häst frivilligt??? Och hästen ägare till på köpet?

Det finns inget hon kan säga för att gottgöra sig, aldrig. Men du kan begära att hon betalar och att hon betalar det dyrt! Hon ska inte få slippa undan!! Och hästen hon ska hämta ska hon INTE ha någonting med att göra. Absolut inte!

Igår var jag rätt less och kände mest att jag skiter i fv, nu är hästen hemma och vi koncentrerar oss på det. Men idag fick jag nya krafter. Har försökt få tag i fv, men hon svarar inte när jag ringer. Har däremot pratat med både djurskyddsinspektören, polisen och kronofogden. Imorgon kommer vet och gör besiktning, tar blodprov och vaccinerar. Ska även ringa hovslagaren, så jag får skor på hästen. Dock har vet inte möjlighet att göra böjprov pga sjukskrivning fram tills idag, så jag funderar på att även ta ut distriktaren eller köra in till klinik.

Heulwen-> Det var hemskt att se, mitt stoiga sto som alltid står och piper och tjaffsar med andra hästar, sket fullständigt i sin nya boxgranne. Hon var upptagen med att äta, äta och åter äta.

Schrewelius-> Jo, jag ska nog faktiskt försöka göra det.

Breccia-> Jag fattar inte heller. Hästkörkort är faktiskt ingen dum idé.

Grena-> Fast det yttersta ansvaret är ju mitt, och att jag inte märkt att hästen är i det skicket är faktiskt oförsvarbart.

karamelldrottningen-> Jag har faktiskt polisanmält nu. Händer väl inte så mycket, men det är ju ett klart ställningstagande från min sida och fv kommer alltid finnas i åtminstonde misstankeregistret för vanvård av djur.

Jag tycker du har gjort rätt med anmälan. Även om det inte händer så mycket är den en markering från din sida att du ser allvarligt på misskötseln. Och om du har möjlighet tycker jag absolut att du ska meddela den nya foderhästens ägare att du polisanmält fv för misskötsel av den foderhäst hon lånat av dig.

Det är vanskligt att lämna ut sina djur, hoppas fler får upp ögonen för vad som kan hända.

-mållös-

Jag tycker så himla synd om dig och hästen och hoppas hon snabbt blir sitt rätta jag igen.

Hoppas att FV får igen, what goes around comes around. -morr-

Herre Gud.... *stum utav förvåning* *tittar på bilderna igen*

En stor eloge till Dig för att Du faktiskt anmälde och stoppade tröttheten åt sidan! Helt rätt gjort! Och även en eloge för att Du försöker varna den nya hästens ägare! :bow: Om det är en vettig människa så kommer h*n att tacka Dig! Var så säker!
Måste även berömma Dig för hela denna tråd också. Man har fått följa din resa i detta på ett mycket nyanserat men sakligt sätt!

Många styrkekramar och Du ska se att snart är din häst sin vanliga jag igen! :bump:

håller fullställigt med! helt rätt att anmäla den j****a i****en. satt och tänkte på om du kan få tag i den nya hästens ägare vore det bra. tänk om inte din häst hade skadat sig. och varnvåden hade forsatt (hämsk tanke jag vet). men ändå hur hade hästen då varit i för skick? så tur i otruen.

och nu har hon en ny häst hon kan uttsätta samma sak för! skrämmande tanke. man kan ju bli mörkrädd för midre. jag tror att ägare bara kommer att bli glad om du berättar (jag hade det iaf). och taksam att hennes häst inte har hamnat i samma dåliga skick eller ännu värre.

*kl* FY FAN! Rent ut sagt. Och jag trodde jag överdrev i mitt inlägg om hur hon skulle ha råd att hämta en höbal till nya hästen om hon fick tillbaka på transportslanten. Uppenbarligen är hon luspank både i plånboken och i knölen uppe på axlarna. Jag hade varit oehört tacksam om jag blivit varnad för att låna ut min häst till en sådan människa. Om hon får tillräckligt problem tack vare dig, kanske du besparar flera hästar ett sånt lidande. Det är upprörande!

Jättetråkig historia och jag lider med dig! Jag fattar inte vad det är för fel på folk. Har man djur i sin vård, tar man hand om dom! Har man andras djur i sin vård tycker jag att man dessutom har ett ansvar mot ägaren att förutom vårda hästen på bästa sätt, upplysa om ifall det uppstår problem av något slag, exempelvis om dom börjar falla ur.

Om en häst blir misskött, speciellt i samband med att den har något annat problem med hälsan, kan det gå snabbt utför. Dom kan tappa väldigt, väldigt mycket på väldigt kort tid. Jag skulle vilja påstå att det inte alls är säkert att hästen var nämnvärt mager när du sist såg den. Fast det lär du ju aldrig få veta hur som helst. :crazy:

Hoppas nu allt går bra med din häst. Att få upp hullet igen kan ta betydligt längre tid än åt andra hållet tyvärr men det är bara att kämpa på! Desto större är sen glädjen den dagen hästen börjar återfå hull, glans och livsglädje!

Svarar lite snabbt, kommer igen lite senare.

Hästen hade fått mugg upptäckte jag igår (aldrig hänt förut), idag såg det mycket mycket värre ut, och en fin lymfangit är på ingång.

Är för arg för att skriva ett vettigt inlägg just nu, jagar fv som vägrar svara alternativt trycker bort mig hela tiden.

Ja, ok, du vet ju hur hästen är i hullet i normala fall, och hur lång tid det tar för henne att tappa som hon gjort. Men som du sa, nu förstår du varför hon inte tog av hästen täcket..*suck* oavsett så är det skönt att hon är i tryggt förvar igen:)

Och ja, jag kan säjja att jag hade inte tvekat att kolla upp vilken ägare nästa stackars häst har, och varnat denna för människan som nu ska ha dennas häst. Såna här folk ska inte komma undan med det dom sysslar med, och om du sen blir bedömd som en knas av ägaren är ju en chansning, men jag tror nog att oavsett vad, så kommer ägaren till den hästen kanske bli lite mer vaksam.

Go for it!

På två veckor kan mycket hända så klandra inte dej själv för hårt även om jag förstår att det är svårt att låta bli.
Vår arab tappade från normalhull till liknande din häst´s tillstånd på ca 2 veckor när min häst avlivades, han slutade äta nästan helt, allt han åt var lite kanske någon dl uppblött betfor/dag. Hö´t tittade han inte ens på så det kan gå väldigt fort, jag var rädd att vi skulle förlora honom med:(
(Han började som tur var äta igen och är idag frisk och glad med ny kompis)

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 246
Senast: Stergo
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 431
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 604
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 313
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar