Vad är det för folk?? Blir hästen skadad/sjuk under fodervärdens vård, så är det ju denna som ska betala om detta dessutom står i kontraktet!!
Speciellt om man tar sig an en "gammal" häst, då får man ju räkna med att detta kan kosta lite extra så småningom(varmare täcken, mer foder osv) Men att SKITA i att betala o dessutom har hästen varit dålig i mer än en vecka innan något gjordes..Utan att berätta det för dig!!
Jag tog en foderhäst förra året, hann ha honom två veckor, sen fastnade han i staketet och slet upp nästan hela v. bakbenet (nästan hela vägen runt hasen!
) Jag hade ingen mega buffert, MEN jag tog mitt anvar, han fick åka till helsingborg, bli opererad och sen skötte jag eftervården tills han var hel igen! Pga att han kostade mig mkt pengar, hade jag inga pengar att köpa honom senare, och var själv väldigt nära väggen, eftersom jag var tvungen att låna pengar o jobba som en galning samtidigt som jag var tvungen att sköta om honom noga varje dag, så jag valde att lämna tillbax honom till ägaren. Tyvärr var han rätt smal *skäms* pga att han fått stå så mkt och inte gillade att inte vara igång,och trots att jag fodrade med diverse tillskott så hann han inte riktigt ta sig men han var hel o fin i benet! Men jag hade en kommunikation med ägaren under hela förloppet, och upplyste henne om att han var smal men jag gjorde vad jag kunde för att han skulle bli i så bra skick som möjligt innan han fick komma hem.
Jag skulle ALDRIG sagt att nä, jag betalar inte! Vi hade en deal, jag skulle stå för det som hände när jag hade honom, och att jag sen inte hade en så stor buffert var MITT problem som jag fick lösa! Idag har hästen en ny ägare,är sitt fian runda jag och tävlar i dressyr och det går tydligen väldigt bra
Tycker du ska hänvisa till kontraktet o vara hård! Klart att prion är att hästen blir frisk och kanske får du betala nu, men fodervärden ska fanimej betala för sig!
Lycka till!!!!
/ J som inte fattar sig på folk..( som har lärt sig att en rejäl buffert är ett måste)