Sv: Där fick jag
Ja, vi pratade rätt mycket om det när jag var nere och fv är förtjust i hästen och vill ha kvar den. Men samtidigt vill hon kunna träna och tävla hoppning. Och efter korsförlamningen nu måste hästen kanske vila i sex veckor och då kan inte fodervärden ens rida på sex veckor. Det uttalandet från fv fick mig att rysa lite. Jag vet faktiskt inte om fv ändå vill ha kvar hästen, det är nog mycket möjligt. Jag vill hur som ha hem hästen, helst igår.
I fv kontrakt så står det (nu kanske jag inte citerar exakt ordagrant) "Kontraktet gäller från den ___ och tillsvidare". Det står alltså bara ___ och inget datum. Datum för prövotiden står och även datum för dagen kontraktet skrevs på. I mitt kontrakt står det "Kontraktet gäller tillsvidare". Jag tror dessutom det står att kontraktet måste sägas upp skriftligt för att kunna avbrytas någonstans i det (fick mitt kontrakt uppläst för mig över telefon, och sagt att det är inga konstigheter i det).
Fv berättade för mig igår att om hästen hade blivit sjuk om två månader istället för nu så hade det inte varit några problem. Dom har tydligen fått lägga fem månadshyror i förskott på gården dom hyrt, och har ont om pengar. Jag tycker inte att det är mitt problem faktiskt, och inget som ska gå ut över min häst. Att ordna avbetalning med kliniken är ingen omöjlighet. Har dom pengar om två månader borde det i så fall inte vara några problem att betala tillbaka till mig.
Sedan fastnade vi i en annan jobbig diskussion. Innan fv ringde och berättade att hästen var dålig, och vi pratades vid berättade fv att hästen går barfota. Jag sa att det var inga problem, jag har dragit av skorna när hon gått på bete, och sa att hon fick hålla lite koll om hon red ifall hästen blev öm.
När jag sedan kommer ner ser jag att hästen är rätt mycket högre i trakterna på innersidan av h f. Detta är inget ovanligt, utan hästen växer så i den hoven, men jag frågade fv hur länge sedan det var hovslagaren var ute, just för att se ifall hovslagaren hade koll på att hon växte så. Fv visste då inte exakt, utan ropade på sin väninna och frågade. Det var då ett tag sedan och hovslagare hade koll på hur hoven såg ut. Väninnan frågade mig om fv berättat för mig om barfotametoden. Nej svarade jag. Då undrade väninnan vad jag var för ägare som kommer ner och inte ens ser att hästen är oskodd. Jag förklarade att jag visste att hästen var barfota för tillfället, men att vi inte diskuterat att hon skulle fortsätta barfota. Fick då en lång föreläsning om hur bra barfotaprincipen är, och hur dåligt det är att sko. Tjabblade inte emot så mycket, utan visste redan vid det här laget att jag tänkte plocka hem hästen, så det spelade inte så stor roll vad hon ansåg.
När fv igår berättade om hur mycket pengar dom varit tvugna och lägga ut på hyror berättade fv även att hovslagaren skulle komma om någon vecka och där skulle en 500.- till ryka. Efter vårat samtal kommer jag på detta, skickar ett sms (dumt, skulle ha ringt) och ber helt vänligt fv att se till att hovslagaren inte verkar så mycket, då jag tänker sko hästen när hon kommer hem.
Får ett svar där hon undrar varför jag ska sko henne igen. Säger att jag inte verkar veta mycket om barfota hästar. Att skor tar bort känseln i hästens hovar och ben. Samt att jag inte skulle ta illa upp.
Svär lite för mig själv, innan jag artigt talar om att jag inte är emot barfotahästar, men att jag inte vill att den här hästen ska gå barfota för att jag dels vill kunna brodda henne och dels för att jag tycker inte man låter en 18-årig häst (som dessutom precis haft korsförlamning) gå igenom hela barfotaprocessen som innebär en hel del ömmande och spänningar i kroppen.
"Broddas kan hon ändå eftersom hon kommer ha boots under ridning".
Då gick jag i taket. Det är min häst, det är mitt ansvar och det är mitt beslut. Även om fv hade haft kvar hästen så hade jag inte godkänt att hon ska tränas och tävlas barfota. Och att få ett sådant sms där fv uppenbarligen utgick från att hästen skulle fortsätta gå barfota eftersom hon tyckte det, fick mig att tacka gud för att hästen redan ska komma hem. Konversationen fortsatte en stund tills fv sista argument om att vildhästar klarar sig oskodda kom och jag förklarade för fv att de hästarna som levde vilda i norden, isis, nordis, russ etc ofta har bra hårda hovar och klarar underlaget här, men framavlade tävlingshästar är avlade på prestation och inte hovkvalite och förklarade en gång för alla att jag inte är intresserad av att ha MIN häst barfota.
Åh, vad jag vill att hästen ska vara hemma nu!