Dansk Svensk gårdshund

C

caos

Jag har en super trevlig gårdshundstik som jag planerar att ta valpar på till nästa vår, har alltid haft Schäfer innan så detta är min första terrier. Var tveksam till rasen innan... men hon är helt underbar......social, samarbetsvillig, lyhörd. m.m.:love: :love: :love:
Är hon rastypisk eller har någon andra erfarenheter av rasen.
 
Sv: Dansk Svensk gårdshund

Hej Caos.

Jag hoppas att du eller några andra skulle vilja besvara några frågor från mig då jag funderar på att skaffa en Dansk-Svensk Gårdshund.

Jag har tidigare haft en Labb som blev 14 år innan vi fick ta bort honom p,g.a. att bakvagnen inte ville vara med längre, han var slank och fin för att vara en Labb. Denna hund kunde jag låta motionera sig skälv då han lydde alla komandon och kunde springa lös, då jag skälv har en trasig höft som dom inte vågar operera så går jag lite dåligt. då jag är sjupensioner har jag annars mycket tid åt att aktivera hunden rent psykiskt.
Nu till frågorna, skulle det vara möjligt att göra detsamma med en DSG ? Jag undrar också om DSG är skälliga av sig som många Terrier är ? Kanske det är så att jag bör avstå i från att skaffa en DSG.
 
Sv: Dansk Svensk gårdshund

Jag har en DSG och en schäfer och samma som TS så blev jag som storhundsägare helt begeistrad i Den Lille Dansken.

Jag kan säga att min är helt underbar i allt, alltid glad o positiv, lättlärd o charmig, inte skällig alls även om han haft nån "provperiod" så har det bara varit att korrigera beteendet. Har även hört att en del kan bli aggressiva men det vet jag inte om det kanske kan bero på ägarna, det är ju en energisk liten rackare så koppelpromenader i stan tror jag inte endast räcker, då kan nog energin komma ut på en hel del andra sätt.

Hans bästa vän är en röhårig katt :D

http://www.mypix.se/usrimg/JMMOLOCMDQG/lrg/JOGPGNPRHQGOO.jpg

http://www.mypix.se/usrimg/JMMOLOCMDQG/lrg/JOGPGOJPGPRRK.jpg

http://www.mypix.se/usrimg/JMMOLOCMDQG/lrg/JMRPNQNNKPMON8.jpg
 
Sv: Dansk Svensk gårdshund

DSG kallas visserligen för skånsk terrier, vilket är missvisande. De hör inte till terrier-gruppen och används inte på samma sätt som de flesta terrierraser. :)
 
Sv: Dansk Svensk gårdshund

Hej Caos.

Jag hoppas att du eller några andra skulle vilja besvara några frågor från mig då jag funderar på att skaffa en Dansk-Svensk Gårdshund.

Jag har tidigare haft en Labb som blev 14 år innan vi fick ta bort honom p,g.a. att bakvagnen inte ville vara med längre, han var slank och fin för att vara en Labb. Denna hund kunde jag låta motionera sig skälv då han lydde alla komandon och kunde springa lös, då jag skälv har en trasig höft som dom inte vågar operera så går jag lite dåligt. då jag är sjupensioner har jag annars mycket tid åt att aktivera hunden rent psykiskt.
Nu till frågorna, skulle det vara möjligt att göra detsamma med en DSG ? Jag undrar också om DSG är skälliga av sig som många Terrier är ? Kanske det är så att jag bör avstå i från att skaffa en DSG.

En D/S gårdshund är inte en terrier utan går under rasgrupp 2 dvs. samma som bl.a pincher.
Jag kan berätt om vilket förhållande jag har till min gårdhund.
hon är en relativt försiktig tjej, vilket bara har gynnat träningen av att kunna ha henne lös, hon är idag 11månader och hon går alltid (där det passar såklart, vilket är nästan alltid) lös.
Kallar jag på henne kommer hon omedelbart i vilken situation som helst, ska vi gå förbi något som vi möter, ex. en människa eller en människa med ganska ofta skällande, hoppande, stretande hund så säger jag bara: här, så går hon vid min sida till jag säger varsågod.
Jag har lagt ner en hel del tid på just detta då jag tycker att den biten är mycket viktig. Jag har haft Schäfer, Border Collie innan i 20 år och denna ljuvliga hund är precis lika lättlärd.
Keligare hund har jag heller aldrig haft, om hon kunde skulle hon kela dagarna i ända, vilket jag bara tycker är urmysigt.
Så mitt svar till dig är att det är en mycket lättlärd hund, och helt uuuunderbar:love: :love: :love:
 
Sv: Dansk Svensk gårdshund

ja dom är sååå underbara
När dom "ålar" sig upp för bröstkorgen, tittar en kärleksfullt i ögonen, och bara säger...Jag ÄLSKAR dig matte med sina uttrycksfulla ögon :love: :love:
 
Sv: Dansk Svensk gårdshund

ja dom är sååå underbara
När dom "ålar" sig upp för bröstkorgen, tittar en kärleksfullt i ögonen, och bara säger...Jag ÄLSKAR dig matte med sina uttrycksfulla ögon :love: :love:

ålar sig, det var verkligen en bra beskrivning, det är precis så.
För att vara nära,nära.
 
Sv: Dansk Svensk gårdshund

3420780.jpg


Behöver jag skrivat något eller ska bilden tala för sig själv :angel: :love:
Ville också ta valpar på min Agnes men det blir tyvärr inte så.
Men om din hund är rastypisk och har stamtavla och har ett bra temprament så tycker jag att du ska ta valpar på din. Bra så det gynnar aveln av DSG! :)

//Mimmi
 
Sv: Dansk Svensk gårdshund

Hej!
Då jag är intresserad av många olika raser och deras egenskaper har jag också blivit lite nyfiken på DSG. Är rasen generellt trevlig eller har jag bara haft otur som träffat mindre trevliga exemplar? Det verkar ju som om ni här på Buke överlag är väldigt nöjda med era DSG och deras temperament! För mig framstår den enligt era beskrivningar som en pigg, glad och läraktig hund i ett väldigt behändigt format, men jag har dessvärre träffat såna som inte varit det också. Vill gärna veta lite mer... Har ni som har/har haft rasen lust att berätta var ni har köpt dem?
 
Sv: Dansk Svensk gårdshund

Hej!
Jag har alltid haft Settrar men jag träffade 2st jätte trevliga DSG uppe i Uppsala en gång när jag va där med min kompis.
Så sedan när jag nu skulle flytta hemmifrån så kunde ej min setter hane följa med mig och då började jag tänka på o skaffa mig en till hund. Jag kom då o tänka på dessa hundar jag träffat och såg sedan en annons på internet om DSG valpar!
Kenneln heter Youhais och är en ganska gammal kennel. De har friska och fina djur så jag tog mig ner till Hörby i Skåne och fick träffa båda föräldrarna som va hur trevliga som hellst! Allerta, glada och de skällde ej(viktigt för mig). Jag läste även på om DSGn och fick då veta att det ej är någon terrier (även om den kallas skåne-terrier) utan att det är pinscher.
Efter att jag nu skaffat DSG har jag träffat många som också haft det och har ärligt talat har jag aldrig träffat en otrevlig eller rädd hund.

//Mimmi
 
Sv: Dansk Svensk gårdshund

Jag har även hört att det ska finnas två sorters DSG!? En mindre och en större och att då den större ska vara "ursprunget"?
Bara något jag hört.

//Mimmi
 
Sv: Dansk Svensk gårdshund

Jag är inne på min tredje DSG och har bara positiva saker att säga om de tre hundar av den rasen jag har haft (så klart :D )

Jag har träffat på enstaka exemplar av DSG som inte har varit lika trevliga - men jag skulle vilja påstå att det till 100% har varit ägarnas fel.

DSG är inte svårare att fostra än andra hundar, snarare tvärtom. De är väldigt lyhörda och väldigt måna om att vara tillags. Den tik jag har nu får alltid springa lös hemma (bor på en liten hästgård). Hon kilar iväg på egna små rundor, men aldrig längre bort än att hon hör när jag ropar. De gånger hon inte kommer har hon blivit "inbjuden" till närmaste granne där det vankas godis - då brukar jag hämta henne i deras kök ...

DSG älskar kontakt - jag har nog aldrig träffat en mer kelen hundras! Får de inte vara med, sitta i knäet, ligga i soffan osv - då blir dom djupt olyckliga ...

Min nuvarande vovve kommer från Kilhults, men hennes mor o far kommer från Youhais.

Jag har aldrig hört något om två olika storlekar på DSG. men det kan skilja ganska betydligt på hanhundar och tikar i storlek.

Milla.jpg
 
Sv: Dansk Svensk gårdshund

Va söt! :D
Okej, nä för jag fick frågan om vilken typ av DSG jag hade om det va "den lilla eller stora" av en hundmänniska och jag har ingen aning??
Vilka var hundarna från Youhais efter? Min har Fräsige Freddy (pappa) och Bluff Oskar(farfar) med på sin stamtavla. Har även Kilhults Lillie som farmor.

//Mimmi
 
Sv: Dansk Svensk gårdshund

Förra året kom jag för första gången i kontakt med denna ljuvliga hundras!

Mams köpte då en tik som sällskap till sig själv och vår BC tik hemma. Och som redan nämnt, keligare och mer sällskaplig hund får du leta efter! :p Denna lilla tös sover tillasammans med mams, UNDER duntäcket, sommar som vinter bör jag tillägga! :D

Hon är lättlärd och vaken, men inte direkt feg utan ganska nyfiken. Gav sig tidigt ut på lite egna promenader runt stallet, i o för sig inte längre bort än att hon kommer när du ropar. Väldigt självständig hund på ett sätt som är trogen sin matte.

Vi var också mycket uppmärksamma på "skällbiten", vill definitivt inte ha en bjäbbig liten sak. Det enda läte hon ger ifrån sig är på morgonen, då möter hon en i trappan och skruvar sig som ett S, samtidigt som svansen går. När hon är riktigt glad så morrar hon litegrann och sen kommer det ngn kombination av ylande och skall, men det är ganska dovt och mer charmigt än irriterande. Hon säger väl GOD MORGON på sitt sätt! :D

Vi blev så förtjusta i henne så för någon månad sedan införskaffade vi ytterligare en DSG, en hane denna gång. Gudomligt söt men ännu inte riktigt lika tillgiven som tiken, han är lite mer försiktig men det är inte lätt i konkurrensen med de två övriga tikarna! :angel:

Bilder finns på min hemsida....och ja, de har väldigt stora öron....
 
Sv: Dansk Svensk gårdshund

Nu har jag kollat in din hemssida... Det var väldigt fina hundar, även bc:n. Vet du, min första bc hette också Dixi, fast det var en hanne.
 
Sv: Dansk Svensk gårdshund

Vilka var hundarna från Youhais efter? Min har Fräsige Freddy (pappa) och Bluff Oskar(farfar) med på sin stamtavla. Har även Kilhults Lillie som farmor.

//Mimmi

Bror Basti och Goa Gertie. Alltid så roliga hundnamn från den kenneln :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2
Svar
25
· Visningar
1 119
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Long time no see! Jag vet inte när jag skrev på "hund" sist, många år sedan var det i alla fall. Jag har nu, sedan 2004...
Svar
4
· Visningar
1 358
Senast: kolblakkur
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 795
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Hej! Vilka hundraser hade ni övervägt om ni haft följande önskemål: * hög sannolikhet att hunden ska ha vad som krävs för att kunna...
2
Svar
33
· Visningar
4 778
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp