Dansk-Svensk gårdshund

@AraSlei ja skytt är nog rätt benämning. Så en beagle tror du kan fungera trots förstagångshund? Det är ju just det ha kunna ha den lös utan att den sticker titt som tätt som pappa har kommit på är viktigt. En del lydnadsträning är han absolut intresserad av, det är väl just i hur stor utsträckning man måste träna/om det ens är möjligt att den inte sticker om man har den lös när man är ute och jobbar på gården.
Det var med tanken på att pappas krav på en jakthund inte är särskilt höga (känns det som) som jag tänkte att en icke jaktpräglad ras kanske man kan träna upp. En annan kommentar från min kära far va att det han ser mest fram emot med hunden är att kunna gosa... och ha den under skrivbordet när man jobbar och kunna klappa den lite på huvudet då och då! Ehm min pappa är 57 inte 7!

Jag tror att en sällskapsavlad beagle eller tax skulle fungera bra :)
Det kommer kräva lite träning för att få hunden att stanna på tomten, men mina personliga erfarenheter säger att det är lättare med en beagle än med en tax.

Hoppas detta är okej för dig TS. Annars plockar jag bort det igen. :)

Detta var intressant!! Var precis ute i skogen med min flatte och gick och funderade på nästa hund. Hela familjen har varit inne på DSG i flera år egentligen. Men sen de jag pratat med säger att dom är så otroligt jaktgalna och svåra att ha lösa, därför har tankar vandrat vidare lite. Men drömmen om en DSG finns kvar får jag erkänna. Nu när jag läser här verkar det ju inte riktigt så illa som de i min närhet vill påstå, jaga möss hemma i stallet och på gården hade varit super. Fast ute i skogen vill jag att den inte ränner iväg efter massa annat.
Så för att spinna vidare på jakten, ni som har DSG, kan ni ha dom lösa??
Tanken med vår hund nr 2 hade varit som sällskap, gårdsvaktare, jägare av möss och annat skit i stallet, hänga med på långa rundor i skogen, vilja vara med mig och familjen ute på olika aktiviteter, gå kurser när andan faller på. Sen vill jag gärna köpa en ras som är sund, utan en massa defekter typ sönderavlad. Med min flatte är det mycket klickerträning, rallylydnad och annat skoj jag pysslar med. Sen givetvis soffmys framför kaminen.

Detta var intressant!! Var precis ute i skogen med min flatte och gick och funderade på nästa hund. Hela familjen har varit inne på DSG i flera år egentligen. Men sen de jag pratat med säger att dom är så otroligt jaktgalna och svåra att ha lösa, därför har tankar vandrat vidare lite. Men drömmen om en DSG finns kvar får jag erkänna. Nu när jag läser här verkar det ju inte riktigt så illa som de i min närhet vill påstå, jaga möss hemma i stallet och på gården hade varit super. Fast ute i skogen vill jag att den inte ränner iväg efter massa annat.
Tanken med vår hund nr 2 hade varit som sällskap, gårdsvaktare, jägare av möss och annat skit i stallet, hänga med på långa rundor i skogen, vilja vara med mig och familjen ute på olika aktiviteter, gå kurser när andan faller på. Sen vill jag gärna köpa en ras som är sund, utan en massa defekter typ sönderavlad. Med min flatte är det mycket klickerträning, rallylydnad och annat skoj jag pysslar med. Sen givetvis soffmys framför kaminen.
Det är absolut ok :)

@AraSlei Du råkar inte vara insatt i aveln/uppfödare av beagle eller veta någon som är? Tänkte så att man kan komma i kontakt med bra uppfödare av sällskapsvarianten av beaglen.

Ja alltså min pappa är ju lite speciell. Det här med jakthund är väl lite av en pojkdröm som kommit på senare år om du förstår vad jag menar. Vet inte vad som klassas som ofta men han är väl iväg på ett 10-15tal jakter om året, främst i skogarna runt hultsfred men allt från skåne till värmland också. Jag har försökt få honom att specificera vad för jakthund han vill ha men får svaret: Åh det spelar inte så stor roll bara jag kan ta med den när jag jagar :banghead: iaf så jagar han främst rådjur och hare. Endel andjakt också. Av någon anledning är det MYCKET viktigt att den är korthårig också.

Måste fråga: vill han jaga med den, eller ska den mest kunna hänga med när han jagar?

Nu gör man förmodligen inte så, jag kan tänka mig att en hund som inte används i jakten riskerar mer att ställa till det :p men jag kom bara att undra om han mer vill ha en skogskompis.

Jag kan ju svara för de Dsg som jag har erfarenhet av. Jag har haft tre tikar och har nu min fjärde, en fem månaders valp. Mina tre tidigare tikar har inte varit ett dugg jakttokiga, de har alltid gått lösa hemma på gården utan att sticka iväg. Det brukar ofta komma harar skuttande förbi här, men ingen hund har brytt sig. En gång satt det fem harpaltar på ridbanan och en hund som satt några meter därifrån och glodde på dem... Däremot så kunde samma hund bli fullständigt hysterisk om hon såg en ekorre!
En granne i närheten har också en gårdshundstik som alltid går lös utan problem.
Men jag vet också gårdshundar, speciellt hannar, som har varit betydligt tuffare, men att kalla dem jaktgalna är nog till att ta i.

@taccotad nu är min bara 3 månader men har aldrig stuckit på promenaderna, har henne så gott som alltid lös utom där det är trafikerat. Hon skiter än så länge i vilt. Och hon stannar i trädgården (eller nu gör hon det när hon fått klart för sig vart gränsen går)

Uppfödaren har en som inte går att ha lös. Hon har 4 nu och har haft 1 till innan.

Vi har två dsg hanar och båda går att ha lösa. Vi har tränat ganska mycket med dem men skulle inte säga att det har varit särskilt svårt. Båda kan sticka efter tex harar eller rådjur men de avbryter på kommando. Den yngsta (1,5 år) är lite mer rymningsbenägen (mer som att han tänjer på gränserna och anser att gården är rätt stor ;) men tror inte han skulle sticka så värst långt) så honom släpper vi inte ut utan uppsikt.

Jaktgalna är de absolut inte även om de inte är ointresserade heller. Båda går att ha lösa på promenader i skogen och de har följt med på ridturer. Numera har jag dem oftast kopplade men det är mest för att jag har med två småbarn också och har svårt att hålla koncentrationen på alla fyra knattarna. De märker väldigt fort när mattes uppmärksamhet är någon annanstans och då blir de mer äventyrliga. Men samma där, de har aldrig rymt utan mer att de utökar avståndet till mig lite väl mycket.

Tycker att rasen stämmer väl in på dina önskemål! De hänger med på allt, aldrig för trötta för att göra något. Däremellan myser de helst under filt i soffan (eller favoriten - en filt i fönstret så de kan ha koll på gården). Inget extremt aktiveringsbehov heller, tar man det lugnt en dag så gör de gärna det också.

Jag har en DSG-tik på 9 månader. Hade jaktspaniel innan men ville nu ha en lite mer självständig och mindre hund. Jaktspaniels ligger mig fortfarande väldigt varmt om hjärtat men då det är väldigt svårt att få tag i bra jaktspaniels kände jag att det blev rasbyte för ett tag.
Och denna DSG, hon har helt perfekt för mina önskemål! Åker med på alla aktiviteter, från ligga i knäet när jag har lektioner i 8 timmar, till släktkalas med en hög ungar som vill klappa. Inga problem att vara lös, även om hon ännu är för liten att springa med när jag rider.
Jag ville ha en hund med jakt i som kan spåra, apportera och stöta (klöv-)vilt. Hitintills visa hon talang för alla delar. Skallar fint när hon stöter rådjur (dock inget skjutet för henne ännu) och apporterar både döda och skadeskjutna fåglar. Från att vara taggad till 1000 på somnar hon på 2 röda, verkligen av och på!
Enda nackdelen är att hon fryyyyyyser när det är kallt, så då rycker mamma in och syr/stickar kläder ;)
Här i en gammal päls som blev vinterjacka :D
12573152_10154498728224278_3476012470303025778_n.jpg

12540773_10154504181699278_3089390797029208532_n.jpg

:love::love::love:
12065964_10154299482809278_5492468087663043613_n.jpg

Jag har en dsg-tik på 8 år som alltid varit lös. Hemma på gården, på promenader, ridturer osv. Visst har hon dragit efter nån hare ibland men så fort hon tappar den ur sikte kommer hon tillbaka.

Jag har också en DSG, han blir snart 3 år. Är kastrerad sedan snart 1 år tillbaka och han har faktiskt blivit ännu bättre individ efter det :)
Det är min första hund och det fungerar super bra!
Jag kan ha honom lös, om jag har lite koll (han vill väldigt gärna vakta gården så alla som går/cyklar förbi gör inte det omärkt. Innan kastreringen kunde han gärna gå till "anfall" för att ordentligt vakta gården, nu efter kastreringen så har faktiskt det dämpats lite, men jag måste fortfarande ha lite koll för ibland vill han "anfalla" igen, så här är det bara när han är lös hemma på gården som ju är hans hem som han har som uppgift att vakta).
Jag kan ha honom lös på promenader också om jag vet att det inte kommer så många mötande, t.ex. är han alltid med och plockar blåbär och är då lös ute i skogen och har hur roligt rom helst (springer mellan oss som plockar för att kolla så att vi är kvar/plockar bra).
han har verkligen 0 jaktintresse (inte ens för möss och råttor tyvärr).

Så det är klart väldigt olika hur en DSG är...

Jag skulle starkt rekomendera iaf, speciellt om man gillar att gosa och ha hunden nära. Brukar säga att min är som en katt fast är en hund... :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
7 480
Senast: Lona
·
Hundavel & Ras Vill gärna veta mer om rasen! Eftersom min Rottweiler har fått diagnosen Artros (:cry:) så vet jag ju att vi inte kommer vara...
Svar
13
· Visningar
4 394
Senast: Adelente
·
Övr. Hund Vi har i många år funderat på att skaffa hund men känt att vi inte varit riktigt mogna för jobbet det kräver. Dock har funderingarna...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 018
Senast: Mysgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar