Dansk import...

M

majsalottan

hejsan!
Jag har ett varmblod på foder som är en pågående imoprt från danmark sedan 2 år tillbaka. Hon är fortfarande reggad som dansk, men bor i Sverige. Jag har inte fått något pass på henne, jag hämtade henne ur hagen, ägaren visade sig inte alls. Hon sa "hämta henne ur hagen, ni vet vilken häst det är. Jag kommer och hälsar på om en vecka, och har med mig lite grejer till henne"...det har gått 8 månader, hon svarar inte ens i telefonen när vi ringer och hon har varken varit hit eller hört av sig, jag ringde henne från min jobbtelefon, då svarade hon!

vad gör vi?? det känns verkligen inte bra. Får man ens gå till veterinären med henne? Vi får väl inte ens träna henne på travbanan? Hon står inte på ngn licens.
Jag känner mig bara så lurad.....

Sv: Dansk import...

Något är ju fel eftersom ägaren helt klart gör sig "osynlig" för dig.
Hästen får som skriver inte göra något utan pass. Men du får ta den och ska ta den till veterinär om det behövs.
Det enda rådet jag kan ge är att söker upp ägaren personligen och reder ut vad som är fel. Finns det inget pass till hästen så lämna tillbaka den. Det är ju olagligt att ha en och inte passet på samma ställe som hästen. Är det så att passet har kommit bort vilket kan hända så är det bara ägaren som begära ut ett ersättningspass. Det kostar lite och är så att ägaren inte har råd att betala det så kan du ju erbjuda att stå för den kostnaden. Om du nu vill ha hästen i träning så den kostnaden lite i förhållande till andra kostnader.
En sak som du måste reda också är vem som äger hästen. För hästar men oklara ägarförhållande får inte starta.

ang start så är det nog bara att glömma om hon varken har pass eller licens. Tyvärr så tror jag att ägaren blev av med en häst på ett enkelt sätt och att du blev lurad...

Blir hästen dålig eller behöver annan veterinärvård så ring veterinären, men var beredd på att förklara varför hästen inte har ett pass. Egentligen fick du ju inte flytta henne från hagen där hon gick utan passet...

Pågående import sedan två år tillbaka... menar du att det har tagit två år med importpapprena eller missuppfattade jag? Vad säger ägaren? (tänkte eftersom hon svarade när du ringde från jobbet?)

Ett tips kan vara att också teckna en vetrinärvårdsförsäkring med ifall att du skulle behöva åka in akut. om du då står där med hästen och inte får tag i ägaren eller det kanske till och med visar sig att hästen inte har någon försäkring så kan det bli väldigt dyrt!

Det har "tydligen" tagit 2 år att fixa papper och betala avgiften. Jag ska pröva ringa henne igen, det känns som att jag vill lämna tillbaks hästen nu direkt och slippa ha något med henne att göra!

Låter som ett klokt beslut. Är ju inte så svårt att hitta en ny häst heller om du vill ut på banan.

Precis! Vi kollade på travsport igår det står att hon var ägare till hästen till den 10 juni, nu står det uppgift saknas där ägaren ska stå :/

Om du inte känner att hästen är något alldeles speciellt så lämna tillbaka den illa kvickt!

Får du inte tag på ägaren så kontakta djurskyddet, polisen, STC eller någon annan lämplig instans (har dålig koll på vem man ska kontakta, men någon annan vet säkert) och be om hjälp med att lämna tillbaka hästen.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 033
Senast: Anonymisten
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 324
Senast: dobbis
·
Samhälle En av mina mostrar har dött och jag och min bror tillhör dödsbodelägarna, eftersom hon inte hade några barn och vår mor är död. Det...
Svar
9
· Visningar
1 910
Senast: Ramona
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 209
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar