Dansk import o kennel.

Lilljessicah

Trådstartare
Finns det någon här som har köpt valp el. vuxen hund från Danmark? Hur gick ni tillväga? Om man inte "känner" uppfödaren sen innan men vill ha en valp från dem, men inte förstår ett skvatt danska. Vad gör man då? Hur får man allting att gå rätt till, så att båda parter förstår varandra.
Hur löser man det att hälsa på för att träffa föräldradjuren, när man pratar olika språk? m.m.

Kanske lite lustiga frågor från en ovetande, som dock har en spansk import, där "affären" löstes på engelska.

Sv: Dansk import o kennel.

Be dem prata engelska om du inte förstår danska ;)

Det som allmänt gäller när man ska ta in en hund från Danmark är att den ska vara avmaskad och ha avmaskningsintyg från veterinären. Dessutom ska den vara Rabies-vaccinerad. 4mdr efter rabies-vaccineringen måste man ta ett blodprov för titer-mätning. Är det en valp som ska importeras ska man, om jag förstått det rätt, ansöka hos Jordbruksverket.

Det som allmänt gäller när man ska ta in en hund från Danmark är att den ska vara avmaskad och ha avmaskningsintyg från veterinären. Dessutom ska den vara Rabies-vaccinerad. 4mdr efter rabies-vaccineringen måste man ta ett blodprov för titer-mätning. Är det en valp som ska importeras ska man, om jag förstått det rätt, ansöka hos Jordbruksverket.

Ja det är en valp, så då blir det Jordbruksverket det går igenom. Får kolla upp allting. Tack för informationen så länge.:bow:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 506
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Kom verkligen inte på någon bra rubrik... Nu är det så att vi ska skaffa ytterligare en vovve, har en blandis här hemma,pitbull/boxer...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 133
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025