Danmarkstripp

Carolininen

Trådstartare
Vad behöver jag fixa för att ta hundarna till Danmark? De har nyligen lättat på reglerna om rabiesvaccinet tror jag(?), men de måste väl ha pass?
Båda är "standardvaccinerade".
Hur mycket kostar ett pass cirkus?
Mvh

Sv: Danmarkstripp

Ja, man har lättat på reglerna. Man slipper numera 4-veckorsintyg eller avmaskning innan man åker tillbaks. Man slipper även blodprovet som man tidigare var tvungen att göra för att konstatera antikroppar när det gäller rabies. Pass måste man fortfarande ha och i övrigt gäller samma regler för vaccinationer som tidigare. Rabiesvaccinationen måste göras senast 3 veckor innan man åker. Det kan vara lite olika hur mycket vaccinationer och pass kostar. Bäst är att ringa runt till närmaste veterinärer och förhöra sig innan man bokar tid för vaccinering. Gå gärna in på www.sjv.se och kolla.

Avmaskningen slopades ju pga man hittat dvärgbandmask hos svenska rävar så vi fick inte ha kvar avmaskningskravet längre. Man får avmaska ändå om man vill medverka till att inte sprida dvärgbandmask...

Avmaskningen slopades ju pga man hittat dvärgbandmask hos svenska rävar så vi fick inte ha kvar avmaskningskravet längre. Man får avmaska ändå om man vill medverka till att inte sprida dvärgbandmask...

:bow::bow:
Vilket varje ansvarstagande hundägare bör göra.

När det gäller Danmark så var det så att enligt 4-veckorsintyget så skulle man tillbaks till veterinären och avmaska inom 28 dagar från datum intyget skrevs ut. Man kunde åka t ex fram och tillbaks en gång dagen efter intygsdatum eller åka dagen efter intygsdatum och komma tillbaks samma dag man avmaskade eller fram och tillbaks varje dag i 28 dagar.

Om man istället besökte andra eu-länder så skulle avmaskning ske i landet man besökt t ex Tyskland eller Polen samma dag som man åkte hem igen. Veterinär skulle skriva in i passet var och när avmaskning skett och de skulle se när man gav tabletten.

Givetvis kan/ska man avmaska, men man behöver inte göra det hos vetten.

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 908
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 947
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 070
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Guldfasanerna