Sv: Danmark förbjuder brännmärkning
För min del förstår jag inte detta överhuvud taget - tror inte att de som talar sig varma för ett förbud har sett ett föl brännmärkas och hur de reagerar på det, det handlar om okunskap och personer som tänker med hjärta istället för hjärna.
Föl som brännmärks rycker till som vid ett getingstick och någon sekund senare så är de lika nyfikna och glada som vanligt. Då är ett betydligt större problem med allt hästar för stå ut med senare i livet när de ska hanteras, transporter, utfodras, ridas etc. - där finns det många hästar som för stå ut med mycket värre saker.
Brännmärkning är än idag den säkraste metoden för unik identifiering. Sedan kan ju i.o.f.s. frysmärkning fungera lika bra kanske, där handlar det väl mer om en estetisk effekt.
Fast du, nu är du väl ändå ute och cyklar lite.
Jag har sett det, och vad jag framförallt inte gillar är läkningsprocessen- det är ändå en brännskada man åsamkar hästen.
(förresten har jag sett föl må megamycket stryk också, och de har också varit glada och nyfikna efteråt. Är det ok att piska dem för det?)
Dessutom reagerar olika hästar olika på en brännmärkning, jag vet flera som sett mycket starkare reaktioner.
Sedan är det väl ändå inget vidare argument att hästen minsann blir utsatt för mycket värre saker senare i livet?... Det håller ju inte?...
Och för att avsluta, för nu ska bröden in i ugnen
: Jag tänker inte med hjärtat. Jag tänker med hjärnan. Jag ser ingen anledning till att göra en brännskada på en häst för att märka den- dessutom handlar det i de flesta fall inte om en identifikation utan bara om att sätta avelsförbundets stämpel på rumpan
Travarna däremot kan identifieras med sin FRYSmärkning, så vill man att alla hästar ska kunna identifieras utan chipavläsare är det ju fritt fram att frysmärka en logga + reg nr.
Och jag håller fast vid att det är chockerande DUMT att man kringgår djurskyddslagar bara för att man personligen tycker att de är "fjantiga". Vart är vi på väg då?
Tycka får man göra, så inget ont mot dig!
Men att brännmärka föl trots att det sedan länge är förbjudet är inget man ska stötta, då kan vi ju stötta andra mindre, jättefjantiga, lagbrott också.
Jag kan ju gå och sno ett kinderägg på Hemköp nu innan stängning, t.ex, för det skadar knappast någon. Snatteri är töntig lag.