Danmark förbjuder brännmärkning

Sv: Danmark förbjuder brännmärkning

HÄRLIGT!! :bow:
Nu är det bara dags för vissa andra länder att följa efter, och sluta leva i medeltiden och sätta hästens väl och ve framför att få sätta sitt tjusiga märke på den....

Och så har vi ju fortfarande kvar problematiken med att hästar i Sverige trots allt fortfarande brännmärks trots att det bryter mot djurskyddslagen. Tråkigt, tycker jag, när de som systematiskt fortsätter att bryta mot brännmärkningsregeln inte sällan är erfarna, kända hästmänniskor som inte tar sitt ansvar som förebilder utan vrider och vänder lite på lagen så att handsken passar den egna handen.... :grin:

men hur kommer det att funka med triangelmärkning?
nån som vet/har hört något om en lösning?
det enda jag har hört är att det ska skrivas in i passet istället..
dumt om hästar som är så pass skadade att de ska triangelmärkas inte ska gå att identifiera lika lätt, finns ju tyvärr en del människor som lätt skulle kunna ljuga om att hästen är frisk när de ska sälja den, fastän den egentligen inte får ridas eller tävlas mera. skadan kan ju vara av sådan art, att den inte märks förrän efter ett tag.

Triangelmärkning sker genom frysmärkning, precis som travarnas id-märkning gör.

Brännmärnning av hästar förbjöds i sverige för över 10 år sen o sen dess har triangelmärrkning skett genom frysmärkning, efterhand som seminstationerna försvinner blir det dock svårare att få tag på flytande kväve.
PL

För min del förstår jag inte detta överhuvud taget - tror inte att de som talar sig varma för ett förbud har sett ett föl brännmärkas och hur de reagerar på det, det handlar om okunskap och personer som tänker med hjärta istället för hjärna.

Föl som brännmärks rycker till som vid ett getingstick och någon sekund senare så är de lika nyfikna och glada som vanligt. Då är ett betydligt större problem med allt hästar för stå ut med senare i livet när de ska hanteras, transporter, utfodras, ridas etc. - där finns det många hästar som för stå ut med mycket värre saker.

Brännmärkning är än idag den säkraste metoden för unik identifiering. Sedan kan ju i.o.f.s. frysmärkning fungera lika bra kanske, där handlar det väl mer om en estetisk effekt.

För min del förstår jag inte detta överhuvud taget - tror inte att de som talar sig varma för ett förbud har sett ett föl brännmärkas och hur de reagerar på det, det handlar om okunskap och personer som tänker med hjärta istället för hjärna.

Föl som brännmärks rycker till som vid ett getingstick och någon sekund senare så är de lika nyfikna och glada som vanligt. Då är ett betydligt större problem med allt hästar för stå ut med senare i livet när de ska hanteras, transporter, utfodras, ridas etc. - där finns det många hästar som för stå ut med mycket värre saker.

Brännmärkning är än idag den säkraste metoden för unik identifiering. Sedan kan ju i.o.f.s. frysmärkning fungera lika bra kanske, där handlar det väl mer om en estetisk effekt.

Fast du, nu är du väl ändå ute och cyklar lite.
Jag har sett det, och vad jag framförallt inte gillar är läkningsprocessen- det är ändå en brännskada man åsamkar hästen.
(förresten har jag sett föl må megamycket stryk också, och de har också varit glada och nyfikna efteråt. Är det ok att piska dem för det?)

Dessutom reagerar olika hästar olika på en brännmärkning, jag vet flera som sett mycket starkare reaktioner.

Sedan är det väl ändå inget vidare argument att hästen minsann blir utsatt för mycket värre saker senare i livet?... Det håller ju inte?...

Och för att avsluta, för nu ska bröden in i ugnen :D: Jag tänker inte med hjärtat. Jag tänker med hjärnan. Jag ser ingen anledning till att göra en brännskada på en häst för att märka den- dessutom handlar det i de flesta fall inte om en identifikation utan bara om att sätta avelsförbundets stämpel på rumpan :cool:
Travarna däremot kan identifieras med sin FRYSmärkning, så vill man att alla hästar ska kunna identifieras utan chipavläsare är det ju fritt fram att frysmärka en logga + reg nr.

Och jag håller fast vid att det är chockerande DUMT att man kringgår djurskyddslagar bara för att man personligen tycker att de är "fjantiga". Vart är vi på väg då?
Tycka får man göra, så inget ont mot dig! :laugh: Men att brännmärka föl trots att det sedan länge är förbjudet är inget man ska stötta, då kan vi ju stötta andra mindre, jättefjantiga, lagbrott också.
Jag kan ju gå och sno ett kinderägg på Hemköp nu innan stängning, t.ex, för det skadar knappast någon. Snatteri är töntig lag.

Var o när har du sett brännmärkning?
Vet du hur en rejäl brännskada känns under läkningen.
Tror du att hästar har mindre smärtkänslighet i huden än vad du o jag har?
Att brännmärkning skulle vara den säkraste identifieringsmetoden är ju bara gammaldags skitsnack.
PL

Alla hyggligt läskunniga kan se att jag inte har uppmuntrat till att kringgå djurskyddslagar eller stötta att man brännmärker föl lagvidrigt. Jag har bara kommenterat att jag kort sammanfattat tycker att lagen är trams - enligt mig skulle de resurser som lagts på det här gjort mycket större nytta om de ägnats åt andra frågor som skulle verkligen skulle ha effekt på djurens välbefinnande.

Däremot så blir jag väldigt bekymrad av att någon anser att stöld, vilket snatteri är, är en töntig lag och att det inte skadar någon. Då borde man nog ägna tid åt att kontemplera sin etik och moral.

Till sist: visst, frysmärkning är (som jag skrev) är ett alternativ. Jag vet inte hur läkprocessen ser ut där, så jag har inga åsikter om det. Jag vet inte heller anledningarna till att man brännmärker istf. frysmärker i många länder - om det tar längre tid och/eller är kostsammare, om det är ren tradition eller om det är en estetisk fråga (hade faktiskt en diskussion om det med en tysk uppfödare som gärna såg att de skulle gå över till frysmärkning för att det skulle synas ännu bättre).

Nu tänker jag inte lägga mer energi på den här diskussionen.

Lägga ner mer energi??:confused: Förstår inte för mitt liv hur man kan förespråka brännmärkning faktiskt? Pga det estetiska? Är djurens väl inte viktigare än så? Katastrof..

Frysmärkningen går inte ens att jämföra med brännmärkningen när det kommer till smärta-läkning osv. Sen är jag ALDRIG för estetiskt märkning någonsin. Det finns chip enligt mig. Vid triangelmärkning är det legitimt, där finns en verklig anledning. Inte annars. Jag anser att även travare endast bör chippas faktiskt.

Alla hyggligt läskunniga kan se att jag inte har uppmuntrat till att kringgå djurskyddslagar eller stötta att man brännmärker föl lagvidrigt. Jag har bara kommenterat att jag kort sammanfattat tycker att lagen är trams - enligt mig skulle de resurser som lagts på det här gjort mycket större nytta om de ägnats åt andra frågor som skulle verkligen skulle ha effekt på djurens välbefinnande.

Däremot så blir jag väldigt bekymrad av att någon anser att stöld, vilket snatteri är, är en töntig lag och att det inte skadar någon. Då borde man nog ägna tid åt att kontemplera sin etik och moral.

Till sist: visst, frysmärkning är (som jag skrev) är ett alternativ. Jag vet inte hur läkprocessen ser ut där, så jag har inga åsikter om det. Jag vet inte heller anledningarna till att man brännmärker istf. frysmärker i många länder - om det tar längre tid och/eller är kostsammare, om det är ren tradition eller om det är en estetisk fråga (hade faktiskt en diskussion om det med en tysk uppfödare som gärna såg att de skulle gå över till frysmärkning för att det skulle synas ännu bättre).

Nu tänker jag inte lägga mer energi på den här diskussionen.

:rofl: Du är ju riktigt rolig!
Jag poängterade för det första att jag inte menade NÅGOT ont gentemot dig, för att var människa är fri att tycka vad man vill- men att jag ändå anser det vara tråkigt att vissa stöttar de som ändå brännmärker.
Vände mig alltså inte mot dig där, vilket jag förtydligade.

Dessutom kan jag lova dig att jag inte tycker att snatteri är en töntig lag. Någonsin hört talas om sarkasm?....
Jag menade bara på att om man anser att det är helt ok att kringgå EN lag därför att den är tramsig och man inte tycker att det skadar någon (i detta fall, fölen) så är det väl lika ok att kringgå en annan lag för att man anser sig få ut mer utav handlingen än vad handlingen skadar (i detta fall, snatta en klubba).

Annars är jag helt med dig- någon som anser att det är fritt fram att snatta borde ta en ordentlig koll på sin etik och moral.
Och detsamma gäller de som tycker att det är ok att bryta mot lagen genom att sätta ett brännjärn på låret på ett föl.

Så, nu har jag förtydligat och hoppas NU att du förstår att jag varken påstår att du stöttar brott mot djurskyddslagen, eller att jag tycker att det är fullständigt ok att snatta lite då och då :grin:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Radannons Bevaka ridsporten som ung journalist! Är du en ungdom 13-25 år som är fascinerad av ridsporten och trivs framför och bakom kameran...
Svar
0
· Visningar
473
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
835
Senast: Tuvstarr
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 389
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under perioden 1 mars till 30 september kommer några av landets kommuner att göra kontroller på hästgårdar med syfte att följa upp...
Svar
0
· Visningar
494
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama