Dangros Hestekrafft.

M-oaa

Trådstartare
Är det någon som utfodrar med det?
Hur "blir" era hästar av det?

Ursäkta om detta kanske är en onödig tråd, men jag ger det till min
ögonsten och är lite tveksam till det. Har en känsla av att hästen
har proteinbrist. Men berätta, vad tycker ni? (:

:bump:

Sv: Dangros Hestekrafft.

Min kompis fodrar sina hästar med det. Hennes hästar ser jättefina ut i hull och päls, men de är ofta sjuka (förkylda) :( Det kan ju vara andra anledningar till det än fodret :angel:

Kan inte uttala mig om ifall det är för lite protein i fodret.

Hestkraft innehåller 135 smrp per kg foder, så någon proteinbrist är det nog inte när kvoten ligger runt ca 12,-13.

Jag har användt det fodret i flera år eftersom det är lätt att kombinera med grovfodret, vill man förstärka så kan man lätt ge något spannmål till eller liknande.

Men man kan inte hänga upp sig enbart på ett kraftfoder, vad innehåller ditt grovfoder då?

Jag blandar helst foder själv. Men just Hestekraft köper jag. För så bra foder kan jag inte blanda till så lätt själv. Tätt på både protein och energi. 134/12. Energin delvis i form av processad och därmed lättsmalt spannmål, delvis i form av fett. HH

Jag hade min häst inackorderad 20 mil bort och där fodrades hon med Dangros hestekraft och lucern.(Hö också givetvis).

När jag såg min häst ett år efter var hon så fin! Dräktig o fått föl under tiden hon gått där. Så välfodrad och i bra hull - var så nöjd så det inte är klokt.

Hestkraft innehåller 135 smrp per kg foder, så någon proteinbrist är det nog inte när kvoten ligger runt ca 12,-13.

Jag har användt det fodret i flera år eftersom det är lätt att kombinera med grovfodret, vill man förstärka så kan man lätt ge något spannmål till eller liknande.

Men man kan inte hänga upp sig enbart på ett kraftfoder, vad innehåller ditt grovfoder då?

Hejhej! Jag är totalt genomdålig på foder + värden oso.
Men jag vet inte, men jag får en känsla av att sätta in extra lucêrn
och isåfall lucêrn-hack. Får hon för lite grovfoder?

Om din häst får för lite grovfoder vet jag inte, men väsentlig bit är ändå vad innehåller ditt grovfoder. Därför att det är den som är basen i hästens foderstat, om grovfodret har brister i näringsinnehållet just på smrp så kan man till/ersätta med lucern.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 803
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar