Damsadlar?

M

myrja

Är det någon av er som vet mer om damsadlar? Har ridigt i dem? Kanske har några fina bilder att visa?
:)

Sv: Damsadlar?

Jag har ridit i damsadel.
Galopperat och hoppat dessutom.

Det var väldigt väldigt otäckt :o

Jag föredrar ett ben på varje sida! :D Men visst kan det vara tjusigt, med en gammaldags klänning och herrgårdslandskap. :p

Jag rider damsadel ibland på uppvisnnigar. Jag tycker man sitter jättebra om sadeln passar en. Och jag använder samma hjälper som när jag rider vanlig sadel. Dock tycker jag att det bästa, enligt mig, är att rida allt man vill barbacka och då vet man att man kan göra samma saker i damsadel. Dock har jag åkt av en gång för mycket på senaste tid så nu rider jag i sadel men utan stigbyglar. Kanske inte så svårt men jag är inte helt frisk och har därför mycket svårt tex att sitta ner i traven och det vill till att hon gör fina övergångar annars gör det mycket ont... Och inte är det vackert heller...

Jag har lagt in bilder i andra trådar så jag vill inte vara tjatig...

Min mor (nu 82 år) red damsadel hela sin ungdom tills hon flyttade till sverige och gifte sig som 25 åring. Hon red jakt flera dagar i veckan (i Leicestershire, höga hinder och breda diken) och på sommaren var det Horseshows. När det gäller damsadel är det extra viktigt att den passar perfekt samt att hästen har en rejäl manke!

Att få en Damsadel att passa perfekt är idag nästintill omöjligt då de flesta, även nytillverkade är så långa att de går förbi 18.e Bröstkotan.

Att de ska passa rumpan på damen är däremot lika viktigt som förr.

Manken håller jag med om, definitivt, men det utesluter inte att även hästar utan definierad manke kan bära Dam i damsadel, kanske de inte kan vara lika fartfyllda bara :D

Cool story med din mamma :bow:

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
505
Senast: Oknytt
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 118
Senast: Sesca
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
181
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama