Dämpande foder?

Oliwen

Trådstartare
Jag behöver lite hjälp med att hitta passande foder till min häst!
Det jag är ute efter är ett foder som funkar lite "dämpande". Han står skadad nu och kommer bli stående ett tag framöver..
Han har ganska hett blod i sig och jag har ingen större lust att dimpa i backen när han ska sättas igång då han kan bli lite av en rodeohäst när energin tar över.

Tacksam för idéer.. :)

Sv: Dämpande foder?

Just nu går han på bete så hullet är för tillfället fet ;)
Innan fick han kornkross och Edel häst + fri tillgång på hö..

Ta bort kraftfodret till att börja med, om hästen äter något idag. Får hästen tillskott av något slag, prova att blanda ner det i lite rivna morötter eller någonting så får han i sig det utan att behöva äta kraftfoder till.

Magnesium är ett trevligt tillskott som kan ha en milt lugnande effekt på stissiga hästar, utan att det påverkar i övrigt.

EDIT: Det kan dock vara vettigt att kolla analysen på grovfodret först. Man ska inte överfodra med magnesium. Man ska också veta att det inte finns några studier på hästar som visar att de blir lugna av magnesium, däremot finns kliniska studier på människor och andra djur som visar att så kan vara fallet. Det gäller inte heller alla individer. Man borde dock kunna dra en slutsats, om att det är värt att prova. Jag vet hästar som har blivit hjälpta av magnesium, och hästar som inte har det.

Senast ändrad:

Det finns inget foder som är dämpande i sig, det du kan ge är i så fall rena lugnande preparat. Hör med din veterinär.

Hade hästen ätit något slags kraftfoder och inte varit i underhull hade det varit självklart att ta bort det tillskottet, men det går ju inte när du inte ger något. ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Med min förra hund var jag ofta hos veterinären pga oturshund, så jag har liksom koll på hur det brukar gå till. Mina nuvarande hundar...
Svar
19
· Visningar
2 356
Senast: McFlurry
·
Hästvård Jag har ett litet dilemma. Jag har en unghäst på 5 år. Han har gått på lösdrift sedan jag köpte honom för 3 år sedan. Innan dess stod...
2
Svar
29
· Visningar
3 385
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 147
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud