Dammig häst!

C

CCorneliaa

Hur får ni era dammiga hästar rena? Min är mörkbrun men när han kommer in från hagen är han grå!!!:eek::eek:
Inget hjälper förutom att spola honom, men då tar det ju timmar innan han är torr nog för sadeln...

Skriv era tips och hur ni brukar göra!:rofl:

Sv: Dammig häst!

din lösning:
Snabbrengöring, Equilux - Hippodrom
kostar ca 139 kr

Snabbrengöring till päls. Bara spraya på, låt torka och borsta av.

kolla in tex. http://www.hogstaridsport.com/shop/ för att se hur flaskan ser ut.

jag klarar mig inte utan den!
fungerar som ett slags torr schampo men i pälsglansform....

*Borsta bort allt löst skräp.
*Fukta en svamp med vatten och ev. lite torrschampo (Equilux som remmis tipsar om är superbra!) och dra över hästen medhårs med lätta tag, utan att genomblöta eller gnugga hårremmen.
*Låt hästen torka medan du gör något annat, t.ex. kratsar hovarna, borstar man och svans etc.
*Borsta av hästen med en tät borste, t.ex. ryktborste.
*KLART!!

Det verkar som att fukten suger upp allt damm från huden och lägger det mer ytligt så att det går lätt att borsta av. Det dammar inte heller så mycket när man borstar. :)

Till vardags struntar jag i dammigheten (och så har jag en musblack, så han är ju grå från början.....), jag tycker dock att dammigheten minskar avsevärt efter första gången på våren som jag dushcar hästen. Och så spolar jag av efter ridturen varje gång han blivit svettig.....

Däremot tycker jag inte att blöt häst är ett hinder för att ta på sadeln. Annars hade jag ju aldrig kunnat rida när det regnar.....

Han får vara lite dammig. Borstar bort allt löst grus och smuts men lite damm är inget han dör av. Svampar dessutom av honom efter varje ridtur och då blir han ju ren, för att sedan gå ut och rulla sig i hagen...

Fuktig svamp. Funkar riktigt bra... Det är OMÖJLIGT att borsta bort allt damm!

*Borsta bort allt löst skräp.
*Fukta en svamp med vatten och ev. lite torrschampo (Equilux som remmis tipsar om är superbra!) och dra över hästen medhårs med lätta tag, utan att genomblöta eller gnugga hårremmen.
*Låt hästen torka medan du gör något annat, t.ex. kratsar hovarna, borstar man och svans etc.
*Borsta av hästen med en tät borste, t.ex. ryktborste

:bow: Så gör jag också - det funkar jättebra.

Förstår inte problemet. Spola hästen skrapa av det värsta och sadla sedan. Förstår absolut inte paniken över att sadla en (vatten) blöt häst. Hästen blir ju rejält svettig under sadeln (iallafall min som det "rinner" av) varför är det då så så farlligt att sadla på en blöt päls :confused:. Jag har fått en massa svar på detta men fortfarande ingen som förklarar varför det är farligare (skavmässigt)med rent vatten än en saltlösning som ju svett trots allt är.
Annars kan väl hästen vara dammig till vardags ;).

Jag brukar "svampa" med en lätt funktig svamp.. eller oftast då blir det till att dusha hästen ;) laaaat som jag är orkar jag inte rykta bort allt damm!

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 166
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka