Dåligt väder!

Madde_padde

Trådstartare
och bete

hur gör ni med hästarna när de är sånnt här väder ni som har dom på bete?!
Har min på bete men ingen möjlighet att stalla in henne :crazy:

Sv: Dåligt väder!

nu när det har varit regn och storm blåsigt har jag tagit in honom torkat honom och lagt på ett ofodrat regntäcke, han har mycket träd (coh fält ;P) i sin sommarhage så det funkar.

men stallägaren tar sina ston med deras föl till lösdriften så de kan gå in i vindskyddet och den gamla hästen (25år gammalt avelssto) och en som har lite problem med ryggen får stå inne i stallet.

En frisk häst med lagom mycket hull och frisk päls fryser normalt inte i sånt här väder. Har de tillräckligt med mat i form av grovfoder så håller de värmen genom matsmältningen. Jag är inte ett dugg orolig för de vuxna hästarna som går på bete här, inte för 2-åringarna heller. Men fölen får lite specialbehandling, eftersom de löper risk att bli sjuka och inte har lika starkt immunförsvar som vuxna hästar.

Vi tar alltid in våra hästar, under dagen om det är för varmt och mycket insekter eller på natten om det är oväder. Annars går de med flugtäcken på dagarna och med täcke på regniga nätter. Idag när det har varit sånt yrväder har de stått inne under natten och nu går dom med regntäcke på dagen.

och bete

hur gör ni med hästarna när de är sånnt här väder ni som har dom på bete?!
Har min på bete men ingen möjlighet att stalla in henne :crazy:

Min häst går på bete i en ordentlig gräshage med skogsdungar där de kan söka skydd.
Jag gör ingenting annorlunda för att det regnar.

Vi har massor med träd i beteshagen och stooora buskar som bildar regntäta "rum" dit hästarna kan gå in :) Men en av våra hästar är känslig för att bli kall över kors o länd och blir lätt stel så henne ska vi nog ta på regntäcke ifall inte vädret blir bättre.

Liknande trådar

Tjatter I dagsläget bor vi i ett mindre samhälle, tråkigt klimat (både kallt och osocialt) med väldigt dåligt utbud av det mesta. Vi vill...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
6 301
Senast: Otherside
·
Kläder & Bli fin Av olika anledningar så behöver jag ha ett par väldigt svala underställsbyxor för att få en lite fräschare känsla under ett par mycket...
2
Svar
31
· Visningar
1 376
Senast: Account
·
Anläggning Helt plötsligt har vi fått in åkerfräken i sommarhagen. Växer i mängder - i mina ögon. Törs man släppa hästar på bete med mycket...
Svar
8
· Visningar
1 221
Senast: Windy
·
Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
2 081
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?