Dåligt tålamod eller annan metod?

Det är ingen bra lösning att ge dubbelt så mycket protein som hästen behöver och få häva på ytterligare energi för att täcka upp den förlust av energi som går till att bryta ner proteinet. Det är inte försvarbart varken för hästens skull som faktiskt kan bli sjuk av för mycket protein från kraftfoder eller för sin egen ekonomis skull.
Det är också därför jag rekommenderat energirika foder = sporthästfoder och att ta bort åtminstone halva givan krafft protein.
Ger man av rätt foderslag (och har koll på grovfoderanalysen, vilket ts har) behöver man inte räkna.
 
Jag tror som de andra säger att det brukar ta lite tid att vända en viktnedgång också.
Jag minns inte om du skrev om hans tänder var kollade? Äldre hästar kan ha lösa tänder osv så vissa måste fodra dem med "soppa" om de inte kan/orkar tugga tillräckligt.
Äter han upp allt du ger honom?
Ja tänderna är kollade och ja han äter upp allt jag ger, fast som sagt inte allt hö då han hellre väljer det pyttelilla gräset som finns i hagen. :(
 
Så länge du fasar in de nya fodret och inte byter rakt av bör det inte bli problem. Att pockar bort kraftfoder rätt av är däremot helt ok.

Håller även med de som skriver ös i hästen grovfoder och lucern. Går han ute i gräshage på dagarna utan att bry sig om höet så ge han fri tillgång om nätterna istället
Fri tillgång har han i stort sett, ibland har han ätit upp nästan allt och ibland ligger det massor kvar så det är lite olika. :)
 
Det är också därför jag rekommenderat energirika foder = sporthästfoder och att ta bort åtminstone halva givan krafft protein.
Ger man av rätt foderslag (och har koll på grovfoderanalysen, vilket ts har) behöver man inte räkna.

Då har vi olika erfarenheter och tankar helt enkelt. Jag vill veta vad jag ger så att jag enkelt kan justera vid behov. Dessutom är det så mycket mer än energi och protein som är viktigt som man också bör ha koll på för att optimera hästens förutsättningar.
Att ge ett sporthästfoder till en häst som behöver öka i vikt ser jag ingen anledning till. Det finns andra foder som är skonsammare mot hästen. Jag skulle inte ge spannmål alls till häst om det inte är en häst som verkligen behöver den typen av energi för att prestera optimalt.
 
Att ge ett sporthästfoder till en häst som behöver öka i vikt ser jag ingen anledning till. Det finns andra foder som är skonsammare mot hästen. Jag skulle inte ge spannmål alls till häst om det inte är en häst som verkligen behöver den typen av energi för att prestera optimalt.
Energifoder behöver inte nödvändigtvis betyda spannmål.
Och skälet till att jag rekommenderar sporthästfoder = energifoder, är för att få i hästen så mycket energi som möjligt på så liten fodervolym som möjligt. Och för att det inte är nödvändig att ösa i den mer protein. Det måste ju vara rimligt att hästen klarar av att stoppa i sig all mat man ger den, för att det ska fungera.
 
Jag har haft några stycken som behövt upp i vikt. Svårast var det högdräktiga stoet.

Fri tillgång på lusern, till det havre tre gånger/dag och en skvätt olja på betfor och riskli. Fri tillgång även på hösilage var receptet den gången.

Fullblodet åt inte lusern i någon mängd, men hade fri tillgång på lusernhack, 1,5 kg Hippo Alfa tre gånger om dagen (4,5 kg totalt alltså), riskli, betfor och olja. När han var i ridträning vill säga. Tog bort 1,5 kg Alfa/dag om han inte var igång.

Jag är inte förtjust i proteinkoncentrat utan försöker vara snäll mot hästmagen med främst grovfoder (lusern) och annars kraftfoder med hög andel grovfoder i (Hippo Alfa som har grönmjöl).
 
@Maria_81 Är han testad för PPID? Tänker att det här med att han är svår att hålla i hull och dessutom hade mycket mask kan vara symptom.
Nej han är inte testad för det, vikten rasade här nu på våren. Han har aldrig haft några såna här problem tidigare, han har heller aldrig haft mask så vitt gamla ägaren vet. Men blir det inte bättre med dessa enorma mängder mat så får veterinären gå igenom honom från topp till tå. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 765
Senast: Bee
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 604
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 786
Senast: Rosett
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 217
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp