dåligt skött föl/åring?

Sv: dåligt skött föl/åring?

Och det kan man inte veta säkert även om man räknar.

Våra travhästar börjar tränas ganska tidigt (min nyblivna 2-åring har gått träning sedan Juli som 1-åring) och kräver nog lite mer koll än en vanlig ridhäst som i bästa fall börjar göra något i 3-årsåldern, och räknas som unghästar tills dom är 7 år.

Då anser jag att det börjar vara för sent att härda ligament/leder för framtida arbete.

Jag tror man kommer långt med att bara ge ett tillräckligt bra grovfoder och mineraler, kraftfoder när inte grovfodret räcker till.
Växer dom jämnt, fina i pälsen, bra hull, inte uppdrivna i lederna osv. tror jag inte man gör så mkt fel. Tror snarare dom flesta överutfodrar sina djur med pytsar hit och dit, ist. för att fokusera på ett bra grovfoder.
 
Senast ändrad:
Sv: dåligt skött föl/åring?

Ja och en ridhäst är på toppen vid 10-15 års ålder och då är en travhäst gammal:D

En ridhäst hoppas man ska hålla i 20 år för ridning en travhäst har nästan halva den tiden.

hur många travarston tävlar till de är 10 år och hur många hingstar/valacker tävlar till de är 12 år gamla?

En aspekt till är att du kanske har ett väldigt vältränat öga på att se hull, överlinje etc men om man inte har det så kan det bli klurigt. Finns nog en del unghästar som får påtok för lite protein i sin kost, energin brukar inte vara ngt större problem.

Kan man få tag i ett högkvalitativt grovfoder lämpat för växade föl och unghästar är en sak men det är inte alltid helt enkelt.
 
Senast ändrad:
Sv: dåligt skött föl/åring?

Och det kan man inte veta säkert även om man räknar.
Jodå, dessutom har man en enormt mycket bättre chans än om man har noll koll.

Våra travhästar börjar tränas ganska tidigt (min nyblivna 2-åring har gått träning sedan Juli som 1-åring) och kräver nog lite mer koll än en vanlig ridhäst som i bästa fall börjar göra något i 3-årsåldern, och räknas som unghästar tills dom är 7 år.

Då anser jag att det börjar vara för sent att härda ligament/leder för framtida arbete.

Ja nu har jag aldrig haft någon "vanlig ridhäst som i bästa fall börjar göra något i 3-årsåldern, och räknas som unghästar tills dom är 7 år." -men jag skulle vilja påstå att korrekt fodring för hållbarhet är lika viktig för alla hästar om man vill att dom ska hålla länge.
Sedan, för de flesta då, så behöver man liksom inte välja mellan korrekt utfodring för hästens individuella behov och korrekt träning. Bäst resultat får man naturligtvis om man optimerar alltihop. Men det trodde jag var givet.

Jag tror man kommer långt med att bara ge ett tillräckligt bra grovfoder och mineraler, kraftfoder när inte grovfodret räcker till.
Växer dom jämnt, fina i pälsen, bra hull, inte uppdrivna i lederna osv. tror jag inte man gör så mkt fel. Tror snarare dom flesta överutfodrar sina djur med pytsar hit och dit, ist. för att fokusera på ett bra grovfoder.

Man kan komma ännu längre om man optimerar hästens utfodring så mycket man kan.
Tror inte du har förstått min poäng, eftersom jag definitivt inte sagt något om att man ska trycka i hästen så mycket tillskott och kraftfoder man hittar, eller inte ge ett bra grovfoder.
Sedan vad "dom flesta" gör är jag faktiskt inte intresserad av och det hör inte hit heller. Två fel för inte ett rätt.

Hade jag fått hem en 8 månaders eller unghäst öht under de förutsättningarna som TS har (vilket jag också har flera gånger) så hade jag varit både oroad och supernoga med att hästen fick i sig det den behövde, utan att gissa. Men, alla är vi olika!
 
Sv: dåligt skött föl/åring?

Du skrev vad jag tänkte , tack!

Välkomna hit för att få se välnärda, blanka, välmående unghästar som aldrig smakat kraftfoder. Ja, ridhästar.
 
Sv: dåligt skött föl/åring?

Innehållet i grovfoder av energi o protein ser man ju ganska omgående resultatet av på sin häst men icke mineralerna.
Hur vet du vilka mineraler du ska ge hästarna när du inte vet vad grovfodret innehåller?
Anta att du har en Ca/P-kvot i grovfodret på 4 där inte fosforbehovet är fyllt och sedan ger du ett mineralfoder med en kvot på 2. Det blir inte riktigt bra för skelettet och det märks inte förräns det är försent.

Min häst har inte heller fått nåt kraftfoder på minst tio år men det går utmärkt att få till en optimal foderstat ändå.
 
Sv: dåligt skött föl/åring?

Nu fattar jag inte. Varför vet inte juvelen hur mineralinnwhållet i grovfoder ser ut? Nu brukar det föralldel inte variera särskilt mycket, men ändå?
 
Sv: dåligt skött föl/åring?

Eftersom hen inte räknar så vet hen ju inte.

Enligt min erfarenhet kan mineralinnehållet variera en hel del.
 
Sv: dåligt skött föl/åring?

Vart läser du det?

Att det inte räknas alltså.


I detta inlägget

KL
Fått hem flertalet undernärda hästar, både äldre och unghästar. Helt slutat med foderstatsprogram och uträkningar. Hästar är individer med olika näringsupptag/förbränning, och beror på om dom är under uppträning osv.

Fodrar med ögat och ger fri tillgång grovfoder och grov 125 tills dom stabiliserat sig, avmaskning sker på alla nya hästar till stallet. Vill inte ha parasiter på mina marker, dom få gånger vi kollat med träckprov har det varit lugnt.
 
Sv: dåligt skött föl/åring?

Ah, ok :).

Jag är nog böjd att hålla med juvelen ändå. Vi analyserar alltid grovfodret men fodrar med ögat till 100%. Jag har gått på lantbruksskola och lärt mig hur man räknar foderstater, och hur viktigt det är - och de 10 första åren av mitt aktiva hästliv höll jag också på med det.

Numer inser jag precis som juvelen skriver att det är så otroligt individuellt. Man måste i regel modifiera en uträknad foderstat ganska mycket för att hästen ska se fin ut.

Våra unghästar på lösdrift har fri tillgång på mineraler, det är ju alltid lurigt för man vet inte alls om alla faktiskt äter dem (och några äter säkert för mycket).
 
Sv: dåligt skött föl/åring?

Jag har analyserat grovfoder, men jag sitter inte och räknar minsta lilla gram och byttsar hit och dit för att allt ska stämma.

Vilket var vad man fick lära sig på hästlinjen för 10 år sedan, har sedan dess lärt mig att räkning är bara onödigt. Hästar är individer med olika upptag/förbränning, då kan man räkna hur mkt man vill och det kan ändå bli väldigt fel.

Har inte haft några problem med senor eller ledinflammationer på mina hästar som tävlas i trav. Så något rätt måste man göra. Dom som har problem när dom kommer är ju en annan sak.

Foderstaterna hos mig läggs upp på fritt grovfoder, steel joint mineraler och kraftfoder vid behov. Vilket är väldigt individuellt. En växande tre åring som startade fick 0 kg kraftfoder, nyblivna 2-åringen i träning 1 kg osv...
 
Sv: dåligt skött föl/åring?

Som jag skrev så är väl kruxet när det är folk som har föl som inte har så stor vana.

Att ni som föder upp flera hästar och har många års erfarenhet kan fodra med ögat är en sak.
 
Sv: dåligt skött föl/åring?

En travhäst ska prestera och växa samtidigt som unghäst, därför är det nog ännu viktigare att en sådan häst får rätt foderstat. Och jag tycker inte att mina blivit mer skadebenägna trots att jag inte räknar efter foderprogram. Även om dom slutar på travet så fortsätter många med nya karriärer som ridhästar.

Dom ridhästarna jag har haft/känner till har ju inte behövt prestera på samma nivå under deras uppväxt.

Många av mina erfarenheter är att ridhästarna får för mkt krafft i förhållande till det dom faktiskt växer och "tränas". Men det är ju upp till var och en att använda program/räkna eller inte.

Många är oroliga att det saknas i foderstaten, men är ju inte bra om det blir för mycket heller.
 
Sv: dåligt skött föl/åring?

Har röntgat flera av unghästarna som gått i full träning, för att se hur tillväxtzonerna ser ut. Är man t.ex inte riktigt nöjd hur hästen känns, men ändå ingen hälta. Då har en duktig vet. fått gå igenom hästen och inte hittat någonting, men på tillväxtzonerna ser man att hästen behöver en paus och då får dom ta det lugnt några månader.

Även en kallblodstravare som var 4 år kunde man se på röntgen att han skulle växa ca 2 cm till, att zonerna inte var slutna än och då var han stor för rasen med 160cm i mkh.

Man ser bentätheten och dyl.
 
Sv: dåligt skött föl/åring?

Jag ifrågasätter inte ditt sätt att föda upp, jag använder själv ögat men ser alltid till att ha analys på höet:)
Däremot har jag uträkning som lathund och för att jag tycker att det är intressant.

Helt ot men det här med när tillväxtzoonerna sluter sig är MKT intressant för inte heller där följer alla hästar mallen. Men det är ju et helt annat ämne.
 
Sv: dåligt skött föl/åring?

Även om det var ett helt annat ämne, så kan man till viss del se hur det ser ut i skelettet.

Jag tycker man ska läsa på ordentligt om hela hästen, innan man skaffar sig föl. Men ingen är fullärd och man kan alltid lära sig något nytt. Men just fodret är ju en stor del.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 726
Senast: Jiovedi
·
Hästvård Hej! Lite kort och gott innan. Stoföl, född 26 juli 08. Avvand 1 feb 09 (stoet föll ur alldeles för mkt och behövde mer hjälp...
2
Svar
21
· Visningar
2 052
Senast: IslandsMalin
·
Foder & Strö Jag har ett sto som gått med föl vid sidan i år (hon är inte ombetäckt) hon har vart väldigt svår att hålla i vikt och tappat mycket...
Svar
19
· Visningar
2 639
Senast: caballus
·
Z
Hästvård Intressant och relevant artikel jag hittade på Fass hemsida. Artikeln i sin helhet finns på...
Svar
8
· Visningar
2 015
Senast: Zebung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp