Svampig mage på föl!

Sv: Svampig mage på föl!

Eftersom det är jag som avmaskat henne så vet jag vad för medel vi använde och det är Ivomec Comp, som vi kallar dunder:grin: för att det ska ta bandmasken också, som vanliga Ivomec inte gör.
Det man ska veta då är att mängden prazikvantel i Ivomec Comp bara tar vuxna bandmaskar. Behandlingen behöver alltså upprepas.

Innan avmaskningen här senast, 4v sedan, togs träckprov först på 2 hästar, ett föl och ett sto, vilket visade på noll parasiter. En månad senare får jag åka in med en fölis för akut kolik med buköppning som följd. Vet. tog träckprov som visade på små mängder av blod-spol- och bandmask. Bandmasken togs direkt och sedan fick jag ta resten hemma ca en vecka efter op. då man inte ville utsätta lillen för allt på en gång med risk för förstoppning igen. Blodmasken sägs vara den parasit som alltid finns i magen i mindre population:grin: men som gör mest skada vid större mängd.

Strömsholm skriver ut Ivomec Comp då vi avmaskat med Equimax och Noromektin åren innan(inte fölisar, de fick Axilur). Jag ifrågasätter då det första träckprovet som säger att två hästar är parasitfria, alla hästarna har ju gått i exakt samma hage.
Kliniken säger då helt sonika att träckprov inte går att lita på till 100%!!:eek:

Så gott folk, hur ska vi ställa oss? Är det veterinärerna som inte kan? Är det avmaskningsmedlen som inte fungerar som dom ska? Är det maskarna som är resistenta eller är det träckprovet som inte fungerar?
Det man måste förstå är att träckprovet visar den mängd ägg som finns just vid provtagningstillfället, alltså det måste finnas vuxna äggläggande maskar för att provet ska visa positivt. Tar man provet vid fel tidpunkt, t.ex. för tätt inpå en avmaskning, så visar provet noll. I första hand är avmaskningen till för att skydda MARKERNA från ny smitta, att man där bryter smittcirkeln. Bandmasken släpper ägg sporadiskt och kan vara svår att hitta i träckprov. Det finns ett eget prov för den och man kan också ta blodprov för att leta efter antikroppar. Dessutom - avmaskningsmedlen ska ges i tillräcklig dos och man måste se till att hästen verkligen får i sig avsedd mängd och inte lyckas spotta ut någonting. Att man ger tillräcklig mängd och inte höftar för lågt på vikten.

Nu är det ju faktiskt så att man litar förhoppningsvis mer på en utbildad veterinär än en figurin på ett forum, även om vi här inne besitter enormt med kunskap rent erfarenhetsmässigt, till och med mer än en veterinär.
Absolut! Men alla veterinärer kan man tyvärr inte lita på vad gäller parasitfrågor. Många har inte tid eller intresse att hålla sig uppdaterade. Vill man ha fler åsikter så kontakta gärna SVA parasitologen, mycket trevligt och garanterat kunnigt folk där!

Man behöver som hästägare veta vilka medel som tar vilka maskar och hur länge äggen hålls borta. Inget medel tar alla blodmaskar eftersom de inkapslade tidiga larverna inte nås av någonting. Lilla blodmasken är hästens vanligaste parasit men de allra flesta hästarna klarar av att hålla dem stången själva. Unga hästar och hästar med nedsatt immunförsvar fixar inte detta och får i sig mer smitta.

I stort kan man säga att 20% av hästarna bär på 80% av smittan. Alla hästar är individer och har olika stor motståndskraft mot parasiter och vissa hästar behöver inte avmaskas alls medan andra måste hållas på stadig avmaskningsrutin med hög kontroll.
 
Sv: Svampig mage på föl!

Nafayette och Madick, tack för bra och informativ info. Den kontakten jag haft, veterinären på Strömsholm, föreläser för andra veterinärer i parasitfrågor så nog känner jag att hon borde ha koll.

Jag har även anmält mig redan förra året till en "undersökning" om parasiter och med prov för avmaskningsmedel, jag håller tummarna att jag får vara med där...

Hm, om de slingrande vita långa :devil:'arna, dvs spolmaskarna, kommer undan ivomeck vore det ju inte så konstigt om den lilla bollen kan ha det? Jag såg spolmask ur bukopererade fölisens träck efter avmaskning med Axilur. Vi kanske ska prova med Axilur på IrpaSnirpas lilla plutt, det är ju värt försöket iallafall.

Nu som I-S säger så hoppas vi väl att de förb.. angreppen mot våra pärlor får ett slut någon gång. Mina hästar fick i höstas efter avmaskningen ett helt nytt bete, inget djur på närmaste 100 åren har gått där. Men så fick jag nya inackorderingar som sades vara avmaskade. Har de varit det har de utvecklat resistens för det var en hel del mask som kom ur dem, så nu är mitt "rena" bete inte rent längre...:(
Någon sade till mig att hästar från Island får man nästan trycka i hur mycket avmaskning som helst för att bli av med masken. Ena hästen var ganska nyss kommen från Island...:crazy:

Nåja, nu tar vi nya tag och försöker få ordning på lilla busfåret med bollmage :D!! Tack för tips och info, jag tackar för mig!
 

Liknande trådar

Avel Jag kommer att i helgen få hem 12:a han är 8 månader och precis avvand. Mamman är nu såld och när nya ägarna hämtar stoet så lämnar de...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 510
Senast: Fenestra
·
Foder & Strö Är det någon som har tips på hur jag på bästa sätt ska utfodra mitt föl för att hon ska få i sig tillräckligt med protein utan att hon...
2
Svar
21
· Visningar
4 581
Senast: Madick
·
Trav Vi skulle ju inte betäcka i år... Nu står vi med tre ston som högst troligt ska bli betäckta. Trots allt.... HJÄLP OCH FUNDERINGAR...
Svar
0
· Visningar
1 259
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp