dåligt skött föl/åring?

skatten

Trådstartare
Jag kommer att i helgen få hem 12:a han är 8 månader och precis avvand.
Mamman är nu såld och när nya ägarna hämtar stoet så lämnar de fölet här hos mig innan de kör vidare. Jag äger inte varesig sto el föl utan försöker bara hjälpa en vän som inte har ordning på sitt liv nu, skillsmässa och ett föl som hamnat mitt i det.
Sto och föl har varit på bete och stannade sen kvar där på lösdrift.
Det visar sig nu att fölet aldrig är avmaskat och heller inte vaccinerad.
Enligt nytagna bilder jag sett så är den tjock men inte fet den har fram till nu bara ätit hösilage och diat. Den är ibland lite lös i mage säger dom.

Hur tusan gör jag nu med avmaskningen, jag har läst här om spolmask och om att "inte väcka blodmasken"
HJälp vad skall jag maska han emot, vilket preparat ska jag använda och vad ska jag INTE använda. Vilka intervaller är lämpligt med tanke på att den aldrig är maskad?

Sen blir jag inte klok på foderstats beräkningsprogrammen..
Vi har ett hösilage med en Ts på 60%, 10,0 MJ/kg ts och 83g effektivt råprot/kg ts. Och om jag räknar på 10 kg hösilage så varnar programmet på för mycket av både Mj och protein, det verkar ju helt snurrigt jag trodde jag skulle behöva tillföra mer protein.

Hjälp hur ska jag ta hand om killen:confused:
 
Sv: dåligt skött föl/åring?

Maska med Axilur, kommer det mycket maskar skulle jag ta ett träckprov sen när det gått tillräcklig tid.
 
Sv: dåligt skött föl/åring?

Det räknar väl på vuxen häst? Håll koll på mineralerna och ge fri tillgång, jag skulle lägga till lite protein med ev mineraler, exv lite lusern och potatisprotein (tror på att tillsätta protein från olika källor).
 
Sv: dåligt skött föl/åring?

Vad gäller avmaskningen: du behöver ändå få recept av veterinär.
Det är väl ganska klokt att förklara situationen för veterinären och få råd om lämpligt preparat och dosering.

För övrigt låter det i mina öron faktiskt OK att fölet diat och fått hösilage hittills. Fullt adekvat uppfödning av föl, även om man glömt bort maskning och vaccination.
 
Sv: dåligt skött föl/åring?

Ja, har den diat fram tills nu lär den inte ha näringsbrist.
Ha koll på att den äter grovfodret ordentligt, finns föl som äter dåligt första tiden utan mamma. Luzern blandat med havrekross brukar gå ner då. Jag brukar också ge ett pelleterat helfoder för föl och unghästar.
Och så ett snack med veterinären för råd om avmaskning.
 
Sv: dåligt skött föl/åring?

Får inte alls ihop det med att den skulle vara dåligt skött av texten i inlägget? :confused:

Man ska helst fodra med bara grovfoder om det går, vilket har gjorts i detta fallet och fölet är fin i hullet. Vad är problemet?

Det är inte brukligt att vaccinera innan 6 månader ålder, fölet är bara 8, knappast något att klaga på. Det är nog mer normalt att man väntar till alla fölen är avvanda eller att man väntar tills nästa gång veterinären ändå ska ut. (eventuellt så säljer man fölet och så slipper man den kostnaden)

Ditt hösilage verkar vara alldeles lagom för en växande unghäst, ge den fri tillgång på det och komplettera med mineraler/kalk om det behövs. Har du tur äter den tillräckligt med hö och så slipper du ge kraftfoder.

Angående avmaskning bör du prata med en veterinär. Men det verkar ju inte vara någon panik med detta heller. (även om det bör göras)
 
Sv: dåligt skött föl/åring?

Till skillnad från alla andra här så hade jag varit lite brydd, precis som du i ditt läge.

Om mamman mjölkat riktigt bra efter betessäsongen och de fått ett BRA hösilage så är det ju lugnt på näringsfronten men de flesta ston går ner bra mycket i mjölkproduktion när betet tar slut.

Som 8 månaders är fölets matsmältningssystem ännu inte färdigt att processa enbart grovfoder så jag hade omedelbart satt den på en uträknad foderstat innehållandes någon typ av fölfoder med mjölkprotein.
Detta skulle naturligtvis fölet varit invant på ett bra tag innan avvänjning och flytt men folk verkar inte ha koll på föls behov tyvärr.

Men är fölet bra i hull hade jag räknat på mitt grovfoder, tillsatt fölfoder med mjölkprotein och ev mineraler som behövs samt omedelbart skickat ett träckprov och i väntan på svar avmaskat med Axilur mot spolmask. När träckprovsvaret kommer vet du om du även behöver avmaska mot något mer.

Sedan träckprov igen senare i vår.
 
Sv: dåligt skött föl/åring?

Tack wrangler för att du inte tycker att jag är nojjig:crazy:

Vad jag menar med att den är dåligt skött är att hästarna har gått mer eller mindre vind för våg sedan i höstas, det har haft fri tillgång till hösilage men det är inte analyserat, stoet är tunn men fölet ser rund ut, hoppas bara att den inte bara är bukig, det kan vara svårt att se på ett foto.

Hästarna har gått på en lösdrift med hårt tryck dvs inte alltför stor, lite för många hästar och det har alltid varit en vinterförvaring för unghästar där och det tycker jag borde bädda för ett högt parasittryck:confused:

På min fråga om verkning så svarade man att visst var den verkad men sen har den slitit sina hovar så bra själv...

På foderstats programmet så kunde man mata in hästens ålder och beräknad vuxen vikt så beräkningen är uträknad för en 8 månaders SWB men ändå så slog det i taket redan vid 10 kg och då var inget lucern eller kraftfoder inkluderat.

Jag har axilur så det får den på en gång och sen får den väl vänja in sig på vårt hösilage innan jag börjar med mjölkprotein foder eller det kanske den kan få på en gång?
 
Sv: dåligt skött föl/åring?

Jag tycker du tänker rätt, och det är ju inte mycket du kan göra mer än att se till att det blir ordning från och med nu så att säga.

Nu läste jag lite mer noggrant :angel: och ditt silage är ju super.
Överlag ligger Hästsveriges program lägre i behov än om man räknar själv och använder SLU's behovsrekommendationer, även om du såklart kommer upp i behoven fort med så koncentrerat grovfoder. Jag har bara bra erfarenheter av det till unghästar.
Om han ser bra ut i hullet -dvs inte bara är bukig när du får känna på honom- och han äter ordentligt så räcker det kanske med ditt hösilage eftersom det är så koncentrerat, och han är ju ändå inte invand på kraftfoder.
Sålänge han inte drar iväg i växten hade jag inte brytt mig om ifall han låg över behoven, bara sett till att han fick i sig alla mineraler och vitaminer.
 
Sv: dåligt skött föl/åring?

Men vad bra att silaget även är bra för växande småttingar:laugh:
Alla hästarna i stallet är fina men jag trodde att det krävdes ännu bättre till en åring.
När du skriver "inte drar iväg i växten" så syftar du på höjden? Så om den skulle bli lite tjock men växer i normal takt så är det ok?
Jag tror nog att han får fortsätta att bara äta silage tills jag ser hur hans kropp reagerar.
 
Sv: dåligt skött föl/åring?

Hur många kg hösilage får du i honom? Om det är 83 gram smältbart råprotein per kg ts så är det knappt 50 gram per kg foder. Det ser dock ut som du har en bra kvot mellan hö MJ och smpr.

Vilket foderstatsprogram har du för jag har tidigare haft ungefär samma värden som du och jag har absolut inte täckt proteinbehovet hos våra växande unghästar. Då hade jag ändå en högre % ts.

Snällt för magen är lusern vilket du kan finna med 150 gram smältbart per kg foder och ungefär 8 ? tror jag det brukar ligga på i energin.

Kruxet är att få i dem tillräckligt mkt hösilage.

Vad jag brukar försöka hålla extra koll på är energin så de inte "drivs" för hårt. det är lätt att energin blir för hög när man försöker täcka proteinbehovet. Men bas på bra grovfoder och sen lusern samt ev potatisprotein/soja brukar klara proteinbehovet.
 
Senast ändrad:
Sv: dåligt skött föl/åring?

Samma här, håller också med er två i de råd ni skrivit.
Jag hade också oroat mig, framförallt för att den inte är avmaskad. Jag skulle rådgöra med veterinär när du ber om avmaskningsrecept, och sedan följa dennes råd om möjligt träckprov efteråt osv. Tur för hästen att du engagerar dig:)

Jag har tidigare i livet köpt ett föl och en unghäst samtidigt från uppfödare, som endast ätit fritt av grovfoder utan analys, sporadiskt fått kraftfoder med lågt proteininnehåll, samt fölet då diat. Hästarna var fina i hullet, men hovkvalitén var urusel, och likaså drog de iväg på höjden i rasande fart, när de fick näringsriktigt foder, trots rätt balans mellan MJ och smrp. För tvååringen slutade det i katastrof hon växte snett och fick allvarliga problem med skelettet.

Medan fölet kunde "räddas" genom att bromsa tillväxten eller hur jag ska uttrycka det, med hjälp av veterinär, foderrådgivare och hovslagares goda råd och hjälp, och sakta tillföra rätt byggstenar. Hon är idag en aktiv tävlingshäst, med goda resultat, trots att hovis aldrig trodde hon skulle kunna trava, som det såg ut då, men vi fick någon typ av extra tillskott utskrivet.
 
Sv: dåligt skött föl/åring?

Är analysen gjord för nötkreatur? Den måste i sådana fall omvandlas till häst. Vet inte vilket foderstatsprogram du använder men kom ihåg att föra in värdena per kg foder. Tycker absolut inte att du är nojig! :)

Noa
 
Sv: dåligt skött föl/åring?

Vet inte om jag gjort fel men räknat på SmRp som ligger på 28 g/kg foder...

Noa
 
Sv: dåligt skött föl/åring?

Åringen i fråga har nu anlänt men det uppdaterar jag om imorgon.

Vill bara tacka er alla som delar med er av er kunskap:bow:
Jag läser och tar in!
 
Sv: dåligt skött föl/åring?

KL
Fått hem flertalet undernärda hästar, både äldre och unghästar. Helt slutat med foderstatsprogram och uträkningar. Hästar är individer med olika näringsupptag/förbränning, och beror på om dom är under uppträning osv.

Fodrar med ögat och ger fri tillgång grovfoder och grov 125 tills dom stabiliserat sig, avmaskning sker på alla nya hästar till stallet. Vill inte ha parasiter på mina marker, dom få gånger vi kollat med träckprov har det varit lugnt.
 
Senast ändrad:
Sv: dåligt skött föl/åring?

KL
Fått hem flertalet undernärda hästar, både äldre och unghästar. Helt slutat med foderstatsprogram och uträkningar. Hästar är individer med olika näringsupptag/förbränning, och beror på om dom är under uppträning osv.

Fodrar med ögat och ger fri tillgång grovfoder och grov 125 tills dom stabiliserat sig, avmaskning sker på alla nya hästar till stallet. Vill inte ha parasiter på mina marker, dom få gånger vi kollat med träckprov har det varit lugnt.

Fast det är väl kanske lite skillnad på en ung/äldre häst och en häst på 8 mån?
TS oroar sig ju för de tidiga månaderna i livet,perioden efter betet, och fölet/åringen behöver ju flera byggstenar för både tillväxt av skelett och muskler, hovar osv. tänker jag, inte bara efter ögonmått på hullet :)
 
Sv: dåligt skött föl/åring?

KL
Fått hem flertalet undernärda hästar, både äldre och unghästar. Helt slutat med foderstatsprogram och uträkningar. Hästar är individer med olika näringsupptag/förbränning, och beror på om dom är under uppträning osv.

Fodrar med ögat och ger fri tillgång grovfoder och grov 125 tills dom stabiliserat sig, avmaskning sker på alla nya hästar till stallet. Vill inte ha parasiter på mina marker, dom få gånger vi kollat med träckprov har det varit lugnt.

Så kan man ju dock inte riktigt tänka med en växande unghäst, särskilt inte under det viktigaste året i deras liv fodermässigt.

Vad som händer i skelettet ser du inte med blotta ögat. Och det som händer när en häst i den åldern inte får sina behov av mineraler tillgodosedda på ett bra sätt är att jämföra med en tegelmur som byggs med en rad frigolit. Ju längre ned frigolitraden sitter desto tidigare kommer muren gå sönder, just där.

Visst kan man se om unghästen får för mycket energi tex, genom att den drar iväg i växten eller blir fet. Även om det är lite för sent när man väl ser det.... Men du ser inte att unghästen får för mycket/för lite av viktiga mineraler och en störd mineralbalans och därmed tillväxtstörningar i skelettet, och dylika saker.
Dessutom är det inte säkert att "muren" går sönder direkt utan det gör den oftare lite senare i livet när den utsätts för påfrestningar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 726
Senast: Jiovedi
·
Hästvård Hej! Lite kort och gott innan. Stoföl, född 26 juli 08. Avvand 1 feb 09 (stoet föll ur alldeles för mkt och behövde mer hjälp...
2
Svar
21
· Visningar
2 052
Senast: IslandsMalin
·
Foder & Strö Jag har ett sto som gått med föl vid sidan i år (hon är inte ombetäckt) hon har vart väldigt svår att hålla i vikt och tappat mycket...
Svar
19
· Visningar
2 639
Senast: caballus
·
Z
Hästvård Intressant och relevant artikel jag hittade på Fass hemsida. Artikeln i sin helhet finns på...
Svar
8
· Visningar
2 015
Senast: Zebung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp