Dåligt självförtroende i ridning/hästhållning

Sv: Dåligt självförtroende i ridning/hästhållning

Som flera här har sagt, man behöver inte hoppa. Jag tror att en del av oss helt enkelt aldrig kommer att gilla tjusningen med att hoppa eftersom det innebär för mycket oro. Jag var ständigt orolig för hoppningen när jag red på ridskola. Jag förstod sedan att jag inte var ensam om det för efter några år tog de bort hoppningen från de vanliga grupperna.

Jag valde sedan att köpa en häst som jag känner mig trygg med. Jag är inte rädd när jag rider (jätteskönt). Efter några år tyckte jag att jag ändå skulle pröva att hoppa min häst. Hon älskar att hoppa men är ganska storhoppande så jag tyckte ändå det var läskigt. Så nu får andra hoppa med henne.

Jag tycker också att du ska försöka hitta en medryttarhäst som du trivs med. Vi måste acceptera att vi är olika och försöka hitta den ridning vi trivs med och som är lagom utmanande.

Har också problem med osäkerhet och rädsla. Har märkt att det lätt blir till en ond cirkel, jag blir tveksam och frågande i min kommunikation till hästen som då försöker ta kommandot, vilket gör mig ännu mer osäker. Efter ett par mindre incidenter har jag bestämt mig för att sluta försöka spela erfaren och modig som jag inte är och istället bara jobba med att hitta tillbaka till en bra rid-känsla.

I min ridskolegrupp är det ett par deltagare som aldrig hoppar. Ridläraren accepterar det utan att försöka tvinga dem. En av dessa deltagare rider helt suveränt förövrigt och jag tycker att hon är modig som säger ifrån och drar sina egna gränser.

Jag tänkte idag, varför rider jag egentligen? Jo, för att jag upplever det som en sund, lustfylld, utmanande hobby. Inte som något som måste göras på blodigt allvar. Ställ dig samma fråga du och gå vidare utifrån det. Alla kanske inte måste vara supermodiga för att syssla med hästar och ridning? Kanske är det ok ibland att erkänna sin feghet? Lycka till!

*kl*

Tack för alla era svar.

Att skaffa medryttarhäst igen känns inte aktuellt. Jag har som sagt varit medryttare tidigare och har numera inte tid med det (småbarn och villaägare) utan lektioner är mitt enda alternativ. Såvitt jag vet finns inga hoppfria lektioner på min ridskola men visst skulle jag kunna säga till om att inte behöva hoppa. Men då skulle jag förmodligen missa väldigt mycket ridtid, då man t ex ofta står stilla under banhoppning och då det är trångt i ridhuset under annan hoppning och svårt att åstadkomma något på en sån liten yta. Det är tyvärr väldigt dyrt att rida på min ridskola, 4300:- per termin och det känns ju inte som att man vill slänga bort alla dessa pengar på ingenting. Förra terminen hoppade vi jätteofta, kanske 2/3 - 3/4 av alla lektioner (min ridlärare fick dille på hoppning). Det var dock väldigt nyttigt, för jag kände då att jag blev mycket säkrare på hoppning. Det konstiga är ju att dessa känslor har dykt upp först denna termin (nu har vi inte hoppat lika mycket utan banhoppningen kom väldigt plötsligt). Jag har inte heller LUST att sluta hoppa. Jag vet ju att det KAN vara roligt; när det går bra så är det ju jätteroligt. Och det var inte heller länge sen det gick bra.

Jag tror inte detta har särskilt mycket med hoppning att göra, utan det handlar nog mer om psykologi och självförtroende rent allmänt. Jag är också rädd för att detta dåliga självförtroende i hoppning skulle kunna smitta av sig på övrig ridning... tänk om jag plötsligt blir rädd för att rida dressyr också, då vore livet ju fruktansvärt trist.

Känner likadant som du. Jag har en stor tuff fjording som märker att jag är rädd och nu har fått övertaget. Han är super lugn och snäll och "tar hand om mej", han väljer vägen när jag är osäker. Han ska väl antagligen säljas nu och jag vet inte om jag vågar köpa någon ny häst, med rädslan för att det kanske blir likadant igen. :(
har tyvärr inget bra tips, men som någon annan sa, prata med din ridlärare så att h*n vet om att du är rädd och kan ge dej en häst som du känner dej tryggare med.

Senast ändrad av en moderator:

Hej igen.

Nu har det gått några veckor. Vi har inte hoppat nåt mer och det känns skönt. Jag har också träffat på den mest underbara häst jag nånsin ridit. Jag känner mig fullkomligt trygg och han går hur fint som helst. Enligt ridläraren är det stallets bästa häst, kan piaff osv, och jag vet ju att det inte är pga mig han går så bra, men det stärker onekligen mitt självförtroende när jag ser honom gå fruktansvärt illa i nybörjarlektionen före oss och sedan när jag rider honom går han i form från början till slut, även i övergångarna... :bump:

Tyvärr är han ingen hopphäst... (men förälskad är jag ändå)

Vad härligt att höra!

Det är kul att höra att allting verkar ha löst sig till det bästa. Nu håller jag tummarna för att det skall fortsätta så här bra. Håll oss gärna fortsatt informerade nu när det är på rätt väg.

Många kramar härifrån

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 121
Senast: Juli0a
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Ridning Jag red som ung, men slutade i tonåren efter en olycka där jag skadade mig ganska allvarligt. Tog några år att bli helt återställd och...
2
Svar
22
· Visningar
3 618
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar