Dåligt självförtroende hos hästen

Prinzess

Trådstartare
Ja som rubriken säger, min ponny har fått dåligt självförtroende. Han har aldrig haft det innan, han har snarare varit tvärt om. Men i slutet av sommaren var han hos min tränare i några dagar för jag var iväg och sen dess har han inte varit som vanligt. Han är så osäker på sig själv och vi gör allt för att få honom bättre.

Senaste tävlingen gick det så långt att han spände ryggen så mycket att sadeln blev obehaglig och han fick sadeltvång och skickade av mig på parkeringen. Sadeln som för övrigt ligger väldigt bra men när han spände ryggen så mycket blev det obehaglig:(

Vi har tänkt att bara rida och ha roligt, tänka framåt så han får upp det igen. det jobbiga är att elitseriens andra omgång är om 2 veckor, jag vill ju inte skynda på honom men vore ju bra om han kunde må lite bättre. Har ni några tips på hur jag ska få upp hans självförtroende?
Han är 7 år nu och är lite ouppfostrad i stallet så det gör det ju lite jobbigare.

Sv: Dåligt självförtroende hos hästen

Är ni säkra på att han inte har ont? Låter lite som det om han spänner sig sådär.
En koll på ryggen kanske vore en ide. Hände det något hos tränaren? Har han gått omkull kanske?

Vi har equiterapeuter och sadelprovare som har kollat honom och sadeln. Jag red på morgonen innan tävlingen och då var det inga problem och han gick på så bra. Det är bara på tävling han blir sån.

Vad hände hos tränaren?

För att utesluta problem så är veterinären en bra början.

Sedan förstår jag inte riktigt vad du menar med att problemen började hos tränaren (eller i samband med det) om du nu hästen är okej hemma men inte på tävling. Var och när är det problem med hästen? Och hur yttrar de sig om det, problem med sadel och rygg är inget man direkt förknippar med dåligt självförtroende i första hand.

Alltså han blir så nervös, när han blir nervös spänner han ryggen. Han blir lätt nervös men i våras och under sommaren så har han varit mycket bättre, han fick bättre självförtroende och var inte alls så nervös på tävling.
Och när han kom hem igen så gick han så kompakt, vi har kämpat länge nu med att bara få honom att gå fram. Jag vet inte om det hände något där som fick honom att tappa självförtroendet.

Eller så har något hänt så han får ont, du har misstänkt det själv med tanke på sadelutprovning och equiterapeut.

Har du pratat med din tränare?

Sadelprovning var för att han behövde en ny sadel och jag brukar alltid kolla igenom mina ponnyer med en equiterapeut eller kiropraktor :)
Alltså det här var första gången han blev såhär och det var första gången på jättelänge som han var såhär nervös. När han fått se sig runt andra dagen så slutade han spänna sig.

Jag vet att hon gjorde IR benhandling på honom. Någonting jag aldrig skulle göra för jag tror inte riktigt på det.

Det låter mest som han behöver tid, kanske blev han orolig när han blev brotskickad.

Ja jag har tänkt det att han behöver bara tid på sig att få upp det igen. Att allt ska vara roligt igen.
Han har varit "bortskickad" hos henne förut samt jag har varit där flera gånger på ridläger men jag vet inte.

Ja antingen är det ett fysiskt problem, att hästen är stressad eller en kompination av de båda. Det är inget som kan avgöras via internet.

Smärta ger ofta stress symptom. Du kan välja att tro att det är stress och ha tålamod, ägna dig åt miljöträning och ge hästen gott om tid eller undersöka hästen ordentligt (exv på klinik) för att utesluta fysiska problem.

Jaa ska nog ta och kolla upp honom lite :)
Dock måste man åka långt för att komma till en bra klinik här..

Kolla tänderna också och ta ett snack med tränaren om det.
Har nåt hänt där så borde ju h*n tala om det.

Sadelprovning var för att han behövde en ny sadel och jag brukar alltid kolla igenom mina ponnyer med en equiterapeut eller kiropraktor :)
Alltså det här var första gången han blev såhär och det var första gången på jättelänge som han var såhär nervös. När han fått se sig runt andra dagen så slutade han spänna sig.

Jag vet att hon gjorde IR benhandling på honom. Någonting jag aldrig skulle göra för jag tror inte riktigt på det.

Du har en ponny som spänner ryggen och inte vill gå fram, håll inte på o jolla med alternativa behandlingsmetoder utan ta in den till en klinik och be dom utreda ryggen. Spelar roll om det är långt, det är ingen anledning att låta bli.

Går fram kan jag ju verkligen säga att han gör och ska bara säga det att han spänner aldrig ryggen så annars. Det har hände nu en gång..

Går fram kan jag ju verkligen säga att han gör och ska bara säga det att han spänner aldrig ryggen så annars. Det har hände nu en gång..

Men du skrev detta:

vi har kämpat länge nu med att bara få honom att gå fram

samt detta:

Alltså han blir så nervös, när han blir nervös spänner han ryggen

Vilket ger intryck av att det är ett problem med en bakgrund, och inte en engångsföreteelse?

Jag undrar om du inte menar att när han blir rädd så drar han in gumpen och då hamnar bakbenen långt in under magen och ryggen blir då som ett upp och ner vänt u. om det är så tror inte jag han har ont utan det handlar om som du säger rädsla. Jag hoppas att jag klargorde rätt här nu:)

Ja det är precis så han gör :)
Rumpan försvinner, skulle man bara snudda honom med spö på tävling så är rumpan försvunnen! x)

Du har en 7-årig ponny som vid tävling blivit nervös, spände sig och körde upp ryggen och slängde av dig.
Du skriver om att ge hästen tid att "hitta sig själv" men om två veckor vill du ut i elitserien.

Jaha?

Vad är det för fel med att låta din spända ponny tränas och byggas upp i lugnt tempo och vara med på lätta tävlingar under din och ponnyns kapacitet för att bara ha det trevligt?
Ponnyn är faktiskt ganska ung (även om jag har ridit tävling på min 4-åring som dock inte spänner sig och blir nervös utan ställer sig och solar avslappnat medan han väntar på sin tur) och behöver antagligen tid - riktig tid.

Utifrån olika inlägg från din sida, tolkar jag det som att du är ambitiös och vill tävla och tagit dig en bra bit upp i klasserna.
Ha inte så bråttom! Vänta in ponnyn!

Ja hade jag kunnat så hade jag gärna låtit honom vänta. Han gick jättebra på tävlingar i våras men nu har han blivit nervös igen. Det är så att vi kvalade till elitserien i våras och egentligen har vi inte tillräckligt många ryttare i laget. Även att han spänner sig så är han ändå den som "går bäst" i laget.

Sen tror mina tränare att han kanske var lite i en växtperiod för han stod helt still mellan 4-6år och han har blivit större än 145cm nu och biffat upp sig mer. Att det är därför han har backat tillbaka lite nu. På den senaste tävlingen(den innan jag åkte av) fick han upp en eldfluga i skapet så han sprang runt och bockade, sparkade och var helt galen för den där hemska flugan. Kan ju med vara lite därför han är rädd för han tyckte det var riktigt obehagligt.

Men när snart är eliten över och han ska få ta igen sig. Om han inte blir såld innan då jag är 18 nu :s

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 192
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 489
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 858
Senast: mars
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka