Dåligt sammvete?

M

metropxx

Måste skriva av mig, har aningen dåligt sammvete.

Jag är medryttare. Har inga fasta dagar.
Denna vecka skulle jag ha torsdag, fredag och lördag.

Hon är halt just nu och kan (såklart) inte ridas.
Var ute i torsdag och fredags och pysslade med henne.

I dag följde jag med en på tävling och var borta hela dagen (värkligen hela dagen, åkte 07 hemmifrån och var tillbaka 19:40).

Jag hade tänkt åka till stallet, men hon jag följde med på tävling(hon står inte i samma stall som min medryttarhäst) undrade om jag värkligen behövde åka ut så här sent, ägaren ska ut till henne i morgon bitti.

Jag kännde mig helt slut,så jag ringde ägaren och kollade med henne och förklarade att jag hade varit borta hela dagen och i sånt fall skulle åka då (19:40) till det stallet (åker komunalt), om hon tyckde det behövdes.

Hon sa " Nej du behöver inte åka ut nu, hon går ju ändå inte att rida" och vi ska höras av i morgon ang nästa vecka. Hon lät inte sur/arg och hon sa att hon inte var det om jag inte åkte(hade såklart åkt om hon hade velat).

Ändå känner jag mig som värdens sämsta medryttare just nu och har dåligt sammvete.
Jag sa att jag skulle ta henne på lördagen innan jag tackade ja att följa med på tävlingen (hade visserligen inte beräknat att det skulle ta sån lång tid), så visst det var dålig stil från min sida.
Har aldrig missat en dag jag har sagt att jag ska ta tidigare (har åkt ut även i vintras när hon inte var ridbar och nu i två veckor).

Hon står på lösdrift och det finns ett fodrings schema så mat har hon fått även fast ingen var ute hos henne.

Bör jag ha dåligt sammvete?
Om ni hade varit ägaren, skulle ni tyckt att jag har svikit er?

Sv: Dåligt sammvete?

Eftersom hästen ändå inte ska motioneras och det inte hängde på dig att ge henne mat eller vatten tycker jag att du kan vara lugn. Jag personligen hade tyckt att det var okej, men hade kanske velat att du hörde av dig tidigare under dagen. Så att jag hade kunnat åka ut om jag velat.

Men nej, du ska inte ha ångest över detta. Be om ursäkt när ni ses nästa gång om du tycker det känns bättre, så att ägaren verkligen vet att det var ett misstag.

Äsch, det är väl inte hela världen att du inte åkte till stallet i dag, tycker jag. Det viktigaste är att hästen i alla fall inte blev lidande av det (det hade såklart varit sju resor värre om du hade haft ansvar för utfodring o.s.v.).

Däremot håller jag med Pansi om att du kanske hade kunnat ringa till ägaren lite tidigare på dagen än senare på kvällen, men gjort är gjort. Jag hade då inte blivit arg eller sur enbart för en sådan här sak om jag var ägaren.

Håller absolut med tidigare svar...
Du har ju pratat med ägaren, om än lite sent, och hästen rids ju inte... Hade tyckt att det var en helt annan sak om hästen varit i träning...men nu var det ju inte så...
kram o ta det lugnt...

Tycker absolut inte att du ska ha dåligt samvete. Varför det liksom? Hästen mådde bra och du ringde till ägaren som sa att det var okej att du inte åkte dit.

Ingen skada skedd :)

Bör jag ha dåligt sammvete?
Om ni hade varit ägaren, skulle ni tyckt att jag har svikit er?

Tvärtemot vad andra hitills har svarat svarar jag.

Hade jag vart hästägaren så hade jag blivit riktigt förbannad faktiskt!

Har man tagit på sig att ha hästen vissa dagar, så har man, oavsett om det blir sent på annat som man anser vara roligare just då.

Jag hade ansett att du hade kunnat kolla till hästen tidigare innan tävlingen ELLER åtminstone ringt och sagt att du inte kunde så ägaren själv kunde åkt dit i rimlig tid.

Bara för att hästen inte kan ridas så ska man ju se över så den inte fått sår eller annat.

Ja, jag hade blivit arg, men det är ju jag, vill inte att mina hästar ska vara utan tillsyn en endaste dag!

Som häst'gare hade jag inte uppskattat det, vore bättre om du ringt tidigare. Hade ioförsig inte tyckt att det var någon katastrof heller.
Jag åker inte ut alla dagar till min häst. Han står ockå på lödrift och dom dagar han ska vila åker jag oftast inte ut. När jag hade honom närmare så åkte jag ut alla dagar. Men jag lägger inte ner 2 h i resa för att klappa lite på hästen och damma av honom.

Fast helt utan tillsyn blev ju hästen inte, om jag förstår saken rätt, eftersom någon uppenbarligen var ute och fodrade. Det hade förstås varit något helt annat om hästen hade blivit stående utan att någon alls var ute och såg att allting var ok (och fodrade o.s.v.) men att TS inte åkte ut pysslade lite med hästen en gång tycker jag som sagt inte är någon big deal.

Däremot hade jag om jag varit ägare förstås inte accepterat att det skedde vid upprepade tillfällen. Man måste såklart kunna lita på sin medryttare.

Bara undrar, hade du varit ärlig i telefonen och sagt att du faktiskt ville att jag skulle åka ut?

Som jag skrev så sa ägaren att jag inte behövde. Hade det varit så att hon hade velat det så hade jag faktiskt gjort det, hade aldrig skitit i det.

Men hon blev iaf inte sur, hon är bara glad att jag hjälper till så pass mycket som jag gör (hon brukar fråga om jag värkligen orkar och att jag ska säga till om jag inte vill ta så mycket, då ibland så tar hon bara 1-2 gg i veckan och jag resten).

Jag tycker du verkar vara en seriös person som tar din uppgift på allvar.
Jag hade inte blivit sur alls.

Däremot om det hände ofta att du uteblev så hade jag blivit det. Hade en medryttare ett tag när jag var föräldrarledig. Hon hade hand om hästen ett visst antal dagar i veckan. men det hände ganska ofta att hon messade samma kväll och sa att hon inte hann åka ut. Det innebar för mig att jag fick åka ut och mocka och ta hand om honom. Det som gjorde mig irriterad var att hon alltid hörde av sig så sent. Hon såg det som att det var ju min häst och fick hon förhinder så fick jag ju fixa det. Vilket jag ju också var tvungen till då han inte kan stå en hel natt i sin skit.

Men jag anser att om man har tagit på sig ett ansvar om att vara medryttare så får man också ta ansvaret de dagar man har hand om hästen, eller åtminstone ringa ägaren i god tid så man har möjlighet att planera. Det är inte bara att sätta bebisen i bilen och åka. Hon blev iallafall inte långvarig. Hästen blev halt och då försvann hon helt. Hade då turen att få tag på en annan tjej som det fungerade mycket bättre med.

Så jag tycker att ägaren till "din"häst borde vara glad att hon har en som som du, och det är hon säkert också.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 113
Senast: Lavinia
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 106
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 691
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
892
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst