Dåligt omdöme

Indyhope

Trådstartare
För tre veckor sedan kördes det provlopp på banan. En häst stannade i volten framför en annan, varvid den sista hästen körde upp i vagnen och reste sig. Kusken ramlade ur och hästen skenade runt 5-6 varv på banan med sidstänger och trasiga skalmar under magen. Som tur var klarade sig hästen bra och hade bara fått en liten smäll på ena bakbenet.

Två veckor senare var hästen (den som skenade) med igen i ett provlopp. Tränaren hade inte varit inne på banan med den efter skenturen och visste inte hur den skulle reagera. Hästen var stressad och tvärvände i volten så att hjulet vek sig och kusken ramlade ur igen, varvid en ny skentur tog fart. Även den här gången klarade sig hästen utan skador, eftersom tömmarna fastnade i hjulet och hela utrustningen satt kvar där den skulle.

Men nu till grejen här. Samma dag (!!) anmälde tränaren hästen till kval. Observera att hästen fortfarande inte har visat att han klarar av att volta utan att ta en skentur.

Sv: Dåligt omdöme

indyhope skrev:
För tre veckor sedan kördes det provlopp på banan. En häst stannade i volten framför en annan, varvid den sista hästen körde upp i vagnen och reste sig. Kusken ramlade ur och hästen skenade runt 5-6 varv på banan med sidstänger och trasiga skalmar under magen. Som tur var klarade sig hästen bra och hade bara fått en liten smäll på ena bakbenet.

Två veckor senare var hästen (den som skenade) med igen i ett provlopp. Tränaren hade inte varit inne på banan med den efter skenturen och visste inte hur den skulle reagera. Hästen var stressad och tvärvände i volten så att hjulet vek sig och kusken ramlade ur igen, varvid en ny skentur tog fart. Även den här gången klarade sig hästen utan skador, eftersom tömmarna fastnade i hjulet och hela utrustningen satt kvar där den skulle.

Men nu till grejen här. Samma dag (!!) anmälde tränaren hästen till kval. Observera att hästen fortfarande inte har visat att han klarar av att volta utan att ta en skentur.

Men hjälp, har människan ingenting innanför pannbenet? När ska den kvala då? Vet anpersonalen/veterinären om det? Dom kan ju förbjuda en sån häst att beträda banan på livstid...

Man får ju hoppas att den som håller i provloppen uppmärksammat det samma som du......

Annars är det kanske bäst för alla att du pratar med någon.

Jadå, de vet om det på sekris och har haft möte med måldomarnämden, men beslutade att inte vidta åtgärder utan låta tränaren ta ansvaret om det händer något.

Vi ringde och undrade i alla fall. Jag menar, det är inte kul om det händer något om man "vet" det innan. Dessutom är det två- och treåringar som går kval i samma lopp. Kvalet är på torsdag.

De sa då att de ville se hästen på banan innan tävlingsdagen så att den uppträder korrekt. Men jag vet inte om det räcker?! Tyvärr finns det ju inget stöd i reglementet. Man kan ju inte bli nekad att kvala. Fast jag tycker att det är rejält olämpligt.

Oansvarigt! :mad:

Fick mig att tänka på en incident som skedde här på banan i ett provlopp tidigt nu i vår. En amatör med nytagen körlicens tog ut sin tvååring, som bara varit för vagn i ett par veckor, i ett provlopp... Utan slaggjord, utan käk, i sulky.... Värmningen var närmast en uppvisning i rodeo, defilieringen likaså. Ekipaget blev tvångsstruket och när dom skulle bocka sig av banan och fick hästen in en kanonträff på kusken som blev slagen ur vagn och häststackarn tog sig en skentur. Kusken fick åka ambulans till sjukan men hästen klarade sig utan (fysiska) skador.

:crazy: :crazy:

Somliga verkar inte tänka på sin egen aller andras säkerhet...

Sånt där är så sjukt... Hade en delägd häst som jag tog bort efter ett kval för säkerhetens skull då han var en fara för omgivningen...

Tja, jag skulle heller inte våga kvala en sådan häst, varken för mig själv (vem vill riskera i onödan att bli slagen ur sulkyn?) eller för hästen (trodde de flesta hästar var värda lite pengar i alla fall) eller för säkerheten på omgivningen (dessutom skulle jag inte själv vilja att någon betraktade mig som en idiot).
Skulle min häst vara med i samma kval som denna, skulle jag nog överväga att stryka... :crazy:

Om jag hade häst i samma kval, skulle jag också stryka. Speciellt om jag hade en tvååring (det är en tvååring med i samma lopp). Men samtidigt känns det ju som om att jag som oskyldig råkar illa ut och blir tvungen att stryka bara för att någon annan har dåligt omdöme.

Jag fattar inte hur man kan anmäla till kval samma dag som en sådan sak händer. Han sa själv att han skulle låta hästen gå på banan i speedcart och sätta upp ett proffs för att se att allt var ok innan han tog ut hästen i provlopp igen. Och sedan gör han helt tvärtom och anmäler till kval och kör själv. :confused: :crazy:

Jag vågar knappt åka ut till banan och se kvalet. Det är klart att det kanske inte händer något, men risken är ju överhängande. Jag menar - hästen har två skenturer i minnet på bara tre veckor. :crazy: Och den var ju lagom stressad sist i volten. Klart att det sitter i huvudet på den. Usch!

indyhope skrev:
Om jag hade häst i samma kval, skulle jag också stryka. Speciellt om jag hade en tvååring (det är en tvååring med i samma lopp). Men samtidigt känns det ju som om att jag som oskyldig råkar illa ut och blir tvungen att stryka bara för att någon annan har dåligt omdöme.

Jag fattar inte hur man kan anmäla till kval samma dag som en sådan sak händer. Han sa själv att han skulle låta hästen gå på banan i speedcart och sätta upp ett proffs för att se att allt var ok innan han tog ut hästen i provlopp igen. Och sedan gör han helt tvärtom och anmäler till kval och kör själv. :confused: :crazy:

Jag vågar knappt åka ut till banan och se kvalet. Det är klart att det kanske inte händer något, men risken är ju överhängande. Jag menar - hästen har två skenturer i minnet på bara tre veckor. :crazy: Och den var ju lagom stressad sist i volten. Klart att det sitter i huvudet på den. Usch!

Du får berätta hur det går med kvalet och vad som händer... han kanske stryker innan *hoppas*

*suck* Kan berätta om en häst som skenade runt ett antal gånger... När den till slut fick startförbud (i sverige) så såldes den till finnland, som starthäst!! När jag frågade hur f-n dom kunde sälja den fick jag svaret att "dom hade talat om hur den var". Historien slutade med att hästen skenade rakt ut i trafiken och frontade med en bil. Hur oansvarlig kan man vara!!!!! :mad:

Hästen var *riktigt* ofräsch, vilket tränaren också konstaterade innan kvalloppet, men ÄNDÅ tog ut den till start (!!!). Fattar inte heller att inte veterinären körde av den från banan efter provstarten.
Hur som helst så klarade han av voltningen (med hjälp av helstängt huvudlag och totalt nerdövad), men gick ju sedan inte ett steg i loppet pga hälta. Han galopperade säkert 3-4 gånger och blev självklart diskad + rapporterad. Det såg så illa ut ett tag att man inte ens kunde avgöra om det var trav eller galopp han gick i... :crazy: :crazy:

indyhope skrev:
Hästen var *riktigt* ofräsch, vilket tränaren också konstaterade innan kvalloppet, men ÄNDÅ tog ut den till start (!!!). Fattar inte heller att inte veterinären körde av den från banan efter provstarten.
Hur som helst så klarade han av voltningen (med hjälp av helstängt huvudlag och totalt nerdövad), men gick ju sedan inte ett steg i loppet pga hälta. Han galopperade säkert 3-4 gånger och blev självklart diskad + rapporterad. Det såg så illa ut ett tag att man inte ens kunde avgöra om det var trav eller galopp han gick i... :crazy: :crazy:

Men hur dum får man bli egentligen?? Det är ju pinsamt, och pinsamt att se oxå... Stackars häst! :mad: Om man inte kan bedöma sån hälta, borde man inte få träna häst....

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 967
Senast: Takire
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 143
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 785
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 926

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka