Dåligt musklad

B

Branntorpstjej

Kanske något felplacerad tråd menmen:angel: .. vill bara ha lite hjälp med någon form av övningar som kan verka som muskeluppbyggande. Min ponny är en 22-årig New Forest, och hon har rätt dåligt musklad rygg, kors och bakben . jag vet att det bästa man kan göra är att rida hästen i form, men någonting utöver det? Klättra? Bada? Tips , tack !! :D

Sv: Dåligt musklad

Ge mer protein i fodret (kolla på foderforumet så hittar du flera trådar om detta).

Sv: Dåligt musklad

Klättra och bada är jättebra.

Tänk bara på att om de till synes är dåligt musklade i överlinjen så kan det också bero på proteinbrist eller allmänt dålig ämnesomsättning t ex, även spänningar. Kan vara en bra idé att även kolla upp sådant för annars kan man träna hästen gul och blå utan resultat :p

Som jag skrev i en annan tråd om backträning så tänk på att det är nedförsbackarna som ger bäst träning för dessa muskler (mer bärande än skjutande) men då behöver man ha hästen i bra balans. Testa gärna smygskritta i nedförsbackar och göra många halter/halvhalter så hästen lär sig hitta en bra balans. Det är väldigt bra styrketräning.
Allmänt att gå i skogen (dålig terräng) är bra muskelbyggande. Långa skogsturer :)

Om du ska dressyra kan det vara bra att börja med att träna från marken. Ta isåfall gärna hjälp av någon som kan så man verkligen får en bra "form", tömkörning eller arbete för hand kan vara bra alternativ, är hästen dåligt musklad kan den då bygga upp sig utan ryttare på ryggen för att sen förhoppningsvis bli stark nog att även klara det med ryttare utan att fuska.

Tänk att första steget är att stretcha överlinjen (rygg, hals) för det är ganska vanligt att de även är korta i musklerna om de ser omusklade ut. Även i det stretchingstadiet kan man få en del muskulatur "gratis", går de framåt/nedåt i skogen t ex så kan de muskla sig väldigt bra.

Just med de muskler du nämner finns det egentligen inga fusk till att få bättre muskulatur. Möjligen att man ser till att löshoppa om hästen har bra teknik och använder mycket rygg. Det gäller att se till att den får tillräckligt med protein, har en sadel som passar bra, inte har spänningar för då märks det på överlinjen ganska snabbt, och att den kan söka sig framåt/nedåt iaf vid ridning så den när den väl jobbar använder rätt muskler.

Liknande trådar

Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 394
Senast: Grazing
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 979
Övr. Hund Jag skrev här litegrann för att par år sedan men har sedan lång tid tillbaka bara läst i trådarna utan att skriva. Nu är det dock dags...
Svar
14
· Visningar
3 697
Senast: giovanna
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 386
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023