Dåligt med vita blodkroppar, blodbrist hjälp!!!

Sv: Dåligt med vita blodkroppar, blodbrist hjälp!!!

Hej Igen!!

Och tack för alla svar..

Liten uppdatering: Kontaktad veterinär stationen imorse , pratade inte med samma vet utan en som är kanon bra som jag haft tidigare..
Erlichos var inte taget, men hon sa att det inte var speciellt troligt att det skulle vara det men att vi ändå skulle ta det provet..
Mkt av det hon utläste av de andra provsvaren lågt med vita blodkroppar och blodbristen tyder på en tumör, men det var ju inte säkert..hur som helst så skulle de kunna komma ut på måndag och ta ett ev. nytt pov på erlichos..men sedan sa hon att man ska i åtanke att de kan bli väldigt dåliga av den starka medicinen och t.om stryka med :crazy: Så fick mer pencillin utskrivet över tel så länge + Fina dyne...Gav det på em..och han blev lite piggare..sparkade i boxdörren o tiggde mat , det har han inte gjort på länge :)
Antar att det var Fina dynet, 38 i temp idag.. Hur som helst skulkle jag ge detta nu fram till måndag och sedan höras med vet på måndag..Men jag ringde henne senare efter lite funderande och sa att fungerar inte detta så blir det troligtvis avlivning vet inte om jag vågar chansa och ge medicinen för erlichos om det nu är det..och att han kasnke inte klarar medicineringen -Vill ju inte orsaka onödigt lidande när han kan få dö lugnt o stilla :cry: Pendlar just nu mellan hopp och förtvivlan men det börjar luta åt att han kanske måste gå vidare..vill absolut inte se honom må dåligt..För övrigt äter han bra men är ju väldigt trött..:(
Han bajsar så dåligt , bara två högar på hela natten och nästan hela dan igår...:crazy:
Han ahr fått bulor på halsen av pencillinet, normalt??
Behöver lite kloka ord nu..:bow:

När dom har låga vita brukar det vara att dom HAFT virusinfektion och är på väg upp igen, typ rhinovirus, A2 el liknande.

Svårt med din pålle då han är såpass gammal, värmen kan ju också göra sitt till att han är hängig o trött...men det borde han ju inte få förhöjd temp av. Ge honom en vitaminbooster, be vetten ge honom ultrasan o beviplex när den kommer...

Tycker du resonerar vettigt ang en erlichiosbehandling....OM det skulle vara den så går den ju också i skov och hästen kan vara pigg i morgon.
Det finns inga andra symptom på att han fått feber ? tex foderinpackningar i käken, sår eller liknande ?

När dom har låga vita brukar det vara att dom HAFT virusinfektion och är på väg upp igen, typ rhinovirus, A2 el liknande.

Svårt med din pålle då han är såpass gammal, värmen kan ju också göra sitt till att han är hängig o trött...men det borde han ju inte få förhöjd temp av. Ge honom en vitaminbooster, be vetten ge honom ultrasan o beviplex när den kommer...

Tycker du resonerar vettigt ang en erlichiosbehandling....OM det skulle vara den så går den ju också i skov och hästen kan vara pigg i morgon.
Det finns inga andra symptom på att han fått feber ? tex foderinpackningar i käken, sår eller liknande ?

Ok *funderar* han hade ju hosta ett tag för ett par månader sen men började då med hösilage och det släppte ganksa omg..
Jo det är jättesvårt, idag provade jag att ha honom inne nästan hela dan han ville inte ut imorse utan vänderumpan till :crazy: och det har varit fruktansvärt hett idag..gick en promenad med honom under kvällen för magen, dock saaaakta,,..

Nej det ändå som kommit nu är ju "bölderna" på halsen men det började med pencillinet samt har han en hårlös torr fläck vid manken där det spruckit lite såg detta idag...vet inte vad det var..annars har han inte haft ngra små sår vad jag sett !?

Hur går det för dig? Har tempen gått ner?
Tycker synd om er....
Bra iaf att du fått tag på en veterinär som du kan pratat med

Får hästen penicillin intramuskulärt i halsmuskulaturen? Hur länge har den fått det? Det verkar ju inte som den blir bättre av behandlingen utan fortfarande har temp av och till. Det är inte så bra att spruta penicillin i halsen för länge då det ofta blir sådana reaktioner du beskriver vilka gör ONT! och kan göra hästen mycket slö och hängig av smärtan.

Dessutom ökar risken för penicillinchock ju längre du sprutar och desto mer inflammerad muskulaturen blir av injektionerna.
Vad jag förstår vet inte veterinären riktigt vad som behandlas? Det kanske skulle vara ide´att prova byta antibiotika till t ex trimetoprimsulfa i stället så du slipper spruta mer. Eller allra helst försöka hitta orsaken till feber, trötthet och stelhet i stället. Mycket underligt att inte tänka på fästingburen infektion denna årstid med de symptom hästen hade från början.

Vad beträffar Ehrlichios (Anaplasmos) så är lågt antal vita blodkroppar ett mycket vanligt fynd vid blodprovstagning. Bakterien förstör ju de vita blodkropparna (Finns inuti dem) och därigenom blir immunförsvaret nedsatt och andra infektioner kan uppkomma sekundärt. Det är också vanligt med lågt antal trombocyter (blodplättar) och ibland lågt blodvärde på blodprovet. Jag tycker du ska be att få blodprov taget för Ehrlichia ( Det är ju rätt årstid för det nu också, massor av fästingar)

Behandlingen med tetracyklin är inte helt utan risker men om alternativet är avlivning så förstår jag inte varför du inte skulle kunna prova att behandla. Blir hästen akut dålig av behandlingen får du väl avliva då i stället. De flesta hästar klarar behandlingen bra! O

Jag har själv en gammal häst som fick behandlas i höstas (25 år)
Hon fick inga biverkningar. Det är bra att ge någon form av mag-tarmbalans samtidigt.

Hoppas allt löser sig!

Får hästen penicillin intramuskulärt i halsmuskulaturen? Hur länge har den fått det? Det verkar ju inte som den blir bättre av behandlingen utan fortfarande har temp av och till. Det är inte så bra att spruta penicillin i halsen för länge då det ofta blir sådana reaktioner du beskriver vilka gör ONT! och kan göra hästen mycket slö och hängig av smärtan.

Dessutom ökar risken för penicillinchock ju längre du sprutar och desto mer inflammerad muskulaturen blir av injektionerna.
Vad jag förstår vet inte veterinären riktigt vad som behandlas? Det kanske skulle vara ide´att prova byta antibiotika till t ex trimetoprimsulfa i stället så du slipper spruta mer. Eller allra helst försöka hitta orsaken till feber, trötthet och stelhet i stället. Mycket underligt att inte tänka på fästingburen infektion denna årstid med de symptom hästen hade från början.

Vad beträffar Ehrlichios (Anaplasmos) så är lågt antal vita blodkroppar ett mycket vanligt fynd vid blodprovstagning. Bakterien förstör ju de vita blodkropparna (Finns inuti dem) och därigenom blir immunförsvaret nedsatt och andra infektioner kan uppkomma sekundärt. Det är också vanligt med lågt antal trombocyter (blodplättar) och ibland lågt blodvärde på blodprovet. Jag tycker du ska be att få blodprov taget för Ehrlichia ( Det är ju rätt årstid för det nu också, massor av fästingar)

Behandlingen med tetracyklin är inte helt utan risker men om alternativet är avlivning så förstår jag inte varför du inte skulle kunna prova att behandla. Blir hästen akut dålig av behandlingen får du väl avliva då i stället. De flesta hästar klarar behandlingen bra! O

Jag har själv en gammal häst som fick behandlas i höstas (25 år)
Hon fick inga biverkningar. Det är bra att ge någon form av mag-tarmbalans samtidigt.

Hoppas allt löser sig!

Hej !
Tack för svaret.. Jo han har varit "lite" piggare nu men hade i em temp på 38.6 suck..hänger med huvudet och är inte sej själv..
Vill ju inte dra det hur långt som helst om han nu lider, en provtagning för erlichos som sedan visar sej vara erlichos eller inte ,inte säkert att han blir bra utan sämre och får lida mer..det är så jag känner samtidigt vill jag ju att han ska bli frisk..men inte till vilket pris som helst..vet varken ut eller in :cry: Mår så dåligt av detta...ska ringa vet imorron igen så får vi se vad vi ska göra det är antingen erlichos provet eller avlivning som det står mellan...:cry:

Hej igen!!!

Ringde vet stationen imorse , pratatade inte med samma vet tyvärr..men iallafall så velade jag väl lite fram o tillbaka ang avlivning eller det här erlichos provet och som et lät på henne med tyckte hon att avlivning inte skulle vara fel gentemot honom eftersom det lät som att det skulle kunna vara en tumör..så idag har varit en otroligt jobbig dag fick nummer till en som avlivar med bult och ringde honom, han kunde komma på onsdag denna vecka eller i nästa vecka :cry:, och min älskade sambo fick ringa länsstyrelsen och miljökontoret för jag kände att jag orkar snart inte mer, är helt slut och har inte sovit ordenligt på länge...Vi fick tillstånd att begrava honom här hemma, vilket kändes skönt..men jag står fortfarande och undrar om jag gör Rätt?????:crazy:
Var ute efter jobbet idagdå hade han stått inne under förmiddan o vilat sej och hade 37.3 i temp :) Blev jätteglad men vågade inte hoppas för mkt men tänkte innerst inne att nu kanske det vänt??
Hämtar in honom 3.5timme senare han verkar pigg och går ganska raskt, kommer in tempar han står lös på gången och hänger med huvudet o då förstår jag feber igen.. 39 grader :cry::cry:
Ska jag avvakta lte till innan jag beställer tid för avlivning eller ska jag ta det redan denna vecka , tänker om jag ångrar mej tänk om han blir/kunde blivit bättre, för att ena stunden tänka att han är 31 år och har levt ett bra liv och jag hjälper honom vidare...
Tittade in i hans ögon idag och frågade vad han ville, tänk om man kunde få ngt svar..han bufflade på mej flera ggr..
Snälla tips råd

Tillägger att han äter fortfarande bra..och är i gott hull..det gör mej lite konfunderad när han mår som han verkar..
Och varför har han ingen temp på mornar utan bara på em.Kan det vara ett virus iallafall..:crazy:

Om han inte verkar må alltför dåligt så kan du väl avvakta lite. Jag begriper inte varför de inte kan ta ett enkelt blodprov för Ehrlichia. (Det verkar som de inte vill veta svaret själv ifall de missat den diagnosen....) Varför tror de att det är en tumör? Har han magrat av?

Det verkar inte som hästen är ordentligt utredd tycker jag. Visserligen är han gammal men det ska ju inte innebära att man inte blir tagen på allvar om man söker hjälp. Man kan ju inte avfärda alla gamla djur med att det är bäst att avliva direkt om det nu något man kan bota eller de kan bli bra ifrån utan större lidande.

Har han blivit bättre än vid insjuknandet eller sämre?

Om du har honom inne en hel dag och tempar morgon och eftermiddag. Har han temphöjning på eftermiddagen då också?

Hej!

Jag har också en äldre häst (snart 30 år). Hon var mycket trött, hängig och snubblig tidigare i år. Det togs blodprov som visade på kraftig järnbrist. Jag rekommenderades att ge FERATONE (flytande från biofarmab). Viktigt är att ge c-vitamin samtidigt för att hästen ska kunna tillgodogöra sig järnet. Det gick utmärkt med vanligt nyponpulver. Det syntes resultat redan efter 1 vecka på hästens välmående och efter cirka 1 månad var det helt bra.

Hoppas det ordnar sig.

Håller med övriga, om han faktiskt blir piggare till o från så kan du väl ge honom lite mer tid...och ett prov är inte helt fel.
Det låter inte som att han gett upp själv ännu.

Mitt sto svullnade upp i benen för ett tag sen o blev hängig, man behandlade mot erlichia. Hon var verkligen hängig o trött...efter ett par dagar piggnade hon till. På en gammal häst tar det ju ofta värre.

Jag tror ändå man vet själv när den dagen är kommen när de inte vill vara med längre, jag tycker de brukar tala om det själva. Det verkar inte som det än...på det du skriver

Om du känner att du orkar så är väl avlivning inte en helt fel idé. Kanske går diverse åkommor tillbaka men hästen blir inte yngre och lever väl egentligen på övertid.
En avlivning INNAN det blir stora bekymmer är att föredra tycker jag.
Lycka till med allt!!

Hej igen!!!
Och tack för era kloka rader..Var ute som sagt igår och han var feberfri men på eftermiddan 39 grader..och jag som tyckte han verkade piggare när jag tog in honom..ska prova att ha honom inne en hel dag som ngn sa och sedan tempa..så fort han går ut får han feber verkar det som??:confused:

Jo känns lite som de tycker det är onödigt att ta provet med tanke på ålder...menjag vet inte..min första tanke var ju erlichos och jag trodde det var lätt att bota men inget sådant prov togs..hur går det till egentligen och vad kostar det..tänker iallafall avvakta lite till..

Men om det bara var blodbristen som ger tröttheten så borde han ju inte ha feber eller???

tycker du ska låta pållen stå inne hela tiden istället... fick konstaterat erlichios på ena pållen hemma i fredags och han ska stå inne 14dagar till efter avslutat behandling och sen ytterligare 14dagar tillvänjning vid utegång igen...

tycker du ska låta pållen stå inne hela tiden istället... fick konstaterat erlichios på ena pållen hemma i fredags och han ska stå inne 14dagar till efter avslutat behandling och sen ytterligare 14dagar tillvänjning vid utegång igen...

Ok, ja jag är lite rädd bara att magen ska lägga av när hans står inne såpass mkt han har haft kolik tidigare i sitt liv dock var det ngra år sedan nu..
Han får ju som sagt ingen behandling nu utan avvaktar läget...behandlingen är ju vad det verkat på vet ganska svår och jobbig..Funderar på om det kan läkas ut själv, erlichios har för mej jag hört såna exempel men jag vet inte...vill ju absolut inte att han ska lida men idag var han bättre igen och det känns som han inte gett upp ännu, ...:crazy:

Han kan ju som en del andra har sagt ha ont av sprutningarna, en del hästar blir stela som plankor i halsen...har han det så är det heller inte konstigt att han är slö o hängig.

har ni kollat munnen på honom ?

febertopparna är ju lite knepiga men kan ha med ansträngning, värmen och bölderna att göra eftersom har inte verkar direkt sämre av dom.

Jag avundas dig inte alls i din beslutsvånda men så länge hästen mår ok så tycker jag du kan vänta.

*KL*

ANg erlichiosbehandlingen. Så men behandlar med tetracyklin intravenöst. Dvs endera får vet komma ut varje dag och spruta, eller så ställer man på klinik (det är väl inte riktigt ett alt för din gamle herre med klinik dock).

Själva behandlingen i sig är inte komplicerad, utan en intravenös injektion per dag i 5 - 7 dagar.

Däremot så det som är kruxet är att tetracyklin KAN slå ut hela magtarmfloran, och då får man ett riktigt akut läge på häst. Det har förekommit dödsfall. De flesta klarar dock behandlingen fint, men det är en risk ja.

Min behandlades på klinik, fick magtarmbalas (pronutrin tror jag det var, kan kika..) samtidigt 'för säkerhets skull'. Klarade behandlingen finfint, kom hem efter 7 dagar som en ny häst, fick kortisontabletter i tre dagar för kvarvarande stelhet. Fick under kortisonbehandlingen inte gå på bete/äta kraftfoder pga fångrisken, men i övrigt inga restriktioner. Fick gå ute som vanligt etc (dvs inget stå inne 14 dar och sen 14 dars tillvänjning).

Hans erlichios var 'kronisk' (icke akut) och han hade väldigt mkt symptom (obehandlad i minst nio månader..) och de trodd einte lederna skulle repa sig. Han blev helt återställd dock.

Hej hej!!!
Och tack för era svar..
Liten uppdatering: Han är feberFRI!!! :banana::banana:
Visst jag ska inte ropa hej ännu men såhär pigg har han inte varit på länge...ingen feber varken igår ellr idag..fast han gått ute ngra timmar , tempade efter och slutade då på 37.6 i temp..Mycket piggare och småsprang lite i hagen :eek:
Precis när man ordnat det mesta ringt runt och fått intyg om att begrava hemma och tänkt beställa tid för avlivning så går han o blir bättre :bump: Så nu avvaktar jag ett litet tag till för att se att det fortsätter såhär annars blir det steg 2 :cry:
Men just nu känns det jätteskönt inom mej...han såg så nöjd ut idag sparkade i boxdörren o tiggde och var sej själv...:banana:
håller er uppdaterade..:bow:

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Nu är jag rädd, på riktigt. Fbl mådde imorse inte bra alls. Varken ätit eller skitit sen kl 22, stod bara och hängde. Ingen temp, bra...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
26 311
Senast: Boj
·
Avel Mitt 12åriga sto som jag köpte i våras hade i onsdags jämntjocka svullna bakben, jag blev genast lite misstänksam och tog temp, 39,9...
Svar
14
· Visningar
2 349
Senast: Corax
·
P
Hästvård Skulle vilja höra era erfarenheter o åsikter om erlichia (som jag tycker är väldigt luddigt....) Min häst var nämligen hängig o...
Svar
6
· Visningar
876
Senast: weeh_
·
  • Låst
Hästvård Lånade annan tråd först men tänkte det kanske lättare få svar om jag skriver direkt här. För att göra en lång historia jättekort...
Svar
5
· Visningar
1 556
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010
  • Uppdateringstråd 31