Dåligt med vita blodkroppar, blodbrist hjälp!!!

annso80

Trådstartare
Hej!!

Min älskade pålle på hela 31år är sjuk...:cry: Har varit trött och hängig senaste veckorna , stel och haft "lite " feber Dock feberfri igår o idag!!!:) Vet var ute igår och tog fem olika provrör..:crazy:
Det ändå hon kunde hitta var att han hade bleka slemhinnor, vilket kunde tyda på blodbrist eller i "Värsta" fall en tumör..:eek:
Ringde henne under morgonen och hon hade fått svar på ngra av proverna men väntar på de andra och åk senare.. Men iallafall sa hon att det visadeblodbrist samt dåligt med vita blodkroppar!!!??? Kom mej inte för att fråga så mkt men funderar nu vad kan detta komma av ??? Blodmask? Snälla ngn som har ett litet hum :bow:

Sv: Dåligt med vita blodkroppar, blodbrist hjälp!!!

Ingen som svarat :(

Ska uppdatera lite , han går nu på pencillin 4:e dan idag ska sprutas i 7dgr sedan får vi se hur det ser ut...:crazy: Visade på en infektion/inflammation, vad vet vi inte exakt...
Han var feberfri igår men idag hade han feber igen..:cry:
Jag hoppas verkligen att han repar sej annars är det nog tyvärr dags :cry: Fick ingenting på blodbristen ngn som vet om man kan ge ngt speciellt för det???
Han går ute i hagen som vanligt..men börjar fundera på om han kanske bara ska få gå ute halva dagar så det inte blir så jobbigt för honom med flugor o skit..hur gör ni med era sjuklingar?
Snälla ngn som kan /vill svara :bow:

Har tyvärr inga svar på dina frågor men håller iallafall tummarna för din gammelherre:)

Men ang utevistelsen så försök att se vad han mår bäst av. Har själv en gamling, dock "bara" 24år å han e väldigt duktig på att visa vad han vill, vet ju bäst själv nämligen:D Går på bete från 1juni varje år men sen i aug börjar han bli trött, har kommit dem senaste åren, å vill gärna sova inne på nätterna ibland å det visar han klart å tydligt så då får han som han vill.
Ser han trött ut så ta in han nån timme, det e ju som du säger mkt flugor å skit nu.

Lycka till!

Hur många tror du det finns som har så gammal häst? Heder åt dig som kunnat ha den så länge.

Har tyvärr inga svar på dina frågor men håller iallafall tummarna för din gammelherre:)

Men ang utevistelsen så försök att se vad han mår bäst av. Har själv en gamling, dock "bara" 24år å han e väldigt duktig på att visa vad han vill, vet ju bäst själv nämligen:D Går på bete från 1juni varje år men sen i aug börjar han bli trött, har kommit dem senaste åren, å vill gärna sova inne på nätterna ibland å det visar han klart å tydligt så då får han som han vill.
Ser han trött ut så ta in han nån timme, det e ju som du säger mkt flugor å skit nu.

Lycka till!

Tack för svaret :bow:
Jo han visar rätt bra min med :D
Men idag kom han inte när jag skulle ta in...utan verkade vilja gå kvar en stund..men igår gick han halvdag och var då feberfri och man undrar om det blir för mkt för honom helt enkelt nu när han är sjuk för han är helt slut när han kommer in..
Nån mer som vill/kan svara???

Hur många tror du det finns som har så gammal häst? Heder åt dig som kunnat ha den så länge.

Jo han innehar en heders värd ålder..:bow: :bow: :bow:
Och han har varit så pigg och glad ända tills nu..jag ger honom en chans men går det inte så går det inte , då ska han slippa lida..men oj vad ont det gör :cry:

Feber, stel, lågt antal vita blodkroppar, sommar och fästingar.....

Det är inte Ehrlichios? (som numera heter anaplasmos) Dvs en fästingburen infektion? Vanligt penicillin hjälper ju inte då.

Är prov taget för detta?

Feber, stel, lågt antal vita blodkroppar, sommar och fästingar.....

Det är inte Ehrlichios? (som numera heter anaplasmos) Dvs en fästingburen infektion? Vanligt penicillin hjälper ju inte då.

Är prov taget för detta?

Jag tänkte på det jag med och påpekade det när vet undesökte honom, men det trodde hon inte..:confused: För då ska de få jättehög feber ett tag..vet inte om hon tog det provet ärligt frågade inte vad hon tog var så väck i huvuet eftersom det varit så mkt senaste tiden men undrar ju nu i efterhand hursom helst är han inte bättre om nån dag så ska jag återkomma till henne..Jag tänkte även på blodmask men det trodde hon inte heller..
Hjälper inte pencillinet mot ehrlichios????

Uppdatering.. han är lite piggare, ingen feber på morronen men ligger runt 38.5 på kvällen :crazy:
Sista dan på pencillin imorron. Har köpt järntillskott får vi se om tröttheten ger med sej!!:crazy:

Tycker veterinären att 38,5 på kvällen är feber?

Nej han får ingen vitlök..så det kan inte bero på det om du tänkte på blodbristen?

Ja han brukar ju ligga runt 37 Grader i vanliga fall så lite feber är det ju..och han det visade ju att han hade en infektíon på blodprovet..
sista dagen med pencillin idag , han är piggare men ändå väldigt trött ..lite feber som vanligt men ingen feber på morronen..kan han helt enkelt fått mer temp på äldre dgr??
Ger ju järntillskott nu, men funderar ändå på att ringa vet imorron o fråga om hon ska skriva ut mer pencillin och han får käka ngra dagar till känns inte som det släppt helt men samtidigt kan det ju var a blodbristen som ger denna enorma trötthet på honom..:crazy:
Vad tror ni??

tycker det är dåligt av veterinären om denna inte tog prov för erlichios... ett prov extra skadar ju inte och symtomen är ganska typiska...

hade själv vet ute ikväll pga plötslig hög feber, inga andra symtom öht... tagit prov för både virus o erlichios, få se vad provsvaren säger :crazy:

Ja jag är ju inte helt säker, kasnke tog hon det..allt var helt snurrigt i mitt huvud så jag frågade inte ens om hon tog det utan tog nog för givet iomed att jag påpekade att kan det inte vara erlichos? Hon svarade att hon inte trodde det eftersom inte febern var högre , men jag vet inte....hon gav inte heller tips om järntillskott utan det ´tog jag ju reda på själv..lite dåligt kan man tycka :confused:

Fråga veterinären om det är taget prov för Ehrlichia. Om inte kan du väl be att få ett prov taget. Vanligt penicillin hjälper ej. Man behandlar med Tetracyklin.

Har köpt järntillskott får vi se om tröttheten ger med sej!!:crazy:

Hästar är jättedåliga på att ta upp järn så om du har möjlighet, ge C-Vitamin samtidigt. Då ökas upptaget.
Detta fick jag rekommenderat av min vet. när hästen haft en infektion, hade kassa blodvärden och var väldigt trött. Hästen blev bättre redan efter en 14 dar.

Hoppas verkligen det går bra med din häst!
Kunde inte vet ge en järn.injektion?
Har själv haft häst med järnbrist, det var min älskade första häst som jag fick via djurskyddet. Han visade sig ha stor järnbrist (samt mkt brist på annat oxå) och det gjorde honom trött. Det tog tid innan han låg bättre i sina "järnvärden". Jag gav alltså honom tillskott i fodret. På en äldre häst borde det kanske vara bättre om man kunde ge honom ngt som fick effekt ganska snabbt....

Sen måste man ju såklart tänka på att de äldre påverkas mer än vad yngre hästar med samma åkomma hade gjort...jag hade nog tagit en ny diskussion med vet. Kanske behöver antibiotikakuren förlängas...

tack för alla svar!!!

Gah blir tokig , kom ut till stallet nu på em kvällen o plockade in pållarna ..han får stå o käka lite o vila medan jag kör en annan häst , tar tempen efteråt han har temp 39.1 :cry: Tankarna snurrar , fan jag som tyckte han var piggare t.om :confused:
Sista kuren pecillin igår..nu ringer jag vet imorron o frågar om erlichos, om inte vill jag ta det!!! som ngn som då hjälper väl inte vanligt pencillin ..

och nej hon sa ingenting om att spruta in järn ?? rek. inte ens det i maten..Känns lite som att bara för att han är gammal är de inte lika noggranna?? :crazy:

Stå på dig bara! Det är ju din älskling...
Du har ju rätt att få hjälp o stöd!

Låga vita brukar tyda på virusinfektion och det tar inte penicillin.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Nu är jag rädd, på riktigt. Fbl mådde imorse inte bra alls. Varken ätit eller skitit sen kl 22, stod bara och hängde. Ingen temp, bra...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
26 311
Senast: Boj
·
Avel Mitt 12åriga sto som jag köpte i våras hade i onsdags jämntjocka svullna bakben, jag blev genast lite misstänksam och tog temp, 39,9...
Svar
14
· Visningar
2 349
Senast: Corax
·
P
Hästvård Skulle vilja höra era erfarenheter o åsikter om erlichia (som jag tycker är väldigt luddigt....) Min häst var nämligen hängig o...
Svar
6
· Visningar
876
Senast: weeh_
·
  • Låst
Hästvård Lånade annan tråd först men tänkte det kanske lättare få svar om jag skriver direkt här. För att göra en lång historia jättekort...
Svar
5
· Visningar
1 556
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010
  • Uppdateringstråd 31