Dåligt med protein,,,,,,

S

Skalmeje

Vad skulle ni lägga för att få upp proteinmängden? Har TS 54 Mj 5.4 Srp 24. sojamjöl går att använda men jag är inte glad för det........det blir upp till 400g/dag.

Vad skulle ni föredra Lusernhack eller rent protein tillskott typ Mustang Protein?.

häst 17 år, sto

Sv: Dåligt med protein,,,,,,

Men, så illa är det väl ändå inte? Hur mycket ger du och vad ligger behovet på räknar du med? Ger du något annat än hösilaget?

Lite snabbräknat 12 kg silage, ½ kg Krafft Pluss Grön och 2 dl (100g) soja.

Vad är det för häst? Vad gör den för arbete?

Lucernhack tycker våra hästar bra om. Jag föredrar att komplettera med lucern eftersom grovfoder är bra för magen och det drygar ut ättiden av kraftfodret.

Som madick föreslår så väljer man ju ofta att börja kompletta med en kraftoder med mer protein i. Sen förstår jag inte var Madick får 12 kg hösilage från för det måste ju vara en ponny för att klara sig på det (fattade det som att det är en häst men du skriver ju inte vad den väger).

Sen förstår jag inte var Madick får 12 kg hösilage från för det måste ju vara en ponny för att klara sig på det (fattade det som att det är en häst men du skriver ju inte vad den väger).

54% TS och en hästvikt på 550 kg ger en minsta mängd på drygt 10 kg. 12 kg är alltså tillräckligt om hästen är lätt arbetande och normal i kroppen.

Är hästen svårfödd eller jobbar hårdare går det självklart att öka på, dock av både grovfoder och proteintillskott.

Jo, det är ju sant. Jag räknade faktiskt inte på minsta ts utan jämförde bara med vad våra hästar får :crazy:. Ursäkta!

Kusen väger 550 kg och tillhör den lättfödda typen. Räknade på foderstaten. Jobbar normalt:grin:

Det gav

10kg silage
1,5kg hel havre (har egen spannmål)
300g soya
1kg Lusern Hack

till detta behövs inga mineral

Har även räknat in 2 kg halm som hon säkerligen pillar i sig.

På detta sätt får jag det att gå ihop, soja gör det ju enkelt........Skulle naturligtvis hellre ge 3 kg Lucern, men volymen blir så mycket att det kommer att kastas ur krubban istället för att ätas.

Jag tycker att 300g soja är mycket, eller är det bara jag som är petig??

Men då tycker jag Madicks foderstat är bättre, både enklare och billigare. 300 g sojamjöl är inte jätte mycket, beror på hur många gånger om dagen hästen får kraftfoder. Jag är dock personligen inte så förtjust i just sojamjöl för det är ju en kraftigt foder, skulle hellre ge linfrö men det är ju en smakfråga.

Ska leta upp proteinvärdet i linfrökaka. Det känns som ett bättre alternativ...kanske man kan få lite extra glans i pälsen också:grin::grin:

Vill man slippa ge soja av någon anledning så finns ju sojafria proteinkoncentrat med ungefär samma värden som soja, t.ex Krafft Protein eller Kvarnbyfoders Proteinmineral.

i mina ögon är 300 g soja inte särskilt mycket. (ffa inte om man jämför med vad mitt digivande fullblodssto stäter i sig för tillfället... :eek: )

Jag har inte räknat alls... men jag skulle nog föredra att komplettera med lucern och ev. havre om det behövs för energibalansen. Ge mer silage så behövs nog inte sojan och inte så "mycket" som 1,5 kg havre. Tycker du det blir för mycket lucern, prova med pellets istället? det tar ju inte lika mycket plats som hacket och har samma värden. Ett annat alternativ är ju annars att ha en balja på golvet eller en höhäck att ge hacket i.

Jag har inte räknat alls... men jag skulle nog föredra att komplettera med lucern och ev. havre om det behövs för energibalansen. Ge mer silage så behövs nog inte sojan och inte så "mycket" som 1,5 kg havre. Tycker du det blir för mycket lucern, prova med pellets istället? det tar ju inte lika mycket plats som hacket och har samma värden. Ett annat alternativ är ju annars att ha en balja på golvet eller en höhäck att ge hacket i.

Mer silage hjälper ju inte till. Proteinet täcks men energin blir för hög = tjock häst.

Vill man slippa ge soja av någon anledning så finns ju sojafria proteinkoncentrat med ungefär samma värden som soja, t.ex Krafft Protein eller Kvarnbyfoders Proteinmineral.

Jag känner inte till Kvarnbyfoders Proteinmineral men proteinet i Krafft Protein består av potatisprotein som enligt min mening är det klart bästa proteinet. Potatisproteinet har en utmärkt sammansättning av aminosyror. Enda nackdelen är priset.

Jag skulle själv aldrig ge min häst stora mängder soja.

Jag känner inte till Kvarnbyfoders Proteinmineral men proteinet i Krafft Protein består av potatisprotein som enligt min mening är det klart bästa proteinet.
Kvarnbys proteinmineral bestär främst av bryggerijäst, lusern och potatisprotein.

Hade ingen aaaning om att denna produkt fanns. Väldigt intressant, men hur kan man komma på idén att blanda mineraler/vitaminer med proteintillskott?
Vad är vitsen?
Har de utgått från foderjäst som i sig själv innehåller mycket vitaminer och sedan bara fyllt på?

jag antar det... Det är inte så mkt annat än nämnda ingredienser i det + selen.

ALLA fodermedel innehåller ju mineraler i olika mängder, så jag tycker nog snarare att det är namnet på produkten som är lite konstigt...

Hur kan du veta det så himla säkert när du inte vet Ca/P kvoten?

Ska leta upp proteinvärdet i linfrökaka. Det känns som ett bättre alternativ...kanske man kan få lite extra glans i pälsen också:grin::grin:

Vad jag har hört är linfrökaka inte så lättupptagligt protein så jag tycker inte det är nåt bra alternativ.
Jag säger som vissa andra, försök ge så mkt lusern som möjligt (i extra hink eller höpåse tex), minska havren (den ger för mkt energi i jämf med protein). Krafft Protein är en personlig favorit. :)
Eller madicks rekommenderade foderstat.
Foderjäst kan man tillföra också, men det är inte smakligt i några större mängder.

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 780
Senast: Dornes
·
Foder & Strö Har för första gången fått sätta tänderna i en grovfoderanalys! Är inte helt nybörjare då jag fått räkna lite via ridskolan innan, men...
Svar
6
· Visningar
1 440
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka