Dåligt med hull..

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare aprillan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 2 545
Sv: Dåligt med hull..

Hur stor är hästen? Om han är ganska stor så tkr jag att du kan höja mängden han äter lite , ge han hellre mkt hö & mindre krafftfoder. äter han sakta så ge han gärna hellre liten mängd hö i hagen ofta & så får han krafftfodret inne. Får han tillräckligt med vitaminer? en häst som får för lite kan gå ner i vikt. Prova även att avmaska honom. Min förra foderhäst var väldigt smal förut men de var för att han fick för lite mat & vitaminer hos den förra ägaren förut.... Fråga gärna in din närmaste hästaffär om något bra foder & vitaminer till en häst som har svårt att gå upp i vikt. Men tnäk på att blanda fodret med det gamla fodret och börja försiktigt för att det kan bli hock om du byter foder så fort att han får kolik ellr fång.....

*KL*

10 kg hö låter på tok för lite! Och 4 kg kraftfoder är för mycket om man vill att de ska gå upp i vikt. Ge mindre kraftfoder och mycket mer hö! Kraftfodret gör att hästen inte äter hö ordentligt/äter sakta pga att den är mätt. Men det gör inte att han lägger på sig något hull.

Jag hade dragit ner till 1-2 kg kraft och gett massor (dvs fri tillgång) på hö.

*KL*
Kraftfodret gör att hästen inte äter hö ordentligt/äter sakta pga att den är mätt. Men det gör inte att han lägger på sig något hull.
QUOTE]

Fast det där är väl lite individuellt?

Mitt varmblod fick hö och ett kilo Kraft Grund hos förra ägaren. Han var inte misskött på något sätt...men enliget mej lite för tunn.

Sen han kom till mej går han på/dag:

Fri tillgång till hösilage/hö
I kilo Lucern
2 kilo Kraft Grov 125
1 kilo Betfor

Han har gått upp väldigt bra i vilkt o är nu fin i hullet. Vill att han ska upp lite till bara...men det kommer!:D

Du skriver att tänderna kollades i samband med besiktningen, men det är sällan man sederar hästen, sätter på den mustege och gör en fullständig munhåleundersökning vid en "vanlig" besiktning. Så jag tror inte att tänderna är ordentligt undersökta. Du skriver sedana att hästen äter mycket sakta - detta är ett klassiskt symptom på smärtor från tänderna. Du bör alltså i första hand låta en veterinär med specialkunskap i hästtandvård undersöka din häst.

Är hästen inte avmaskad bör du också kontrollera dess parasitstatus. Detta görs enkelt med ett kit som heter Kolla Masken och som går att köpa på t ex Granngården.

Sedan undrar även jag om det är så att hästen inte får något foder under dagen eftersom den är så hungrig när den kommer in från hagen? Eller vill han slänga sig över sitt kraftfoder, är det det du menar?

10 kg hö tycker jag annars låter ok, men ska du öka något bör det förstås vara grovfodret.

*KL*

10 kg hö låter på tok för lite! Och 4 kg kraftfoder är för mycket om man vill att de ska gå upp i vikt. Ge mindre kraftfoder och mycket mer hö! Kraftfodret gör att hästen inte äter hö ordentligt/äter sakta pga att den är mätt. Men det gör inte att han lägger på sig något hull.

Jag hade dragit ner till 1-2 kg kraft och gett massor (dvs fri tillgång) på hö.

Försök säga det till min häst...
Han äter höt först och tar bara nån tugga kraftfoder emellan.. *suck* Äter 7-8kg som mest trots fri tillgång. Tar jag bort kraftfodret (2kg korn om han lyckas pilla i sig det) helt äter han kanske ett halvt kilo hö mer.
Kornet är det enda som får upp hullet på honom, trots mycket bra värden på hö.

För övrigt ser han pigg, blank och glad ut, men haan är ju inte i riskzoonen att bli fet. :/

10KG grovfoder behöver inte alls vara lite. Det beror helt på analysvärdena(som jag antar att du inte har?)

Att din häst är mager kan bero på att den får foder med för lite näringsinnehåll jämfört med vad den behöver. Har hästen bara knölar på ryggen? Jag tror att många med hästar som har knölar på ryggen tror att det beror på för höga proteinvärden.. men oftast(enligt min erfarenhet) beror det på att sadeln inte passar.

Till nästa år, eller om din häst inte ska gå på bete nu, skicka in en grovfoderanalys och lär dig räkna på hur mkt grovfoder din häst behöver. Då vet du om den får för mkt eller för lite samt om det är höga proteinvärden i ditt hö.

Är ganska intresserad av foder för hästar och mat för människor, och man blir förvånad över repotage i hästtidningar som säger olja är mkt bra. (har själv fodrat med olja i okunskap för "alla" sagt det är bra)

Men lyssan på näringsexperten Fredrik Pauluin.. all olja från frö är inte bra för människor, det lagras i kroppen på ett dåligt sätt, vi kan alltså inte bryta ner det. Borde vara samma för en häst, det är ju ingen naturlig kost för en häst. Han sa däremot att kallpressad olivolja är bra (för människor), Min egen slutsats är att kansk kallpressad linfröolja är det bästa alternativet om man vill ge olja, det innehåller dessutom naturlig med omega 3. Men alla gör själva som dom vill.
Men det är mina tankar.

För övrigt tycker jag att folk i allmänhet överfodrar sina hästar, man måste vara självkritisk och ge hästen foder för det behov som den används, lösa benbitar är foder relaterat. (jag har sålt foder i många år, har även sett många ge sina hästar en "näve" foder, vilket kanske jag tyckt vara lite väl lite),

Det finns analyser på fodersäckar, begär analys på grovfoder!!
EN Bra bok, Näringslära (för häst, tror jag den heter) tar upp mkt bra fakta, den borde alla läsa. Men där rekomenderar dom olja med.

Det får vara upp till var och en om ni vill fodra med olja, jag gör det inte.

Hur länge har du haft honom på denna dieten? Om du började i förra veckan är det ju inte så konstigt att du inte märker något menar jag. (överdriver lite)

Mängden mat är det ingen större fel på även om du kan öka grovfodret om han vill äta mer.

Min har också svårt att lägga på sig och ser väldigt mager ut på vintern och tidig vår. Nu äter han 2 kg Hippo Alfa + 600 g Fiberi Elit uppdelat på tre mål, 10 kg ensilage och 6 kg hö. Korn får han tyvärr utslag av (enligt förra ägaren, har inte testat själv). Testade att ge honom fri tillgång på lusern i vinter men det fungerade inte. Men nu med 16 kilo stråfoder (mot tidigare 10-12 kg) så fungerar det bra.

Svarade du på mitt? För jag råkar veta att vi fick ett riktigt dunderhö i höstas. Gav lucern först men proteinet på höt var nästan lika högt, och även de andra värdena var riktigt bra. (tja,..inte för den lättfödda nordsvensken..han får nästan ingenting..)
Den enda knölen han har på ryggen är efter ett myggbett.
Han håller på att ridas in och dem bomlösa espaniolan passar finfint :P

Undrar om du egentligen tänkte svara TS? Men är inte säker..glöm inte att skriva knapplån om du svarar nån annan...

Jag skulle göra så att han får fri tillgång till hö, helst ensilage om det skulle kunna gå..Annars olja, lucern:)

Hej!

Vad har du för näringsinnehåll i grovfodret? 10 kilo kan ju vara antingen jättelite eller jättemycket beroende på vad det innehåller. Se till att ta en analys om det inte finns någon. Om det behövs kan du sedan stödfodra med ett kraftfoder som kompletterar ditt grovfoder. Behövs mer protein, kan du tex ge lusern eller mindre mängder jäst eller linfrö beroende på hur mycket som behövs. Behövs mer energi kan du ge betfor, fortsätta med kornet eller ge ren olja (vegetabilisk med livsmedelskvalitet). Om du utfodrar med olja ska du inte ge mer än max 2-3 dl per utfodringstillfälle, då hinner inte tunntarmen med. Sprid i så fall ut över fler mål.

//Sophie

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 900
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än... 2 3
Svar
50
· Visningar
10 139
Senast: Bee
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 612
  • Artikel Artikel
Dagbok Ibland går det himla fort för mig att normalisera och finna mig i situationer… Snart tre veckor sedan mitt vatten blev dåligt så fick...
Svar
1
· Visningar
838
Senast: Albatross
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mellanpudel
  • Stora canvasburar