Dåligt med för mycket vatten i betfor?

yodadog

Trådstartare
Har fått höra att det är dåligt med för mycket vatten i betforen för att hästen då måste "dricka" det.
Sant eller inte?:)

Sv: Dåligt med för mycket vatten i betfor?

Jag kan inte tänka mig att det skulle vara dåligt. Det är viktigt för hästen att få i sig mycket vätska så snarare bra... Det enda skulle vara att det är blaskigt att hålla på med för oss människor, eller om hästen inte gillar det ;)

Vissa menar ju att det inte är bra om hästen blötlägger hö i vattenhink/kopp. Men det är tvärtom bra för matsmältningen. Man måste bara se till att hålla vattnet rent och det gör man ju ändå varje dag. :)

Ja lite så tänker jag också:)
Brukar ha i rätt mycket vatten i och min foderhäst brukar dricka upp allt och äta all betfor så jag antar att han tycker om det, men nu har ägaren sagt att det bara ska vara lite vatten så det är väl bara att göra som hon säger då..

Ja lite så tänker jag också:)
Brukar ha i rätt mycket vatten i och min foderhäst brukar dricka upp allt och äta all betfor så jag antar att han tycker om det, men nu har ägaren sagt att det bara ska vara lite vatten så det är väl bara att göra som hon säger då..

Jag har frågat på SLU när jag gick 5 p utfodring. Anledningen var att ett av mina ston drack dåligt och vi gärna gav henne havren i form av soppa. Vi fyllde helt enkelt krubban till kanten med vatten.

Enligt deras forskare så är det inget negativt med att ge mycket vatten i fodret. Hästen är skapt för att äta färskt foder. Vi ger torrt foder - hö och havre - för att vi inte kan lagra färsk foder och för att vi inte har fullvärdigt bete åt dem året om.

Vattnet tar en genväg ut till tarmen från magsäcken och är som sagt bara till nytta.

Innehållet i en hästs magsäck ska vara av konsistensen spenatsoppa enligt en av forskarna. Betforsoppa eller spenatsoppa torde väl vara rätt egalt ;)

Det hästägaren säger är alltså bara tyckande - inget vetande. Om man får tro SLU.

Inget svar på det, men måste ju finnas tillräckligt mkt vatten så det kan svälla ordentligt.
Min häst tycker inte om när det är för mkt vatten i betforn.
Då struntar han i det sista som är vattendränkt.

Vi fyller alltid upp med rejält med vatten över betforn - hästen älskar det! Käkar betforn först och använder sedan (redan nerblött) hö för att suga upp saften som blir kvar :d

Vi fyller alltid upp med rejält med vatten över betforn - hästen älskar det! Käkar betforn först och använder sedan (redan nerblött) hö för att suga upp saften som blir kvar :d

Det låter så gott så jag blir nästan sugen själv, haha! ;)

Bra att det inte verkar fel iaf, mer en smaksak:laugh: Min häst gillar det ju för all betfor och allt vatten är alltid borta men man får ju göra som ägaren vill:)

Ja, det är ju inget att bråka om, men alltid kul att ta reda på fakta :)

Anledning till att ta med sig befor på tävlingar är för att hästen skall få i sig vätska då inte alla hästar dricker vatten på tävlingsplatsen, är vad jag har hört iaf. Jag brukar alltid ha hälften vatten hälften befor :)

Då jag själv sköter en del fodringar i stallet så vet jag att det är ganska jobbigt med otympliga hinkar där vattnet skvimpar omkring, stoooora hinkar med lite foder skramlande på botten, lock på hinkarna, 2-3 olika hinkar till en häst som ska blandas etc, etc, etc...

Det ska vara enkelt och smidigt att fodra, så jag förstår om stallägaren opponerar sig mot onödiga vattenmängder som kan göra hanteringen krånglig.

Hur mycket betfor ger du och hur mycket vatten har du i? Det ska nog vara ganska rejäla mängder för att det ska göra skillnad för hästens vätskeintag. ;)

Men skadligt för hästen är det knappast.

Alltså det är inte stallägaren/fodraren som har klagat, det är hästägaren:laugh:

Hej Allesammans!
Det är jag som är hästägaren och har aldrig sagt att det är skadligt för hästen. utan precis som vissa här säger oxå, att det är otympligt med så mycket vatten. För det är varken jag eller dom som har honom på foder som fodrar.

Jag håller med om att det lätt blir jobbigt att kånka hinkar med lite foder och mycket vatten i, även om stallägaren i TS:s fall inte direkt verkar ha klagat.

När jag fodrade med betfor så lät jag frukostgivan innehålla så lite vatten som möjligt, just för att det skulle vara lättare för den som morgonfodrade, medan kvällsgivan som jag själv lade in i krubban kunde vara dränkt i vatten. Hästen sörplade alltid upp varenda droppe.

det stämmer inte, är ju ett utmärkt sätt att få i hästen lite extra vatten! dom flesta hästar dricker oftast för lite, inte för mkt. så det är bara bra. jag brukar ge min häst uppblött betfor+vatten i förhållandet 3/15 liter efter träning, han älskar det!

så finns det såklart hästar som inte tycker om det, min ponny välter hinken om man försöker ge honom vattenbetfor. sen äter han betforn från golvet istället, utan vatten. :p

Så gör min häst också :love: gulligt tycker jag

Liknande trådar

Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 459
Senast: Hgfy
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
583
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 690
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka