Dåligt hö

Domenico

Trådstartare
Hur vanligt är det egentigen med dåligt hö (alltså näringsmässigt, ffa lite protein)? Alla skriver hela tiden att man ska tillsätta lusern om man inte har analys på höet.

Jag har aldrig råkat ut för hö (eller brukar ha hösilage) med lägre kvot än 7. För närvarande har vi hösilage på kvot 10 och andraskörden med en kvot runt 8,5. Båda höena har även hög energi. Fodrar min (ridhäst) med andraskörden pga av att det är omöjligt att få i hästen tillräckligt mycket grovfoder utan att det blir på tok för mycket energi => fet häst.

Jag har stått på flera olika stall och de som köpt in höet har varit allt annat än foderexperter. Höet har varit oanalyserat vid inköpstillfället alt det har funnits en analys som de inte har brytt sig att fråga om som vi sedan fått i efterhand.

Kanske har jag bara haft tur?

Kanske beror det på var i landet man bor?

Kanske är det lättare med hösilage som generellt går att slå tidigare?

Sv: Dåligt hö

Jag brukar alltid ha flera olika partier att välja mellan. Där brukar kvoten ligga på mellan 5 och 8 i normala fall. Men då är detta en bonde som gör just hösilage till hästar och siktar på ett hösilage som har en kvot på ca 6 och en ts på 60-65%. Så det kanske är frågan om vem man köper utav.

Genom åren så har jag sett värden på allt från en kvot på 2 upp till 12 så nog kan det variera mycket.

Mvh

Tora

Där jag bor får jag sällan tag i något som har över 6 i kvot. Efter som jag har fölston och unghästar behöver jag alltid komplettera för att få upp kvot och proteinhalt. Bara den valacken klarar sig.

Jag har de senaste ca 8 åren bara haft "bra" hö (= smrp/MJ-kvot på minst 6-6,5) 2 gånger...:(

Även andra, som jag hjälpt med foderstater då och då, har alltid haft hö med lägre kvot.
Däremot har oftast silagepartierna jag har haft att göra med varit betydligt bättre, ofta nästan "stuterivärden".

Hur vanligt är det egentigen med dåligt hö (alltså näringsmässigt, ffa lite protein)? Alla skriver hela tiden att man ska tillsätta lusern om man inte har analys på höet.

Faktorer som kraftigt påverkar är vallväxtblandningen, gödning och skördetidpunkt. Vi plöjde upp en myyycket gammal vall som mest bestod av maskrosor och gräs, den har inte sett någon form av gödning på länge. Resulatet av förstaskörden låg runt 43g smrp/kg TS men energi runt 9,3 MJ/kg TS. Det innebär en kvot på 4,6.

Lämpligare vallfröblandning och gödning innebär att proteinet kan hållas högre. Det är ju även en kostnadsfråga: att lägga om vallen och göda kostar pengar och tid. Får man hö/ensilage sålt ändå så finns ingen anledning att göra sig till...

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 381
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 616
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 356
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
4 035
Senast: Mustang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka