Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Förlåt Corvette om jag skäl lite av din tråd här, men vad säger ni om detta scenario?
Stallägare slår och bärgar hö som sedan hans stallhyresgäster mer eller mindre förväntas köpa. Betalning av förbrukat hö ska ske varje kvartal i efterskott.
Under året blir höt dåligt pga av att det bärgats fuktigt och sen inte torkats ordentligt samt förvaras i en för ändamålet olämplig byggnad.
Stallhyresgästerna ville då inte köpa mer av detta hö utan ville ta hem eget vilket stallägaren omöjliggjorde genom att inte tillhandahålla någon plats för detta. Han tvingade hyresgästerna att köpa det dåliga höt trots att hygienisk analys påvisade mögel. Ville man inte fodra med det fick man
Enligt stallkontraketet är han inte anvarig för skador och mögel i foder utan det är hyresgästens fulla ansvar trots att det är han som bärgat och valt lagringsplats som inte höll måttet för höt.
Vi sålde hö från fältet a 10kr/bal vikt mellan 10-15 kg. Nu vill köparen ha pengarna tillbaka pga att höet blivet dåligt.
Jag anser att om man köper hö billigt direkt från fältet är det ett risktagande från köparens sida.
Vad tycker ni ? Hade ni gett pengarna tillbaka?
Tja,om det är det jag tror att det hanldar om så visade det sig att höt pressades alldeles för blött.....
Hummmm sparar en massa tid ? Men hade vi själva tagit in allt hö och torkat det med höfläktar så hade ju priset inte längre varit 10 kr balen utan 20 kr balen.
Vi skördar också hö som vi säljer. Oavsett om vi säljer det direkt från fältet eller ej spelar ingen roll, det är vår skyldighet som försäljare att se till att höet är ordentligt torrt vid leverans. Börjar höet att mögla så har det mao inte varit torrt vid pressning därmed leverantörens fel.Så ja jag anser att man ska återbetala för dålig vara. Det är frågan om att leverera en vara som ska hålla en bra kvalitet och nöjd kund. Det är på så vis man får behålla kunden i framtiden och gott rykte.
Förlåt Corvette om jag skäl lite av din tråd här, men vad säger ni om detta scenario?
Stallägare slår och bärgar hö som sedan hans stallhyresgäster mer eller mindre förväntas köpa. Betalning av förbrukat hö ska ske varje kvartal i efterskott.
Under året blir höt dåligt pga av att det bärgats fuktigt och sen inte torkats ordentligt samt förvaras i en för ändamålet olämplig byggnad.
Stallhyresgästerna ville då inte köpa mer av detta hö utan ville ta hem eget vilket stallägaren omöjliggjorde genom att inte tillhandahålla någon plats för detta. Han tvingade hyresgästerna att köpa det dåliga höt trots att hygienisk analys påvisade mögel. Ville man inte fodra med det fick man flytta.
Enligt stallkontraketet är han inte anvarig för skador och mögel i foder utan det är hyresgästens fulla ansvar trots att det är han som bärgat och valt lagringsplats som inte höll måttet för höt.
Tycker faktiskt att det är stallägarens ansvar och inte hyresgästens att höet förvaras på lämplig plats och att det går att fodra med det. Vägrar definitivt betala för något som är dåligt och som stallägare bör man känna till hur man förvarar hö. Har råkat ut för detta och flyttade utan prut. Givetvis fodrar man inte sina hästar med någonting som inte är hundra. Det medför lidande för både hästen och plånboken i slutänden.
Ja, i och för sig kan jag hålla med dig. Men när jag försökte lägga mig i fick jag veta att det där begrep jag mig inte på, så det var bara att lägga ned.
Sedan är det faktiskt inte alls självklart för alla. Tyvärr är det många som fodrar i alla fall och hoppas att det ska gå vägen.