Dåligt hö, vem ska betala?

Sv: Dåligt hö, vem ska betala?

Usch...vi säljer hö...en transport här och en kärra där...Sådana här höstar då det regnar och är mycket fukt och hög temperatur blir höet dåligt trots att det är goda analyser, väl bärgat, väl torkat och väl förvarat. Dimman ger takdropp på höloftet. Allt blir lite surt. Man skulle nästan vilja sätta på höfläkten igen.....Vi sorterar NOGA de balar som lämnar gården och de balar som slinker ut som ej är fräscha ersätter vi vid nästa leverans med fräscha balar längre ner på höloftet. På detta sätt har vi trogna kunder som kommer år efter år och handlar. Vi sålde på rot förra sommaren ett parti. Det skulle bärgas under kundernas semester och precis de dagar de kunde och det var över 30 grader varmt...Höet blev fnastorrt och helt osmakligt solblekt....Vem tror du fick skulden? Det är inte lätt att handskas med hästfollk alltid... STÅ PÅ DIG!:cool:

Tja,om det är det jag tror att det hanldar om så visade det sig att höt pressades alldeles för blött och om jag åter igen tror att det är de 2 det handlar mellan så öppnades balarna utav köparen i ett försök att rädda det som räddas kunde..

Senast ändrad:

Jag erbjuder lösdrift med fri tillgång på grovfoder. Då är det självklart mitt ansvar att erbjuda ett fullgott hö både hygieniskt och näringsmässigt. Samma sak borde gälla för stallägaren i exemplet.
Om någon av balarna jag säljer vidare är dålig får givetvis köparen byta utan kostnad.
Rolle
Islandshästar på lösdrift

Senast ändrad:

Förlåt Corvette om jag skäl lite av din tråd här, men vad säger ni om detta scenario?

Stallägare slår och bärgar hö som sedan hans stallhyresgäster mer eller mindre förväntas köpa. Betalning av förbrukat hö ska ske varje kvartal i efterskott.

Under året blir höt dåligt pga av att det bärgats fuktigt och sen inte torkats ordentligt samt förvaras i en för ändamålet olämplig byggnad.
Stallhyresgästerna ville då inte köpa mer av detta hö utan ville ta hem eget vilket stallägaren omöjliggjorde genom att inte tillhandahålla någon plats för detta. Han tvingade hyresgästerna att köpa det dåliga höt trots att hygienisk analys påvisade mögel. Ville man inte fodra med det fick man

Enligt stallkontraketet är han inte anvarig för skador och mögel i foder utan det är hyresgästens fulla ansvar trots att det är han som bärgat och valt lagringsplats som inte höll måttet för höt.

Usch vilken vidrig gamig stallägare så tarv på pengar att djuren ska få lida. Jag hade flyttat på stört och varnat varenda hästägare inom 3 mils avstånd

Hejsan !

Åk till hö köparen och kontrollera om balarna är mögliga inne i själva balen, eller om det ligger utanpå.
Och hur det lagras.

1, Är balarna mögliga inne i själva kärnan, så var det inte torrt vid pressningen. Då måste du betala köparen.
2. Är det ett lagrings problem måste köparen själv stå för det.

Eftersom sommaren var så otrolig varm, behövde man inte använda skulltorken som man normala fall använder. Vi körde rund storbal och fick ett kanon hö i år. Hela 52 st på 2 åkrar, på en skörd.

Lotta

Vi sålde hö från fältet a 10kr/bal vikt mellan 10-15 kg. Nu vill köparen ha pengarna tillbaka pga att höet blivet dåligt.
Jag anser att om man köper hö billigt direkt från fältet är det ett risktagande från köparens sida.

Vad tycker ni ? Hade ni gett pengarna tillbaka? :confused:

Köplagstiftningen gäller och vilken är berornde på vilken "status" som köpare och säljare har.

Är säljaren företagare och köparen privatperson så lär ansvaret ligga på säljaren. För då måste säljaren upplysa om hur höet ska behandlas för hålla sig. Jämför t ex med en kylvara i affären, det står vid vilka grader den ska förvaras för att hålla. Samma sak med annat foder står på påsen om förvaring och hållbarhet.

Är det istället så att både köpare och säljare är privatpersoner eller företagare (att dom har samma status). Gäller en annan lagstiftning och då får nog köparen stå för det hela om man inte vid köpet har avtalat om något annat.

Vi skördar också hö som vi säljer. Oavsett om vi säljer det direkt från fältet eller ej spelar ingen roll, det är vår skyldighet som försäljare att se till att höet är ordentligt torrt vid leverans. Börjar höet att mögla så har det mao inte varit torrt vid pressning därmed leverantörens fel.Så ja jag anser att man ska återbetala för dålig vara. Det är frågan om att leverera en vara som ska hålla en bra kvalitet och nöjd kund. Det är på så vis man får behålla kunden i framtiden och gott rykte.

Tja,om det är det jag tror att det hanldar om så visade det sig att höt pressades alldeles för blött.....

I sådana fall så skulle det lagts på en tork.
Jag köper bara från fältet om jag skall använda det direkt.
Det blir väldigt lagringsinstabilt otorkat.

Säljarens skyldighet att upplysa om det också om det visar sig vara blöta partier. Återbetalning om denna infon inte kommit fram.

Hummmm sparar en massa tid ? Men hade vi själva tagit in allt hö och torkat det med höfläktar så hade ju priset inte längre varit 10 kr balen utan 20 kr balen.

Ja men då hade du lämnat en vara du vet att den är bra. Här har ni ju chansat?
Beror som sagt på vem som ansvarat för pressningen..
Då får du stå för det. :crazy:

Vi skördar också hö som vi säljer. Oavsett om vi säljer det direkt från fältet eller ej spelar ingen roll, det är vår skyldighet som försäljare att se till att höet är ordentligt torrt vid leverans. Börjar höet att mögla så har det mao inte varit torrt vid pressning därmed leverantörens fel.Så ja jag anser att man ska återbetala för dålig vara. Det är frågan om att leverera en vara som ska hålla en bra kvalitet och nöjd kund. Det är på så vis man får behålla kunden i framtiden och gott rykte.

mm håller med men ansvaret ligger på kunden om kunden själv väljer att pressa. Då talar vi om det mycket tydligt att det är på kundens egen risk. Nu händer det mycket sällan för det är minst ekonomi att sälja det så. ;)

Hur gör ni när det är uppenbarligen fellagrat? Vår granne hade en kund vars hö möglade 2 år i rad. Kunden fick nytt hö och kom och hämtade varje månad istället. Efter 2 år vände kunden sej till oss, gubben anade oråd och dit. Då hade kunden klätt sitt loft med plast (det regnade in lite), på golv, väggarna upp i nocken.:eek:

När platsen kom bort hade kunden inget mögligt hö mer. Så man vet aldrig vad folk får för sej.

Till TS: Bra ide att åka och titta alltså!

Köper man hö från fältet får man själv ta ansvar för hur man lagrar det. Även om höet känns torrt så skulle jag aldrig ta in det utan att lägga det på torken. Naturligtvis beror det på vad ni gett kunden för information i detta fallet. Om ni sagt till kunden att det är tillräckligt torrt o inte behöver blåsas o balarna är mögliga inuti så känns det som att ni trots allt inte levererat tillräckligt torrt hö. Men om det rör sig om mögel utanpå balarna har det nog mer med fukt i luften att göra, alltså inte något kunden kan skylla er för.
Vi tar eget hö o i år var vi tvugna att ta in höet tidigare än vi hoppats p.g.a vädret. Balarna var duktigt tunga o vi var rädda att vi inte skulle få dem torra men vi var tvugna att chansa annars hade allt regnat bort på fältet. Höet verkade torrt o såg jättefint ut när vi hade blåst det men tidigt i höstas började det damma o vi trodde att vi skulle få slänga alltihopa. Men några veckor senare såg man tydligt att möglet satt utanpå de balar som ligger ytterst på torken. Så tack o lov har vi en hel del superfint hö ändå!! Vi tror det beror på att det regnade så mycket i slutet av sommaren, alltså fuktig luft.

jag anser att köparen kunde om nu höet var så dåligt backat ur redan när han skulle lasta det...han har köpt det och i och med det så godkännde han ju också kvaliten...vill han så kan han ju alltids sälja det vidare..skulle ALDRIG gett gubben ett korvöre tillbaks..han försöker ju troligtvis blåsa dig..

Förlåt Corvette om jag skäl lite av din tråd här, men vad säger ni om detta scenario?

Stallägare slår och bärgar hö som sedan hans stallhyresgäster mer eller mindre förväntas köpa. Betalning av förbrukat hö ska ske varje kvartal i efterskott.

Under året blir höt dåligt pga av att det bärgats fuktigt och sen inte torkats ordentligt samt förvaras i en för ändamålet olämplig byggnad.
Stallhyresgästerna ville då inte köpa mer av detta hö utan ville ta hem eget vilket stallägaren omöjliggjorde genom att inte tillhandahålla någon plats för detta. Han tvingade hyresgästerna att köpa det dåliga höt trots att hygienisk analys påvisade mögel. Ville man inte fodra med det fick man flytta.

Enligt stallkontraketet är han inte anvarig för skador och mögel i foder utan det är hyresgästens fulla ansvar trots att det är han som bärgat och valt lagringsplats som inte höll måttet för höt.

Men ni som stallhyresgäster borde väl ha upptäck att det var fuktigt och var det förvarades direkt när det kom in? Hjälpte ni inte till vid avlastning och intagningen?

Naturligtvis är det helt sjuk om ägaren tyckte att ni skulle fodra med detta hö, då hade jag flyttat MEN jag tycker nog att en intresserad häst ägare hade kollat höet när det togs in och hur det förvarades måste ju ha varit uppenbart eller har jag helt fel?

Tycker faktiskt att det är stallägarens ansvar och inte hyresgästens att höet förvaras på lämplig plats och att det går att fodra med det. Vägrar definitivt betala för något som är dåligt och som stallägare bör man känna till hur man förvarar hö. Har råkat ut för detta och flyttade utan prut. Givetvis fodrar man inte sina hästar med någonting som inte är hundra. Det medför lidande för både hästen och plånboken i slutänden.

Tycker faktiskt att det är stallägarens ansvar och inte hyresgästens att höet förvaras på lämplig plats och att det går att fodra med det. Vägrar definitivt betala för något som är dåligt och som stallägare bör man känna till hur man förvarar hö. Har råkat ut för detta och flyttade utan prut. Givetvis fodrar man inte sina hästar med någonting som inte är hundra. Det medför lidande för både hästen och plånboken i slutänden.

Fast är man intresserad och lite smart står man väl inte som ett fråge tecken när höet väl är dåligt om man varit med vid intagning och sett hur det förvaras. Klart att det är stallägarens ansvar, man jag tycker dock att det borde ligga i ens eget intresse också:crazy:
Att man inte fodrar med det behövs inte diskuteras för det är självklart:eek:

Ja, i och för sig kan jag hålla med dig. Men när jag försökte lägga mig i fick jag veta att det där begrep jag mig inte på, så det var bara att lägga ned.

Sedan är det faktiskt inte alls självklart för alla. Tyvärr är det många som fodrar i alla fall och hoppas att det ska gå vägen.

Ja, i och för sig kan jag hålla med dig. Men när jag försökte lägga mig i fick jag veta att det där begrep jag mig inte på, så det var bara att lägga ned.

Sedan är det faktiskt inte alls självklart för alla. Tyvärr är det många som fodrar i alla fall och hoppas att det ska gå vägen.

Hmm det har du rätt i man blir så hemma blind när man har eget stall och ansvarar själv för foder. Vid närmare efter tanke bör naturligtvis tex en mindre erfaren typ ponny ryttare som kanske inte har "hästföräldrar" kunna förlita sig på stallägarens kunskap, kanske delvis därför man stallar upp:idea: Inget är svart eller vitt:o

Vi är helt överens! Nice talking to you.

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 865
Senast: Lhas
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 696
Senast: Karamello30
·
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
5 424
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar