Dåligt hö, vem ska betala?

Sv: Dåligt hö, vem ska betala?

Om man som kund är med vid pressningen så borde säljaren vara så pass ärlig och seriös och upplysa om det kan finnas blöta partier ibland strängarna (som man överhuvudtaget inte ens lägger jobb på att pressa från början). Som kund kan man inte springa sträng upp och sträng ner för att kolla om höet är ordentligt torrt,här förlitar sig kunden på säljarens kunnighet och ord. Om man som kund enbart är med i balvagnen för att stapla ja då har man inte så mycket koll på hur balen ser ut i pressat tillstånd.Man kan knappast öppna upp var bale innan stapling för att kolla om balarna är genomtorra.
Denna höst har det dock varit svårt att hålla fukt borta från höet har jag märkt. Men man får göra det bästa av situationen och se till att det är stängt upp till höloftet så gott man kan.Och ännu har vi inte fått några klagomål från våra kunder.Tvärtom.

Så med ärlighet kommer man längst :smirk: ;)

Det är ju upp till köparen att lagra foder rätt. För höet kan väl knappast varit mögligt när det var nyslaget och pressat? Tycker inte de ska ha några pengar!

Spelar ju ingen roll om man lagrar det rätt! Är det fuktigt vid pressningen så möglar det snabbt ändå.Man får ju sådana fall öppna varje bale och blåsa det torrt med höfläkt.Och upplyser inte säljaren om detta så möglar snart hela partiet om det ligger i sammanpressade balar .

Japp, bara att flytta. Hyr man ut stallplats inkl. foder så är man ansvarig att fodret håller kvalitet och att det finns foder så det räcker. Ingen idé att bråka har jag lärt mej den hårda vägen. Bara att ta sitt pick och pack och dra.:devil:

Om man som kund är med vid pressningen så borde säljaren vara så pass ärlig och seriös och upplysa om det kan finnas blöta partier ibland strängarna (som man överhuvudtaget inte ens lägger jobb på att pressa från början). Som kund kan man inte springa sträng upp och sträng ner för att kolla om höet är ordentligt torrt,här förlitar sig kunden på säljarens kunnighet och ord. Om man som kund enbart är med i balvagnen för att stapla ja då har man inte så mycket koll på hur balen ser ut i pressat tillstånd.Man kan knappast öppna upp var bale innan stapling för att kolla om balarna är genomtorra.
Denna höst har det dock varit svårt att hålla fukt borta från höet har jag märkt. Men man får göra det bästa av situationen och se till att det är stängt upp till höloftet så gott man kan.Och ännu har vi inte fått några klagomål från våra kunder.Tvärtom.
Så med ärlighet kommer man längst :smirk: ;)

Självklart ska man vara ärlig.

Dock hajar jag inte riktigt...
Att springa sträng upp och ner? Bor du i skogen med små bitar möjligen men det låter lite overkill. :smirk:

Det beror ju på VEM som står för pressningen. Pressar kunden själv (eller beställer det själv) så står jag inte för det!

Sedan måste man hålla koll på hur det ser ut hos kunden, om kunden klagar då alltså. Vi står inte för det när det är felaktigt lagrat. Fattar inte kunden det så slipper jag gärna den kunden. Inte kan jag hålla dem med hö bara för att de lagrar fel. Om jag gör det så får ju de andra kunderna betala. :idea:

Sen funderar jag på vad du skriver om "stängt upp på höloftet". Den fukten som kommer utifrån på det sättet måste vara långvarig blöta för att förstöra. De är fukten i balen som ger mögel. Om man plastar in/stänger för mycket blir det för fuktig luft och höet kan inte "andas". Halm i vartannat lager är ett sätt, det fungerar som avfuktare. Andra saltar.
Dock brukar man rekommendera öppna dörrar för stor luftgenomströmning, inte stängda dörrar om det inte är mycket stora volymutrymmen då spelar det ingen roll.

Nu för tiden är det ju nästan omöjligt att torka hö på fältet så det går att lagra utan skulltork.
Köper man otorkat hö på fält utan att eftertorka det så får man stå stå sitt kast och ta det som läropengar:crazy: .

Inte en chans att du skall "stå för kalaset" såvida inte dom kan bevisa att det var dåligt innan hämtning. Fast det borde dom ju sett redan då...

Första skörden häromkring och i större delen av Svergie var nog inga problem att få tort på åkern i år. värre var det förra året.

Ähhh, vet du hur en sträng med hö ser ut?
När man strängar upp höet inför pressningen så blir det långa rader med hö,därefter kör man med press i dessa strängar som i sin tur pressas samman av pressen och binds med pressgarn(baltråd). Ska man då som hököpare springa dessa strängar rad upp och rad ner för att kolla så allt hö är torrt i strängarna???
Låter som du inte vet hur man slår/strängar/pressar hö.

Säger då inte hö säljaren något om osäkerheten med hur pass torrt det är i strängarna så kan ju knappast köparen veta heller och får då således gå igenom alla hösträngar innan pressning och kolla detta. Eller får köparen vara med vid sträningen för att kolla.

Kunden brukar oftast låta säljaren stränga och ta det färdig pressade höet direkt från balvagn på fältet eller vara med under pressningen och ta det direkt från vagnen.
Är det då storbalspressning det är frågan om så är det andra saker som gäller. Vi säljer småbalar dock.

Vad jag menade med stängt upp på höloftet är att när man lastat in höet och ska lagra det inför vintern så bör man stänga de största öppningarna då det drar in rejält med fukt där vid regn,dimma osv... Då höet är torrt så drar det automatiskt till sig fukten (är det då fuktigt redan så spelar det ingen roll hur man gör).

Senast ändrad:

Ska man då som hököpare springa dessa strängar rad upp och rad ner för att kolla så allt hö är torrt i strängarna???
Låter som du inte vet hur man slår/strängar/pressar hö.

Om man säljer hö på sträng och kunden själv ska pressa så är allt kundens ansvar. Då får kunden själv kolla upp när det är torrt. Oftast bestämmer kunden huggning också. Det är ju därför jag säljer på sträng eller rot. :idea: Detta förfaringssätt är inte så vanligt, bara några som anser sej tjäna pengar genom att själva ta risken. För det är ju det man gör. Det är aldrig så svart/vitt att få in hö om inte vädret är gudasänt.

Egentligen förstår jag fortfarande inte din kommentar om att kolla strängarna upp och ner. Gör ni det själva? Denna hysteriska koll om ts är ganska ointressant, oavsett. Mina inlägg handlade om ansvar. Att jag som säljare har ansvar men alltid beror ansvaret på vad jag säljer. Jag tar betalt efter när/vad jag säljer. :idea:

Sen har vi ts-mätare i ekipagen idag så vi vet när vi pressar. Att det är så ojämnt i strängarna som du säger tyder på ojämn insådd/överlevnad eller små åkrar där sol och vind inte påverkar lika. Det är vi rel befriade ifrån och i de fall där kunderna har det så är det i regel hösilage som gäller. Alltså har det ingen betydelse.

Nu kör vi storbal, fyrkant och runda, småbal slutade vi med för 10 år sedan. Pressade dock till oss själva till för 5 år sedan för att ha med till tävling. Dock bär sej ej den pressen ekonomiskt så när den var utsliten blev det ingen annan.
Så det sättet du beskriver med att stå i balvagn (jo vi har balvagnar idag också men något större modell..) är nostalgi för mej. Det har vi inte gjort/sett häromkring på 10 år. Här finns småbalspress men det är små rundbaler man pressar då, då står man inte i någon balvagn.;)
Garn har vi nästan bara på halmbaler och vissa fyrkantsbaler. Det är nät som gäller på rund och ena fyrkant.

PS! Man läser ibland märkligt och ibland blir man inte läst som man anser att man skriver..
Vi har haft maskinstation i 25 år, har 5 pressar igång hela säsongen så jag har lite hum.. :o

Om man säljer hö på sträng och kunden själv ska pressa så är allt kundens ansvar. Då får kunden själv kolla upp när det är torrt. Oftast bestämmer kunden huggning också. Det är ju därför jag säljer på sträng eller rot. Detta förfaringssätt är inte så vanligt, bara några som anser sej tjäna pengar genom att själva ta risken. För det är ju det man gör. Det är aldrig så svart/vitt att få in hö om inte vädret är gudasänt.
Men om då säljaren slår höet,och strängar det och kunden enbart ska delta i själva pressningen för att ex få ner kilopriset för höet?Dvs säljaren kan tänka sig sälja billigare men om hjälp ges i utbyte.
Egentligen förstår jag fortfarande inte din kommentar om att kolla strängarna upp och ner. Gör ni det själva?
Nej det gör vi inte för vi skulle inte komma på tanken att slå om det varit ihärdigt regnande eller liknande, dessutom pressar vi inte förrän framåt middagstid då vi vet att daggen gått ur höet.Om det skulle komma någon skur på höet efter det är slaget så pressar vi aldrig förrän vi är säkra på att det är torrt och om vi är osäkra så torkas det på torken.Men vi uppger detta isåfall till köparen.

Nu kör vi storbal, fyrkant och runda, småbal slutade vi med för 10 år sedan. Pressade dock till oss själva till för 5 år sedan för att ha med till tävling. Dock bär sej ej den pressen ekonomiskt så när den var utsliten blev det ingen annan.
Så det sättet du beskriver med att stå i balvagn (jo vi har balvagnar idag också men något större modell..) är nostalgi för mej. Det har vi inte gjort/sett häromkring på 10 år. Här finns småbalspress men det är små rundbaler man pressar då, då står man inte i någon balvagn.;)
Garn har vi nästan bara på halmbaler och vissa fyrkantsbaler. Det är nät som gäller på rund och ena fyrkant.
Ja jag skrev att vi använder nostalgi pressning;) som metod därav mitt argument då jag uppfattade TS använder det också....Men jag kan ju ha fel om TS använder annan form av pressmetod.Häromkring är efterfrågan stor på småbalar då flertalet (höleverantörer/säljare)övergått till storbalar och ensilage.Detta vill småhästantalets kunder inte ha så de är fler och fler som vill köpa småbalar för vart år.Själv har jag bara 2 shettisar i nuläget och att använda storbalar till dom är inte aktuellt. Dels för tungt för mig att arbeta med och dels ointresset för dom.

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 865
Senast: Lhas
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 696
Senast: Karamello30
·
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
5 424
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar