Dåligt hö, vem ska betala?

corvette

Trådstartare
Vi sålde hö från fältet a 10kr/bal vikt mellan 10-15 kg. Nu vill köparen ha pengarna tillbaka pga att höet blivet dåligt.
Jag anser att om man köper hö billigt direkt från fältet är det ett risktagande från köparens sida.

Vad tycker ni ? Hade ni gett pengarna tillbaka? :confused:

Sv: Dåligt hö, vem ska betala?

Håller helt med dig!
NI har sålt en vara som var bra vid leveransen. NI ska inte stå för risken att det förstörs vid lagring, det är ju köparens ansvar.

Köper jag en klase bananer i affären och de är kanonfina, så kan jag ju inte gå tillbaka med dem dagen efter när de är kolsvarta i skalet pga att de glömdes kvar i bilen och det var frost ute....

Det är upp till köparen att kolla om ett hö är bra när dom köper det.
Var det ok när du sålde det så kan ju inte du vara ansvarig för att det inte är bra nu!

Säg till dom att se det som ett gott tillfälle o att ta vara på kunskapen om hur dom inte ska förvara sitt hö nästa år!:devil:

Vad menar du med "köper hö billigt direkt från fältet"?
Vem gjorde vad och hur under skörden?

LIA

har höet blivit dåligt pga fel lagringssätt? dvs att dom ej haft det på tork? isf är det köparens fel och han ska inte ha några pengar tillbaka..

Beror på tycker jag. har det blivit dåligt pga att dom inte lagrat det på rätt sätt så ska ni inte betala tillbaks några pengar, men var höt dåligt från början så borde pengarna betalas tillbaks.

Nu för tiden är det ju nästan omöjligt att torka hö på fältet så det går att lagra utan skulltork.
Köper man otorkat hö på fält utan att eftertorka det så får man stå stå sitt kast och ta det som läropengar:crazy: .

Inte en chans att du skall "stå för kalaset" såvida inte dom kan bevisa att det var dåligt innan hämtning. Fast det borde dom ju sett redan då...

Hur var torkningsprocessen?
Hur torrt var höet innan pressning?
Skulle det eftertorkas?

LIA

Köparen besiktigar varan innan de köper. Eller avstår från att besiktiga om de nu väljer det.

De köper höet utifrån de förutsättningar som råder. Om höet blivit dåligt har det ju antingen varit fuktigt från början, de har genom att köpa det sagt OK. Eller så har det lagrats fel, och det kan ju inte säljaren ta på sig.

Nix, inga pengar tillbaka i min värld.

Vi sålde hö från fältet a 10kr/bal vikt mellan 10-15 kg. Nu vill köparen ha pengarna tillbaka pga att höet blivet dåligt.
Jag anser att om man köper hö billigt direkt från fältet är det ett risktagande från köparens sida.

Vad tycker ni ? Hade ni gett pengarna tillbaka? :confused:

Inte svart/vitt svar från mej.
Den som ansvarat för pressningen samt den som svarat förlagringen sitter inne med svaret.
Var det torrt när det pressades? (säljarens ansvar i detta fallet)
Är det lagrat ok? (köparens ansvar)
Här nere är det inte fullt lika vanligt med tork som norrut så det ställer krav på att man har bra lagringsmöjlighet.

Rent spontant känns det nog som att det är säljarens ansvar. :crazy:

Vi säljer inget hö längre, bara hösilage. Just att folk misshandlar hö genom dålig lagring gjorde att det inte blev lönsamt.
Samtidgt är det svårt att ha det lagom torrt när man pressar. Det är en konst som är på utdöende av flera anledningar.

Jag håller inte med om att det är en risk som köparenska ta. Du sparar en massa tid och arbete genom att sälja från fält. = bra för dej också.

Förlåt Corvette om jag skäl lite av din tråd här, men vad säger ni om detta scenario?

Stallägare slår och bärgar hö som sedan hans stallhyresgäster mer eller mindre förväntas köpa. Betalning av förbrukat hö ska ske varje kvartal i efterskott.

Under året blir höt dåligt pga av att det bärgats fuktigt och sen inte torkats ordentligt samt förvaras i en för ändamålet olämplig byggnad.
Stallhyresgästerna ville då inte köpa mer av detta hö utan ville ta hem eget vilket stallägaren omöjliggjorde genom att inte tillhandahålla någon plats för detta. Han tvingade hyresgästerna att köpa det dåliga höt trots att hygienisk analys påvisade mögel. Ville man inte fodra med det fick man flytta.

Enligt stallkontraketet är han inte anvarig för skador och mögel i foder utan det är hyresgästens fulla ansvar trots att det är han som bärgat och valt lagringsplats som inte höll måttet för höt.

Jag hade flyttat därifrån, helt enkelt. Man fodrar inte hästen med dåligt hö, PUNKT. Och MÅSTE man vara kvar, så hade jag köpt eget och lagt ute på gården under presenning. Detta kräver dock att man köper små mångder och gör av med fort, för det tar lätt åt sig fukt. Eller kanske plastade småbalar?
Men jag hade ALDRIG accepterat att fodra min häst med dåligt hö! ALDRIG

Det är ett effektivt sätt att tömma sitt stall på inackorderingar.
Flytt är det enda lämpliga.

När blev höet dåligt?

Om det blir dåligt under sommaren, så är det ju illa torkat på slag.

Om det möglar i oktober-november så är det ju lagringskada.

Och hur är det dåligt?
Mögligt utanpå eller dammigt inuti?

OM man köper balar från fältet så måste man väl ändå, som köpare, vara ansvarig för att lagra det rätt. ÄR det inte helt snustorrt så är det väl ändå köparens sak att se till att det blir det, genom att lägga det på tork. Eller?
Säljaren kan ju inte ansvara för annat än det hö som levereras!

Jag håller med dig.
Som köpare av hö så tar man ett stort ansvar om man tar det direkt från fältet.
Då blir det ju köparens sak att eftertorka höet.

Inte svart/vitt svar från mej.
Den som ansvarat för pressningen samt den som svarat förlagringen sitter inne med svaret.
Var det torrt när det pressades? (säljarens ansvar i detta fallet)
Är det lagrat ok? (köparens ansvar)
Här nere är det inte fullt lika vanligt med tork som norrut så det ställer krav på att man har bra lagringsmöjlighet.

Rent spontant känns det nog som att det är säljarens ansvar. :crazy:

Vi säljer inget hö längre, bara hösilage. Just att folk misshandlar hö genom dålig lagring gjorde att det inte blev lönsamt.
Samtidgt är det svårt att ha det lagom torrt när man pressar. Det är en konst som är på utdöende av flera anledningar.

Jag håller inte med om att det är en risk som köparenska ta. Du sparar en massa tid och arbete genom att sälja från fält. = bra för dej också.

Hummmm sparar en massa tid ? Men hade vi själva tagit in allt hö och torkat det med höfläktar så hade ju priset inte längre varit 10 kr balen utan 20 kr balen.

fått det på papper, polisanmält och flyttat..

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 865
Senast: Lhas
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 696
Senast: Karamello30
·
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
5 424
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar