Dåliga knän och ridning?

Sv: Dåliga knän och ridning?

Det är just det som är problemet, en del folk har svårt att skilja på människor och djur. Människorna kan utforma sitt liv helt utefter sig själva och be om smärtlindring/lättare arbetsuppgifter osv när de inte orkar.

Djuren kan inte alls tala om på samma vis hur de lider. Och som bla mackan skrivit i tråden så är hästar flyktdjur och en väldigt starkt instinkt hos dem är att utåt visa sig friska för att flocken inte ska stöta bort dem av rädsla att bli sinkade när de behöver komma undan rovdjur.

Därför är vi som djurägare skyldiga att se till att djuren är just smärtfria i den mån vi klarar av att upptäcka smärta. Och vi är skyldiga att ta till de metoder som går, har vi inte råd så får vi ta bort djuren.

Precis.. och det var därför jag i första inlägget bad om ev tips som kunde underlätta för henne. Men nu inser jag att alla inte fungerar likadant i tänkandet. Jag har fått bra tips av mina vänner som jag tänker prova om inte veterinären säger annat.
Den här tråden ger mig inget mer tror jag.. det blir bara hårda ord fram och tillbaka och det hjälper ju inte hästen. Sist men inte minst säger jag bara:
Jag tänker på hästens bästa..det ska gudarna veta.. och jag kommer göra vad som står i min makt för att det ska bli så bra som möjligt..behandling eller avlivning...

Precis.. och det var därför jag i första inlägget bad om ev tips som kunde underlätta för henne. Men nu inser jag att alla inte fungerar likadant i tänkandet. Jag har fått bra tips av mina vänner som jag tänker prova om inte veterinären säger annat.
Den här tråden ger mig inget mer tror jag.. det blir bara hårda ord fram och tillbaka och det hjälper ju inte hästen. Sist men inte minst säger jag bara:
Jag tänker på hästens bästa..det ska gudarna veta.. och jag kommer göra vad som står i min makt för att det ska bli så bra som möjligt..behandling eller avlivning...

Hårda ord blir det alltid om djur verkar fara illa. Det är viktigt att andra som läser inte får uppfattningen om att ex "åh, glucosamin hjälper gamla hästar, det ska jag ge" och sen ger fan i att kontakta vet.

Även du som trådskapare får tänka på hur du framställer dig och att de som svarar inkluderar fler än dig i svaren och tar dig just på orden eftersom det är det enda man vet.

Tänker du på det så inser du att ingen egentligen vill åt dig personligen (om nu inte någon skrivit det, det är upp till den personen isf) utan bara klart och väldigt tydligt vill få fram att FÖRST konsulterar man vet och gör en riktig utredning och har man inte råd med det är det humanare att ta bort hästen.

Det är så många hästar som far illa pga okunskap och tanken "h*n mår inte dåligt av att gå o skrota i hagen" så det är allas skylighet (tycker jag iaf) att inte på någotvis underblåsa de tankarna genom kortsiktiga svar på ett välbesökt forum :)

Bra svar - ibland behövs nog påminnelsen att svaren inte är personliga (i de flesta fallen i alla fall) utan generella.

Till TS
Visst måste man kontakta veterinär när hästen inte mår bra - vilket du nu gjort. Det svåra är ju att inte bli hemmablind. Tyvärr kommer ju ofta den här typen av förslitning (om det nu är det?) krypande under lång tid vilket gör att det är svårare att se när det är dags att agera.

Ska man ta ut veterinären efter att en häst snubblat en gång? Två gånger? Det är så lätt när man ser på det utifrån - men tyvärr inte så enkelt när man är i det.

Lycka till och skriv gärna vad veterinären säger på måndag!

Fast problemet som gör att du stöter på starkt motstånd här i tråden, är att du redan innan du vet vad det är, bestämmer dig för att glucosamin, gurkmeja eller liknande förmodligen är den typ av åtgärd du vill använda. Vaddå TIPS i tråden? Du ska väl vara glad att ingen anser sig veta vad som är fel med hästen och därmed vägrar ge dig tips annat än att ta den till klinik för utredning. Utan att ens veta vad det är som är fel på hästen hur sjutton kan du ens tro att ngn ska ge dig "tips"! För att din ekonomi är begränsad osv. Det andra problemet är att du förutsätter att hästen inte har ont bara för att den beter sig som en häst i hagen. Du har fått flera referat här i tråden om hur hästar fungerar som flyktdjur, och hur väl de döljer smärta. Jag kan ge dig ytterligare exempel på hästar i min närhet som betett sig helt normalt i hagen, men inte under ridning, och som diagnosticerats med mkt svår artros, där veterinären avgjort att om de inte ska gå på smärtstillande konstant, endast för att gå i HAGEN, så ska hästen avlivas, för smärtan är så stor. detta är hästar som precis, som sagt, har busat, sprungit, rullat sig osv i hagen oavsett.

Jag fattar inte varför du anser att du redan har svaret, inte vill ta hästen till klinik utan bara ta kortvägen att få en hemma veterinärs bedömning. denna kan inte se inuti hästen. Inte du, eller dina vänner heller. Om hästen snubblar och ramlar och är ovillig att röra sig, herregud - hur mycket kan man bortförklara problem som att de inte finns, och hoppas att lite glucosamin hjälper? Jag tycker det är bortom all kritik, sen får du säga hur många gånger du vill, att du tar detta på allvar och att du bryr dig om hästen. Och NEJ, det är inget påhopp, det är rent krasst och kalla fakta, sanningen!

Då har hästen i fråga fått en diagnos av veterinär.. Artros ffa höger ben fram men även i vänster. Hon kommer att behandlas med butta drygt 14 dagar och vi hoppas hon svarar på behandlingen. Det är absolut INTE fel att även ge henne glucosamin..det är många hästar som blivit betydligt bättre av detta så varför inte prova? Trots att hon nu får behandling och kan enligt veterinären få ett gott liv att skrota omkring i hagen så har jag i samråd med denne beslutat ta bort henne inom den närmaste tiden. Artros kan ju som bekant inte botas utan förmodligen blir det sämre ju äldre hon blir. Hon har nått en aktningsvärd ålder och haft ett bra liv.. min bästa vän som lärt mig en massa, tagit mig ut i skogen och hjälpt mig genom min svåra tid.. så nu gör jag vad jag tror är det bästa för henne...älskade pålle <3

varför ska du ge glucosamin om du ska ta bort hästen? glucosamin kan möjligen hjälpa marginellt på långsikt, inte kort sikt.

det är i övrigt ingen som sagt att glucosamin är vare sig skadligt eller inte skall ges... det vi sagt till dig är att du inte ska börja styra med fix och jox utan att veta vad felet är på hästen. Eller tro att glucosamin hjälper en så grav hälta/symptom som din häst enligt beskrivning uppvisar. Det är en markant skillnad!

Min häst som är 18 år får numera regelbundet glukosamin samt i perioder nyponpulver. Vissa hästar svarar bättre på det ena av dessa preparat, har märkt att glukosaminet gör mest nytta. Men nypon är bra av många anledningar, så därför får han det ibland. Det tar nog minst 1 månad innan man märker effekten, så det är lönt att ge det lite tid. Under tiden kan man ge djävulsklo upptill som är inflammationshämmande och smärtlindrande.

Detta har funkat för min häst, men man får nog prova sig fram för alla svarar inte likadant. Han hade spatt som 4-åring och har alltid varit svag i sina bakknän. Men ingen kan se att han idag är 18 när han rör sig. Han rids 6 dagar i veckan mest dressyr, men över ett och annat hinder också.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka