Dåliga knän och ridning?

Sv: Dåliga knän och ridning?

Nej det är möjligt..inget jag kan svara på. Jag överlåter det till vet.

Ja jag hoppas verkligen att du överlåter det till vet, men inte bara det, utan att du förstår att typen av vet försöker hjälpa hästen utifrån de omständigheter som erbjuds, vilket ägaren styr. Tar du ut en hemmavett för att klämma och känna, så kan du ofta styra hur den behandlas via det intresse/ointresse du visar för att vidare utreda den, gå till botten med problemet, eller få dig tillslängt lite smärtstillande temporärt för att hoppas på det bästa och att "något" vad det nu är - blir bättre. En hemmaveterinär försöker hjälpa djuret utifrån de förutsättningar som finns på hemmaplan. En klinik veterinär kan komma med en konkret diagnos pga utredning och utrustning som tillåter denna utredning. Diagnoserna och råden blir därefter, dvs de beror på omständigheterna i de begränsningar/möjligheter den man anlitar har.

Jag kan inte förstå att du ö.h.t ridit på hästen, ens i skritt, när den helt klart är så dålig :crazy:

Hästar är flyktdjur. Det innebär att de håller masken uppe så länge det alls går. Att inte visa sig sårbart för rovdjur eller övriga flocken, som då kan stöta bort den, är så väl ingrävt i deras natur genom årtusendena att det inte har förändrats ett enda dyft för våra tamhästar nu 2010. Så kommentarer som att hästen verkar glad och nöjd i hagen, den springer ibland självmant, den har öronen framåt osv, betyder ingenting, det är bara vår mänskliga hjärna som försöker komma på anledningar/motiveringar för varför man inte behöver ta tag i och utreda ett problem där djuret helt klart faktiskt behöver en utredning.

Ta ditt ansvar, tänk till, och respektera ditt djur, är mitt råd. Om det är en full utredning på klinik, eller en öppenhjärtad dialog med en BRA veterinär som inte bortser från problemet och faktumet att hästen är 23 år gammal och inte ens är bekymmersfri i skritt uppsuttet, utan kan bedöma smärtnivån hästen befinner sig på. Endera ska en sån häst utredas, avlivas, eller åtminstånde, om den skall fortsätta knalla omkring som pensionär trots uppenbara smärtor, spendera sin tid på smärtstillande! Inga hemmakurer, hopkok eller ideer. Glucosamin ger man i FÖREBYGGANDE syfte, möjligtvis, det hjälper inte för en häst som har såna problem att den rasar ihop under rörelse/belastning.

snälla. tänk till. Jag blir oerhört beklämd av denna tråd.

Senast ändrad:

Ring till vetrinär och rådfråga! Man behöver inte alltid ta hästen till klinik, mår hästen bra av att "strosa" i hagen så är det ju inte direkt akut.. Men ring och rådfråga, det skadar aldrig!

Hur menar du att benen "viker sig" ? .. stapplar hon som om hon skulle vara halt?
Tror alla i det här forumet uppfattar olika. Då många säger klinik el. avlivning som om hästen skulle vara blockhalt och näst intill döende.
Medan jag uppfattade det som om hon var stel, "gammal och grå" ..

Men iallafall, rådfråga med vetrinär,.

Nej hon stapplar inte och är inte halt. Det är precis som att knäet "låser" sig vilket gör att det viker sig när hon sätter ner benet..hon haltar då till men går som vanligt igen efter ett par steg. Detta händer inte ofta men märktes när hon skoddes sist.

Ja jag hoppas verkligen att du överlåter det till vet, men inte bara det, utan att du förstår att typen av vet försöker hjälpa hästen utifrån de omständigheter som erbjuds, vilket ägaren styr. Tar du ut en hemmavett för att klämma och känna, så kan du ofta styra hur den behandlas via det intresse/ointresse du visar för att vidare utreda den, gå till botten med problemet, eller få dig tillslängt lite smärtstillande temporärt för att hoppas på det bästa och att "något" vad det nu är - blir bättre. En hemmaveterinär försöker hjälpa djuret utifrån de förutsättningar som finns på hemmaplan. En klinik veterinär kan komma med en konkret diagnos pga utredning och utrustning som tillåter denna utredning. Diagnoserna och råden blir därefter, dvs de beror på omständigheterna i de begränsningar/möjligheter den man anlitar har.

Jag kan inte förstå att du ö.h.t ridit på hästen, ens i skritt, när den helt klart är så dålig :crazy:

Hästar är flyktdjur. Det innebär att de håller masken uppe så länge det alls går. Att inte visa sig sårbart för rovdjur eller övriga flocken, som då kan stöta bort den, är så väl ingrävt i deras natur genom årtusendena att det inte har förändrats ett enda dyft för våra tamhästar nu 2010. Så kommentarer som att hästen verkar glad och nöjd i hagen, den springer ibland självmant, den har öronen framåt osv, betyder ingenting, det är bara vår mänskliga hjärna som försöker komma på anledningar/motiveringar för varför man inte behöver ta tag i och utreda ett problem där djuret helt klart faktiskt behöver en utredning.

Ta ditt ansvar, tänk till, och respektera ditt djur, är mitt råd. Om det är en full utredning på klinik, eller en öppenhjärtad dialog med en BRA veterinär som inte bortser från problemet och faktumet att hästen är 23 år gammal och inte ens är bekymmersfri i skritt uppsuttet, utan kan bedöma smärtnivån hästen befinner sig på. Endera ska en sån häst utredas, avlivas, eller åtminstånde, om den skall fortsätta knalla omkring som pensionär trots uppenbara smärtor, spendera sin tid på smärtstillande! Inga hemmakurer, hopkok eller ideer. Glucosamin ger man i FÖREBYGGANDE syfte, möjligtvis, det hjälper inte för en häst som har såna problem att den rasar ihop under rörelse/belastning.

snälla. tänk till. Jag blir oerhört beklämd av denna tråd.

Till dig vill jag säga att jag verkligen tar mitt ansvar för hästen. Min första tanke var att rådfråga efter tips härinne..vilket gjort att jag blivit mer eller mindre påhoppad...mycket dum idé.
Jag rider inte hästen vilket jag tidigare skrivit.
Jag har även skrivit att jag ska kontakta en veterinär för att få dennes synpunkt och huruvida jag låter behandla henne eller låter henne somna in kan jag inte säga i nuläget. Det beror alldeles på var problemet sitter

Hon styper och stapplar..vill inte springa och när hovslagaren skodde häromdan hade hon det ganska jobbigt.
Hästen mår uppenbarligen inte bra!!

Frågan är om och vad man kan göra för att underlätta för henne?
Ringa veterinären?

någon avancerad veterinärvård finns inte pengar för
Då skaffar man inte häst. Man får ta sig pengar eller avliva i ett sådant läge.

När hon strosar i hagen i sin egen takt tycks hon inte ha ont utan verkar trivas utomordentligt..därför har jag heller inte kontaktat veterinär
Bara för att hästen kan gå i hage betyder det inte att den mår bra.

Nej hon stapplar inte och är inte halt.
Det är du själv som skrivit att hon stapplar..

Förlåt, men det låter verkligen inte som att du tar ditt ansvar :mad: Inte hittills iallafall. Jag kan förstå att det är jobbigt att bli "påhoppad" men i detta fallet förstår jag faktiskt varför..

Klargörande av styper o stapplar.. Vägarna här hemma är ganska ojämna och knöliga (skogsvägar) och i och med att inte hästen lyfter ordentligt på hovarna snubblar hon lätt i diverse ojämnheter. Detta kollade jag upp i vintras eftersom jag misstänkte att något inte var riktigt hundra. Enligt veterinär var allt bra och självklart litade jag på honom.
Sist vi var ute låste sig knäet och när hon satte ner benet vek det sig. Jag bestämmer mig för att inte rida utan låta henne vila.
I hage och box beter hon sig som vilken normal häst som helst.. hon rullar sig, reser sig upp och ner utan besvär, haltar inte, busar osv. Ingenting tyder på att hon har ont mer än vid de tillfällen det ”låser” sig i knä.
Anledningen till att det ”låser” sig ska jag ta reda på.
När det gäller det ekonomiska med just denna häst är omständigheterna såna att jag inte vill gå in på dom...pengar till ev. avlivning finns, men jag tycker det är oerhört dramatiskt att ta bort en häst som tycks trivas bra med livet.. Får jag det rådet av en kunnig veterinär så blir det så.
Om jag däremot kan få tips på sätt att bromsa ev. förlopp eller lindra de stunder det smärtar så provar jag naturligtvis det i första hand. Det FINNS hästar som blivit betydligt bättre av tex glucosamin, gurkmeja. msm, back on track osv...
Sen att jag inte tänker på hästens bästa och tar mitt ansvar är rent skitsnack. Om jag eller någon i hästens närhet ser att hon tycks ha ont så får hon snabbt avsluta sina dagar men i nuläget är det inte så..i alla fall inte vad jag eller de andra som ser henne kan se.

Hej!

Jag håller med övriga om att du bör åka till vet.klinik omgående.

Min kompis hade en häst (som bara va 10 år) och som han köpte för att undvika avlivning. Han skrittade hela vintern och när han travade insåg han att hästen inte var helt ok. I skritt och i hage/hantering märktes ingenting, oavsett gångart! Så när snön och isen försvunnit från vägarna åkte vi in till kliniken och kollade upp hästen. Den hade så ont att den inte gick att böja ena bakbenet på alls, diagonala fram var nästan lika illa. Häst hade inte haft några problem alls med skoningar. Det blev tyvärr avlivning, bara några månader senare.

Med detta vill jag säja att hästar är tåliga djur, dom ställer upp på sina ägare och kämpar för att man inte ska se hur ont de har. Låt dej inte luras! Om hästen stapplat redan i vintras och nu låser sej knäna- åk in till klinik och ta reda på sanningen om hur hästen mår. Jag lovar att du kommer må mycket bättre efteråt, när du antingen VET att det inte är nåt fel eller du vet att du så snart du kunde hade möjlighet att befria din häst från smärtor.

Att hålla på med diverse tillskott utan att veta vad som är grundproblemet är bara taskigt, har tex hästens brosk helt slitits ut kommer den bara bli sämre och sämre oavsett tillskott. Först klinik med röntgen, så man ser hur det ser ut, sen eventuellt tillskott om det finns nåt att göra.

/Lavinia, som själv gått den andra vägen tidigare och man mår såå dåligt när man inser hur ont hästen haft och hur mycket man kunnat göra åt det..

vill inte springa och när hovslagaren skodde häromdan hade hon det ganska jobbigt.
Det då? Det låter som att du kommer med bortförklaringar hela tiden?

Sen att jag inte tänker på hästens bästa och tar mitt ansvar är rent skitsnack.

Det har jag inte sagt. Jag har sagt att det inte vekar så..

glucosamin!! min märr blev en studsboll:) :bump:Det hjälper och vi anpassar skogsturerna, gångarter efter mark....ibland skodd ibland lösdojjor:) :idea:
:mad:Samma sits med försäkringen, var glesbygdsförsäkrad och det accepterades ej av agria...tyvärr.

"Till dig vill jag säga att jag verkligen tar mitt ansvar för hästen. Min första tanke var att rådfråga efter tips härinne..vilket gjort att jag blivit mer eller mindre påhoppad...mycket dum idé.
Jag har även skrivit att jag ska kontakta en veterinär för att få dennes synpunkt och huruvida jag låter behandla henne eller låter henne somna in kan jag inte säga i nuläget. Det beror alldeles på var problemet sitter "

så verkar det lätt bli här då man vill väl....men lika många goa råd får man med:)

min märr har vikit sig...gått vidare och mår bra. en sund häst är det trots artrosen, den är ju väldigt olika från inidvid till individ. kotor, ligament och sådant slits ju under våra år tillsammans med hästen, gör det bästa av det och njut då du kan med din tös. funkar det ej så har åldern tagit ut sin rätt. Sund hästinställning.
Klart att vi ska göra vad vi kan för dem på gamla dar, men min tös fick jag, är min livs stora hästlöve och vi njuter och har kul. Funkar det ej om två år får hon gå tyvärr.

Det då? Det låter som att du kommer med bortförklaringar hela tiden?

Det har jag inte sagt. Jag har sagt att det inte vekar så..

Sista gångerna vi var ute ville hon inte springa..nej.
Ja när hovis var ute gjorde det ont för henne när hon satte ner frambenet efter att han var klar.
I hagen galopperar och travar hon obehindrat och har hon så ont att hon bör avlivas tror jag inte hon skulle bete sig så som hon gör.
I vilket fall som helst ska en veterinär titta på henne, ev. på måndag.

"Till dig vill jag säga att jag verkligen tar mitt ansvar för hästen. Min första tanke var att rådfråga efter tips härinne..vilket gjort att jag blivit mer eller mindre påhoppad...mycket dum idé.
Jag har även skrivit att jag ska kontakta en veterinär för att få dennes synpunkt och huruvida jag låter behandla henne eller låter henne somna in kan jag inte säga i nuläget. Det beror alldeles på var problemet sitter "

så verkar det lätt bli här då man vill väl....men lika många goa råd får man med:)

min märr har vikit sig...gått vidare och mår bra. en sund häst är det trots artrosen, den är ju väldigt olika från inidvid till individ. kotor, ligament och sådant slits ju under våra år tillsammans med hästen, gör det bästa av det och njut då du kan med din tös. funkar det ej så har åldern tagit ut sin rätt. Sund hästinställning.
Klart att vi ska göra vad vi kan för dem på gamla dar, men min tös fick jag, är min livs stora hästlöve och vi njuter och har kul. Funkar det ej om två år får hon gå tyvärr.

Tack..ett hopp :)

Ring till vetrinär och rådfråga! Man behöver inte alltid ta hästen till klinik, mår hästen bra av att "strosa" i hagen så är det ju inte direkt akut.. Men ring och rådfråga, det skadar aldrig!

Hur menar du att benen "viker sig" ? .. stapplar hon som om hon skulle vara halt?
Tror alla i det här forumet uppfattar olika. Då många säger klinik el. avlivning som om hästen skulle vara blockhalt och näst intill döende.
Medan jag uppfattade det som om hon var stel, "gammal och grå" ..

Men iallafall, rådfråga med vetrinär,.

Menar du på fullt allvar att det är skillnad på om hästen är blockhalt eller kan skritta? Hästen ska vara SMÄRTFRI annars ska den avlivas. Punkt slut!

Sista gångerna vi var ute ville hon inte springa..nej.
Ja när hovis var ute gjorde det ont för henne när hon satte ner frambenet efter att han var klar.
I hagen galopperar och travar hon obehindrat och har hon så ont att hon bör avlivas tror jag inte hon skulle bete sig så som hon gör.
I vilket fall som helst ska en veterinär titta på henne, ev. på måndag.

Som jag skrev i mitt inlägg så var min mors sto problemfri vid såväl dressyrträning, banhoppning och terränghoppning och ingen av tränarna såg något fel.

Ang att hon bör avlivas var ENDAST om du inte ansåg dig ha råd med en riktigt utredning, inget annat från min sida iaf :)

Menar du på fullt allvar att det är skillnad på om hästen är blockhalt eller kan skritta? Hästen ska vara SMÄRTFRI annars ska den avlivas. Punkt slut!

En tanke slog mig...
tänk va lite människor det vore på vår jord om alla som inte är helt smärtfria avlivades..skulle bli gott om svängrum

Och för att klargöra, om du misstänker eller ser att det är något fel på din häst så är du skyldig som ägare enligt lagen att låta undersöka hästen.

Och för att klargöra, om du misstänker eller ser att det är något fel på din häst så är du skyldig som ägare enligt lagen att låta undersöka hästen.

Vet inte hur många gånger jag skrivit det...hästen SKA undersökas..ev på måndag

En tanke slog mig...
tänk va lite människor det vore på vår jord om alla som inte är helt smärtfria avlivades..skulle bli gott om svängrum

Ja fast vi har ett val. Dels kan vi säga att vi har ont och få smärtstillande även om det inte hjälper fullt ut så iallafall till en drägligare vardag.
Vi kan använda diverse hjälpmedel som underlättar för oss och gå och lägga oss när vi inte orkar stå upp längre.
Vi kan till skillnad mot hästen välja att avsluta våra liv om smärtan är oss övermäktig, det kan inte hästen.

Hade jag varit en häst så hoppas jag att min ägare hade avlivat mej för längesedan trots att inget syns på röntgen och alla vanliga prover är bra. Min smärta finns där ändå och hade jag inte kunnat förmedla den utan bara fått gå och skrota i en hagen så hade min livskvalite varit fruktansvärt dålig. Då hade döden varit ett mycket bättre alternativ.

Jag är enormt bra på att dölja hur ont jag har och jag är ändå bara en människa. Om jag inte säger att det gör så ont så hade ingen sett det förutom de dagar som jag inte kan röra mej alls.
Inte ens min sambo som lever så tätt intill mej insåg förren efter flera år att jag har ont varje dag, dygnet runt, alltid, utan han trodde att det bara var när jag sa något, de dagar jag säger något gör det så överjävligt ont att jag inte står ut.

Att ta ansvar för någon annans liv innebär tyvärr att man också måste inse när det är slut. Att din häst har mycket ont tvivlar jag inte en sekund på. Det är inte alls konstigt att hon inte ser halt ut om hon har ont i bägge frambenen. De dagar du sett henne trava kan vara hennes absolut bästa dagar. Hennes sämsta kanske hon helst inte vill gå alls men gör det ändå eftersom hon måste och hennes instinkt är så stark. Dubbelsidig hälta ser man ofta först när man har bedövat bort smärtan i ett ben.

Jag hoppas att du kan få fram pengar så att du åtminstone kan göra de vanliga testerna och röntgen. Om inte så ge henne den sista gåvan och låt henne somna in.

En tanke slog mig...

Det är just det som är problemet, en del folk har svårt att skilja på människor och djur. Människorna kan utforma sitt liv helt utefter sig själva och be om smärtlindring/lättare arbetsuppgifter osv när de inte orkar.

Djuren kan inte alls tala om på samma vis hur de lider. Och som bla mackan skrivit i tråden så är hästar flyktdjur och en väldigt starkt instinkt hos dem är att utåt visa sig friska för att flocken inte ska stöta bort dem av rädsla att bli sinkade när de behöver komma undan rovdjur.

Därför är vi som djurägare skyldiga att se till att djuren är just smärtfria i den mån vi klarar av att upptäcka smärta. Och vi är skyldiga att ta till de metoder som går, har vi inte råd så får vi ta bort djuren.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Ridskoleryttare
  • Vilka mineralfoder finns det?
Tillbaka