Dåliga i magen av ensilaget, eller?

Sv: Dåliga i magen av ensilaget, eller?

Fast är det inte konstigt att fölet, som rimligtvis borde vara känsligast om det vore den hygieniska kvaliteten som vore problemet, faktiskt är den som mår bäst (dvs är helt normal) i magen? Är fodret dåligt borde ju hon må allra sämst...

Lösa magar handlar nästan alltid uteslutande om dåligt hygienisk kvalite på grovfodret. Du kan inte se kvaliten med ögat, jo det är klart, mögel och annat synligt kan du ju se, men du kan INTE se mikroskopisk bakterietillväxt.

Oavsett hur blött foder en häst får så har gödslet alltid samma konsistens. Har den inte det, ja då får du kolla hygien kvaliten på ditt ensilage.

Att alla inte blir lösa handlar mest om att: alla äro enskilda individer och tål olika.

Kan berör på tillskott oxå! kraffoder, betfor, mycket som stå till buds.

Som vi marka är häst folk valdig mycket in i tillskott, pancaker på pancker.
Dom har inte lärt sig grunden i hästutfodering, är hästen dålig "ta bort allt och ger bara hö och vatten....och se om hästen rätta på sig, göra den inte då för man ta ett närmar titt på dom. två.

Förra hösten hade mina djur något lösare avföring, så snart det blev fruset och tjäle försvann detta. Så jag tror att hos mina djur var det kopplat till att de fått i sig jord eller annat.
De fick hö under hösten (när de var dåliga i magen) och hösilage under vintern (när de var bra i magen).

Vad menar du med dya? Om du undrar ifall hon diar, så ja, hon diar fortfarande lite, men hon lyckas också tugga i sig en hel del grovfoder... Hon är ju närmare fem månader nu... Och mamman till fölet är inte heller dålig... Det är de två stona som går utan föl, som är risiga i kistan...

Ingen av mina hästar äter mer än grovfoder o mineraler, samt om behovet finns krafft groov, för att höja proteinet till till exempel digivande ston... Så särskilt mycket hokus pokus är det inte... Idag är det endast en häst hemma som får groov, övriga äter endast grovfoder o mineraler o är trots det dåliga i magarna...

Aha, well Chipp....jag tycka du ska prata med din vetrenär, för har bli det bara gissning och risk för fel advice.
Du kan report sen när du få reda på vad det är.

Föl får knappast i sig någon större mängd grovfoder. Knappast mängd vid 5 månaders ålder. för det mesta pillar dom bara i det. Med mängd menar jag x-antal kg. Så mycket äter inte en 5 månaders.

Då har jag ett lite annorlunda föl, för hon hon knaprar hö tillsammans med mamman och även om tuggorna är små, så äter hon hela tiden, så jag tror faktiskt att hon får i sig ett par kilo om dagen... Mamman har även börjat producera bra mycket mindre mjölk än hon gjorde för bara två månader sedan (då var hon stinn och hård runt juvret konstant, trots att fölet nyligt diat), nu är juvret mjukt och inte särskilt fullt... Sedan stjäl fölet kraftfodret av mamma också, det är fölet som äter det, mamma har inte suck att hinna med (eller så lämnar hon det och nöjer sig med höet, för att vara snäll/inte har det behovet längre)... Så jag har faktiskt börjat fundera på att ställa dem i var sin box när det är dags för kraftfoder, bara för att även mamma ska få lite också...
Så ja, det är väl bara att konstatera att även fölen utvecklas olika fort... :)

Fat ett par kg är ju inga mängder, dessutom kan inte föl tillgodogöra sig näringen i grovfoder speciellt bra vid den åldern. Inte förräns vid ca 8 månaders ålder har dom en fullt fungerande tarmflora.

Absolut, det är ju därför de fortfarande diat, även om de diar mindre än tidigare... Dock är det ju så, att av precis samma anledning som du skrev, så skulle ju fölet vara den som blev dåligt först, om det var ensilaget det var fel på... Även om hon bara får i sig några kilo om dagen... Är du med?

Mullers tarmbakteria studia men ingen svar om värför häster blir lös i magen som hennes studia skulla gå utt på.

Svaret var att det finns inget som tyder på att ensilage gör att hästarna blir lösa i magen. Det är snarare foderbytet i så fall.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

OK.
vet inte om det gäller i TS fall där vissa häster bli dålig och andra är ok av samma foder (om dom lösa har inte fått nåt extra dom inte tål! fick inte klam på det).

De som är lösa i magen är de som inte har fått något extra... Sto med föl, som blivit lite extrautfodrade med kraftfoder, är de som inte blivit lösa o magen...

Då har jag ett lite annorlunda föl, för hon hon knaprar hö tillsammans med mamman och även om tuggorna är små, så äter hon hela tiden, så jag tror faktiskt att hon får i sig ett par kilo om dagen... Mamman har även börjat producera bra mycket mindre mjölk än hon gjorde för bara två månader sedan (då var hon stinn och hård runt juvret konstant, trots att fölet nyligt diat), nu är juvret mjukt och inte särskilt fullt... Sedan stjäl fölet kraftfodret av mamma också, det är fölet som äter det, mamma har inte suck att hinna med (eller så lämnar hon det och nöjer sig med höet, för att vara snäll/inte har det behovet längre)... Så jag har faktiskt börjat fundera på att ställa dem i var sin box när det är dags för kraftfoder, bara för att även mamma ska få lite också...
Så ja, det är väl bara att konstatera att även fölen utvecklas olika fort... :)

Isf har jag också ett annorlunda föl, hon står och äter hösilage med morsan sin. Hela munnen full. 4 månader gammal.
Äter mer än gärna luserngröt tillsammans med stoet också =)

Märker att hon diar mindre och mindre.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 005
Katthälsa Hej, jag håller på att förgås av sorg och dåligt samvete. Jag har tre hittekatter, varav den äldstes ålder har av veterinär uppskattats...
Svar
15
· Visningar
3 894
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama